MDF met lakdraagfolie verlijmen?

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
@kemo

Bij bericht 11 heeft bob martin een test gedaan met melamine en een stukje vuren hout pvac lijm. En daar gewicht op gezet. Dat bleef wel zitten.

Volgens de technische gegevens blad moet de omgeving temperatuur boven de 5 graden zijn om de lijm te laten hechten. Laat ik het zo zeggen tijdens het drogen dan.

Ik zal morgen een aantal lijmen kopen van diverse merken en daar een test mee uitvoeren. En daar een verslag over schrijven.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@Jefmen,

De discussie is hier begonnen http://www.woodworking.nl/showthread.php?19781-melamine-verlijmen
Kemo heeft een probleem met het construeren van zijn lades.
Daarin is aangegeven dat gewone pva en pvac lijm volstaat, mits je de som der delen toepast.
Om de een of andere manier wil hij laten weten, dat melamine op spaanplaat niet werkt.
Ik laat zien dat het lijmt.
Maar voor het goed construeren is dat niet de manier als je ook de hulpmiddelen niet toepast.
Zoals deuvels, domino's of lamello's etc.
Als hij puur spaanplaat melamine wil lijmen, zonder schroeven of zoites, dan wordt een produkt als woodmax geadviseerd.

@Kemo

Beetje goedkoop iemand proberen onderuit te halen op je eigen verhaal.

En ik heb u nergens KM45 aangeraden, dat weet u ook mooi naar uw hand te zetten.

Er is woodmax geadviseerd zonder lamello's of iets anders.
En omdat u al een gewone houtlijm heeft, gaf ik aan om die laklijm te proberen.
 
Laatst bewerkt:

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
'U onderuit proberen te halen', dat is mijn bedoeling niet... :)
Je begrijpt het niet goed denk ik.
Ik maak de hoekverbindingen van lades met lamello's. Maar ik dacht eerst dat het beter zou zijn een lijm te gebruiken die niet alleen de lamello's lijmt, maar ook de spaanplaat op melamine, zoals de man in het filmpje. Hij gebruikt laklijm.
Maar jij zei mij dat gewone houtlijm of pvac lijm werkt tussen spaanplaat en melamine, maar dat klopt niet...
Al bij al, ik lijm gewoon op de lamello's en dat lijkt best ok.
Ik heb kunnen concluderen dat als ik melamine op spaanplaat zou lijmen, je beter een laklijm gebruikt. En dat wou ik gewoon meedelen op dit forum, maar 'roepen' en u 'onderuit proberen te halen' en me 'niet vertrouwen' vind ik wel lichtjes overdreven... :confused: dus laten we hier mee stoppen aub.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
@Bobmartin

Daarom wil ik ook een makkelijke test uitvoeren met melamine en lammelo's en gewoon koud op elkaar.

3 verschillende lijmen van bison, action lijm en 2 van titebond en mischien nog van pattex.
 
Laatst bewerkt:

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Er moet een misverstand zijn. De vraag was hoe spaanplaat op melamine lijmt, zonder lamello's uiteraard.
Bobmartin denkt dat ik de lades maak zonder lamello's. Dat is dus niet zo. De lamello's lijmen uiteraard met houtlijm.
De test werd uitgevoerd zonder lamello's om te kijken of spaanplaat op melamine lijmt.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Die test mag best, maar heeft geen nut.
Ik weet nu al dat het gewoon lijmt.
Ik doe dat werkt pas een jaar of 40.
Zonder hulp bevestiging is de belasting niet hoog.

Waar het in eerste instantie om ging of zijn houtlijm melamine op hout lijmt of niet.
En of een laklijm beter geschikt is.
Ik heb gezegd dat het niet nodig is, mits je een aantal regels hanteert.
Wij hadden 15 jaar geleden al lakijm.
Laklijmis niet meer dan een dikke pvac lijm met een hoge aanvangshechting.
Bij de moderne pvac lijmen heb je die hoge aanvangshechting ook, dus gebruiken wij hem niet meer.
Ik vond hem ook niet fijn lijmen. Te dik. Maar ieder zijn ding.

Dus het heeft geen zin om zonder hulpbevestiging iets te construeren van melamine en spaanplaat en gewone houtlijm.
Het lijmt wel maar is beperkt belastbaar.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
maar dan heeft het dus geen zin om melamine met spaanplaat te verlijmen met gewone houtlijm, en dat was net mijn vraag hoe ik dat wel doe...
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Gewoon eerst eens uitleggen wat en hoe u iets wilt maken.

U trekt alweer een conclusie, dat het geen zin heeft om melamine met spaanplaat te lijmen.
Ik heb u meermaals laten zien dat hout (spaanplaat) met melamine gewoon lijmt.
We hebben het hier niet over de belastbaarheid.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
ik trek die conclusie omdat het gewoon niet lijmt met gewone houtlijm en pvac lijm, anderen zeggen hier toch ook dat dat een no go is...
jij gebruikt km45 op een primerlaag, da's ook al iets anders hé...
En ik heb vanaf het begin uitgelegd dat ik misschien beter een lijm zou gebruiken die naast de lamello's ook spaanplaat en melamine verlijmt, om overal een goede verbinding te hebben, maar achteraf bekeken, lijkt de verbinding met lamello's sterk genoeg, daar had ik gewoon twijfel over omdat de man in het filmpje alles lijmt. Ik heb dus besloten niet alles te lijmen, alleen men lamello's is voldoende...
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Is een folie deur, maar dat terzijde.

Je wilt graag mijn woorden gebruiken, zoals 'de som der delen' , maar dan moet je hem ook toepassen.
Je lijmt het als een geheel, dus niet alleen waar de lamello's zitten.
Het is lastig met u communiceren omdat u niets met foto's wilt laat zien.
Kan het zijn dat u de bodem tussen de zijkanten van de lade niet van lamello's voorziet?
Ik moet het raden, want uw uitleg is niet erg duidelijk.

En die volledige sterkte is echt nog niet na een paar dagen.
 
Laatst bewerkt:

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Aanvankelijk was het onduidelijk wat je bedoelde met 'de som der delen'...
Wat wel belangrijk om weten is, is dat het zonde is om melamine met spaanplaat te verlijmen, omdat dit toch geen zin heeft en je enkel en alleen je lijm verspilt.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Blijkbaar begrijpt u nog steeds niet wat de som der delen is?!
Bij de som der delen is het belangrijk dat alle te raken vlakken verlijmd worden.
Dus ook waar geen hulpmiddelen zitten.
Het is het geheel wat het sterk maakt.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Jullie zijn allemall bedankt!

@Emilo,
Misschien iets over autisme lezen, heeft niks met gelijkhebben te maken.
Sorry voor de totale verstoring.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Amusant om te lezen allemaal, maar tegelijk ook triestig. Dit forum staat erom bekend heel vriendelijk van aard te zijn, en dat is in deze discussie niet het geval. Ik heb er ook vragen bij om witte houtlijm te gebruiken voor melamine. Daarvoor is het niet bedoeld, omdat er een soort crosslinking moet ontstaan tussen hout. Maar wellicht kan Henk Verhaar daar meer over vertellen?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.427
390
Dordrecht
Jullie zijn allemall bedankt!

@Emilo,
Misschien iets over autisme lezen, heeft niks met gelijkhebben te maken.
Sorry voor de totale verstoring.

Niet om lullig te doen, maar ik ben geïnteresseerd in houtbewerking, niet in autisme, daarom kom ik op dit forum. Een forum wat over het algemeen bijzonder vriwndelijk en behulpzaam is. Dit soort discussies passen daar naar mijn mening niet bij.
Aangezien we hier op een houtbewerkingsforum zitten met een bepaalde, voor mij zeer prettige gedragscode is het misschien verstandig dat jij daar eens in gaat verdiepen? Blijft het voor iedereen leuk...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.427
390
Dordrecht
Goed lezen, dat staat er niet. Een reactie wordt gewaardeerd, oeverloos discusieren niet. Niets mis met de boodschap, alleen de bezorging heeft wat werk nodig... :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.