Nog een afzuigings- en blastgatedraadje

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
De laatste week heb ik wat uurtjes gespendeerd aan het updaten van de afzuiging van m'n combinatiemachine. Resultaat tot dusver:

IMAG0961.jpg

Het productieproces is nagenoeg gelijk aan dat van 3dmazter. (met dien ten verstande dat die van hem van mooier materiaal zijn gemaakt, ik heb stukken zut gebruikt die ik nog had liggen, ik denk dat sommige planken zeker een jaar of 20 oud zijn)

De cirkelzaag heeft een vaste aansluiting; die wordt verreweg het meest gebruikt. De bovenste aftakking is voor de vlak/vandikte en frees. Nu wordt het toch wel echt tijd om een fatsoenlijk stuk flexibele buis aan te schaffen... :p
Het geheel is opgehangen aan twee M10 bouten die in de gaten zijn geschroefd waar (denk ik) origineel het verrij-systeem van de combinatiemachine in konden worden vastgezet.

IMAG0951.jpg

Bij het maken van de gaten in de blastgates is rekening gehouden met de dikte van de buis. Zo is het verloop zo egaal mogelijk. Hopelijk voorkomt dat ophoping van stof.

IMAG0964.jpg

hopelijk voorkomt het ontwerp ook dat stof de werking belemmert, er is immers geen rand/holte waar dit in kan ophopen.

En zo zit 'ie dicht:

IMAG0950.jpg

De afzuiger staat op zolder. De witte kist ernaast bevat een stofzuiger. Dat ding maakt zo'n hels kabaal dat 'ie al een tijdje is verbannen naar het zolder:

IMAG0963.jpg

De stofzuiger is aangesloten op een dust deputy, welke is gemonteerd op een kunststof vat. Bij het testen van het systeem heb ik echter een verstopte slang gebruikt, met als gevolg dat het vat als een gek indeukte.

IMAG0965.jpg

Nou ja, genoeg zuigkracht zullen we maar denken... Aan de rechterkant is de buis richting de combinatiemachine te zien. Hier komt uiteindelijk ook nog een aftakking voor de draaibank op.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.