hbm 600

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Het voordeel van HBM is dat ze alles hebben voor een hele fijne prijs, het nadeel is dat je eigenlijk elke keer aanpassingen gaat maken op de gekochte systemen om het na behoren te laten werken. ik heb twee machines van hun (Frees tafel en lift) en het mooie van hun apparaten is dat ik elke keer mij voor neem om later een keer een fatsoenlijk en precies werkend apparaat te kopen :)
 

ds23man

Nieuw lid
23 nov 2016
2
0
Hallo, ik ben nieuw hier.

Heb sinds kort een HBM600-A. Ik moet zeggen dat je een hoop gewicht ( 260Kg) krijgt voor je geld. Deze machines zijn echt loeizwaar uitgevoerd. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je nog wat tijd kwijt bent om de zaak in elkaar te bouwen en af te stellen. De prijs moet toch ergens vandaan komen? Maar je kent de tafel dan wel door en door. Bij die van mij was de motor enig sinds scheef gemonteerd. De roltafel had wat nastelwerk nodig, de fence stond exact haaks op het zaagblad. De zaaghoek op nul graden was exact graden. Je moet zo'n machine echt overal nalopen, heb je daar geen zin dan moet je maar Scheppach centjes uitgeven.
 

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
hoi

ik heb nu een adres gevonden waar we de bosch gts 10 xc machine kunnen bezichtigen
deze machine heeft nog steeds mijn voorkeur ivm de slede bovenop en dit is op klus wel handig want dan heb je de houten formaat slede niet bij
maar heeft het nieuwe model ook al die gebreken in een aantal topics terug

wij hebben thuis vrijwel alles van bosch blauw en veel dingen hebben we al 15 a 20 jaar en nog nooit wat aan gehad kwa gebreken
dus vandaar dat mijn voorkeur naar bosch blauw gaat
we hebben hier altijd goede ervaringen mee gehad

gr ruud
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Volgens mij heeft Bosch blauw een slechte periode gekent. Waar ze mee gingen in de trent van goedkope chineese rotzooi. Dat waren waren niet zulke beste spullen.
Maar nu(semi recent) proberen ze te concurreren met Festool en dat gaat ze aardig af. Mijn gereedschap verzameling is een combinatie van festool en Bosch en over beide ben ik te vreden. De service is ook echt heel veel verbeterd. Je kan het inleveren bij de praxis en dan wordt het opgestuurd en gerepareerd.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hallo, ik ben nieuw hier.

Heb sinds kort een HBM600-A. Ik moet zeggen dat je een hoop gewicht ( 260Kg) krijgt voor je geld. Deze machines zijn echt loeizwaar uitgevoerd. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je nog wat tijd kwijt bent om de zaak in elkaar te bouwen en af te stellen. De prijs moet toch ergens vandaan komen? Maar je kent de tafel dan wel door en door. Bij die van mij was de motor enig sinds scheef gemonteerd. De roltafel had wat nastelwerk nodig, de fence stond exact haaks op het zaagblad. De zaaghoek op nul graden was exact graden. Je moet zo'n machine echt overal nalopen, heb je daar geen zin dan moet je maar Scheppach centjes uitgeven.

welkom mede-ZBA-er ;-)

mooi verwoord over je ervaringen met de HBM trouwens.
 

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Hallo, ik ben nieuw hier.

Hoe vaak moet je dit opnieuw doen? HBM wordt snel afgezeken als troep maar 2200 euro neertellen voor een Harvey of nog meer voor een Felder is gewoon niet haalbaar voor menig houtbewerker.

Ik kijk dan naar bijvoorbeeld de dw745 of zijn grote broer en vraag me af waar je beter mee af ben, een gietijzeren knoert van een tafel die je af en toe bij moet stellen, of een universele motor in stalen frame.

De dewalts worden vaak aanbevolen, maar heb eigenwijze moeite met begrijpen hoe dat de betere keuze is als je de tafel niet vaak verplaatst.
 

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
hoi

even een andere richting op
mijn vader en ik hebben momenteel een kartcher stofzuiger die onze huidige topcraft zaag niet goed afgezogen krijgt
gewoon vuil stofzuigen gaat wel gewoon goed maar het lijkt of hij de zaag gewoon niet schoongetroken krijgt

nu is het zaagblad van de machine die wij zoeken sowieso 254mm en dus nog een stuk groter dan de huidige zaag
zodoende willen we dus een goede stofzuiger erbij gaan kopen

wij dachten zelf aan een festool ctl midi stofzuiger met automaat functie en 1200w vermogen maximaal
maar denken jullie dat deze bv een bosch gts 10 xc zaagtafel goed schoon blijft houden

bij ons op het werk hebben wij volgens mij ook deze stofzuiger en deze doet het erg goed maar het is al weer even geleden dat ik deze aan de zaagtafel gehad heb
en iedere zaagtafel is toch weer anders icm een stofzuiger

alvast bedankt

gr ruud
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Mijn ervaring is dat je bij een zaagtafel een stationaire afzuiger moet hebben, en geen bouwstofzuiger. Hiervan is de opvangbakveel te snel vol, je wilt niet na iedere gezaagde plank je stofzuiger gaan leeggooien. En het vermogen qua luchtstroom (volume per minuut) is inderdaad ook te weinig om de hoeveelheid zaagsel die vrijkomt weg te zuigen van de zaagtafel. Zeker als de bak dan ok nog eens ver vol zit, dan neemt de zuigkracht al heel snel af.
Heb zelf een HBM200 afzuiger staan, en dat gaat prima, zowel voor zagen als schaven. Voor kleinere bewerkingen waarbij minder zaagsel vrijkomt (schuren, bovenfrees) pak ik wel de bouwstofzuiger.

Rob
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Geen enkele stofzuiger houd de bosch stofvrij. Denk dat dit voor de meeste zagen geld!
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Primera, das complete onzin! Waar baseer je het op Werk er zelf mee. Als de afzuiger er op aangesloten is blijft de machine netjes schoon!
ik denk dat O'Peatey dit zal kunnen beamen ( van hem weet ik dat hij er ook een heeft) is gewoon een erg goede zaag geleider doet t goed,afzuiging werkt goed. Uiteraard blijft er wel es iets op t werkblad liggen maar dit is minimaal!
van zn aanschaf ga je geen spijt hebben. Heb ik iig nog niet!
 

ds23man

Nieuw lid
23 nov 2016
2
0
Hoe vaak moet je dit opnieuw doen? HBM wordt snel afgezeken als troep maar 2200 euro neertellen voor een Harvey of nog meer voor een Felder is gewoon niet haalbaar voor menig houtbewerker.

Ik kijk dan naar bijvoorbeeld de dw745 of zijn grote broer en vraag me af waar je beter mee af ben, een gietijzeren knoert van een tafel die je af en toe bij moet stellen, of een universele motor in stalen frame.

De dewalts worden vaak aanbevolen, maar heb eigenwijze moeite met begrijpen hoe dat de betere keuze is als je de tafel niet vaak verplaatst.

De HBM is dermate stevig gebouwd dat ik er van uit ga dat als je de zaak netjes afgesteld hebt, dit niet meer snel zal verlopen. Net gisteren 2 Wixey digifences binnen gekregen.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Primera, das complete onzin! Waar baseer je het op Werk er zelf mee. Als de afzuiger er op aangesloten is blijft de machine netjes schoon!
ik denk dat O'Peatey dit zal kunnen beamen ( van hem weet ik dat hij er ook een heeft) is gewoon een erg goede zaag geleider doet t goed,afzuiging werkt goed. Uiteraard blijft er wel es iets op t werkblad liggen maar dit is minimaal!
van zn aanschaf ga je geen spijt hebben. Heb ik iig nog niet!


Primera zegt dat geen enkele STOFzuiger het schoonhoudt, maar dat je een AFzuiger nodig hebt. Hij bedoelt daarmee dat een gewone bouwstofzuiger niet volstaat maar je een echte spaanafzuiger wil hebben, omdat de capaciteit van zo'n bouwstofzuiger doorgaans erg klein is. Dat heeft verder niets te maken met de constructie of efficientie van de zaag zelf.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Telkens bij een vraag over aanschaf van een tool laait de discussie op over wel of niet Chinees/Taiwan, India enz..Het overgrote deel van aanbieders laat zijn machines in 1 van deze fabriceren al of niet met een andere sticker of kleine aanpassing maar doorsnee genomen zijn ze van dezelfde kwaliteit.

HBM biedt voor veel machines een prima prijs kwaliteit waar andere dezelfde kwaliteit leveren voor meer geld en de onnozele koper in de veronderstelling is dat duurder beter is. Wat mij betreft maak je onderscheid tussen de gerenommeerde topmerken -met het daaraan hangende prijskaartje- en de HBM stijl machines.

Zelf gebruik ik een hbm Lintzaag 350 en na het nodige stelwerk werkt alles goed. Had nog de mazzel om deze met een korting te kopen en was net iets minder dan 400 euro kwijt waarvoor je nu over de 600 moet neertellen. Dan nog is hij concurrerend met vergelijkbare lintzagen.

Gebruik deze zaag hobbymatig en dat is ook wat TS aangeeft. Dus de keuze voor deze zaag is denk ik geen verkeerde gezien het budget en gebruik. We kunnen natuurlijk met Felder, Robland, hammer en weet ik veel gaan slingeren maar dat is natuurlijk geen advies wat binnen het budget past van... Bij tweedehands moet je ook vaak afstellen en soms wordt je opgezadeld met kostbare aanpassingen.

Zou er niet al te moeilijk over doen en ervoor gaan. Helaas kan ik geen stationaire zaagtafel kwijt en zit ik gebonden aan de beperkingen van mobiel.
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Primera zegt dat geen enkele STOFzuiger het schoonhoudt, maar dat je een AFzuiger nodig hebt. Hij bedoelt daarmee dat een gewone bouwstofzuiger niet volstaat maar je een echte spaanafzuiger wil hebben, omdat de capaciteit van zo'n bouwstofzuiger doorgaans erg klein is. Dat heeft verder niets te maken met de constructie of efficientie van de zaag zelf.

Dan heeft hij het helaas niet bij het rechte eind.
Gebruik een Festool MIDI voor mijn DeWalt DW7491 en het werkt prima.
Net wat Knutseleartje zegt, er blijft wel eens wat op het blad achterliggen.
Dat kan ik nog oplossen door de meegeleverde kap er ook op te zetten en die ook op de stofzuiger te doen door een Y-stuk.
Maar dat vind ik persoonlijk niet lekker werken zo'n kap. Dus ik neem dat kleine beetje stof voor lief.
Die mobiele of bouw zaagtafels alá DW4971 of GTJ10 etc die werken juist goed op de stofzuiger.
Ze zijn gemaakt om die te gebruiken, anders had er wel een 100+mm aansluiting op gezeten.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
dan zal ik mij ook nuanceren... zowel met mijn hbm200 profi als met mijn dewalt 902m krijg ik alles netjes afgezogen.
en ja dan kan je zeggen dat zijn flinke zuigers maar er heeft ook al eens een kleiner model op gestaan werkte ook prima.
wederom soms wat stof aan de bovenzijde maar ligt ook deels aan de wijze waarop je zaagt en wat je zaagt.
kap aan de bovenzijde zorgt idd voor een nog betere afzuiging, dan heb je zelfs geen stof aan de bovenzijde. magoed zoals Viepert ook zegt, de machines zijn er op gemaakt, de afzuiging aansluiting is ook 57mm oid en geen 100mm zegt m.i. genoeg.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
De bosch heb ik gehad. De stofzuiger kon het niet bijbenen.
Want achter de machine lag niet veel. Maar des meer onder de machine.
Zelfs in de profesionele wereld ligt er onder de zaag een hoop houtstof.

Gewoon omdat de stofafzuiging niet geheel optimaal te maken is.

Ik baseer dit op mijn ervaringen.

Bij mijn bosch had ik op een trechter gemaakt met 2 stofzuigers om het een beetje schoon te houden.
1 op de machine de andere op de trechter onder de machine.

De meeste hebben ook geen festool stofzuiger denk ik.

En bosch ben ik persoonlijk géén voorstander van. Na een aantal slijpmachines en decoupeerzagen en de tafelzaag de kliko in gegaan zijn.

Zoveel mensen zoveel meningen. Maar laat ieder wel in zijn waarde.
 
Laatst bewerkt:

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Volgens mij laat ik je netjes in je waarde, maar jij maakt generaliserende opmerkingen, welke naar mijn en ook andermans ervaring niet kloppen, zeker niet op t nieuwe model van de
heb verder ook helemaal geen zin in gezeur over wie wel of geen gelijk heeft... idc! Tis een goede machine met een meer dan prima afzuiging en wat er verder met mn mening gebeurd interesseert mij nog minder.
 

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
hoi

op mijn werk hebben ze een formaatzaag met hieraan als afzuiging een container met afzuigunit met een van van 70cm doorsnee en klopsysteem en zelfs hierbij ligt er soms nog wat stof en zaagsel op de zaag
en dat met de boven aanzuiging eraan

maar dit is met name als we ook 4 zijdig aan het schaven zijn te gelijkertijd
maar ook wel eens zonder als we bv 65mm dik eiken aan het zagen zijn


ik denk dus dat er een gulde middenweg in zit

wellicht als je bv 35mm dik eiken gaat zagen dan zal de stofzuiger het er moeilijk mee hebben om bij te benen
maar met bv een undelayment plaatje dan weer helemaal niet


mijn neef heeft een Makita bouwzaag en heeft hierop de hbm 100 getest maar dit zoog voor geen meter af
dit volgens hem ivm dat je de slang gaat vernauwen en de zuigkracht hierdoor minder wordt van de spaan afzuigers
en nu een Hitachi stofzuiger eraan en geen problemen meer


maar de hbm 100 doet het weer wel perfect op de vandikte bank met een 100mm aansluiting


maar mijn vader wilde de hbm 100 nog overwegen om te plaatsen maar nu wil mijn vader toch liever de Festool stofzuiger
dit ivm dat deze onder de werkbank kan staan

en op de Festool cs70 tafel van mijn werk zuigt deze prima af

wat is de ideale zaaghoogte van het tafelblad van de machine
onze werkbank is namelijk 81cm hoog en dit heeft mijn vader jaren geleden gemaakt
mijn vader wil deze werkbank kunnen gebruiken om het gezaagde materiaal over te laten schuiven
maar mij lijkt een zaagtafel hoogte van 81cm zo laag

ik ben zelf 198cm lang en mijn vader is 185cm lang

heel erg bedankt voor al jullie ervaringen en reacties

gr ruud
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.