Pockethole systeem

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Als het goed is krijg ik morgen de Kreg Jig K4 master set binnen. Krijg ineens een aantal aanvragen voor steigerhouten meubels en dan is deze jig best makkelijk denk ik.

Beste Leroowj, ik kan me voorstellen dat de professionals voor de Kreg kiezen omdat de spanhandel aan de voorkant zit en dat werkt natuurlijk wel sneller.
Hoe denkt men hier over de aanschaf bij Aliexpress.com van de speciale boortjes die bij de Kreg horen?
Oké, het is even wachten maar ze zijn wel goedkoper...Groet, Zaagselsnuiver

Bij de Kreg K4 master zit de spanhandel aan de achterkant.

Ik ben ook benieuwd of er al gebruikers zijn van de Alie kregkloon-boortjes en hun oordeel daarover?

Mvg,:).
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Bij de Kreg K4 master zit de spanhandel aan de achterkant.

Ik ben ook benieuwd of er al gebruikers zijn van de Alie kregkloon-boortjes en hun oordeel daarover?

Mvg,:).

Ik ben zeer zeker geen professional, pure uit de hand gelopen hobby, bij de K4 zit de hendel aan de achterkant inderdaad. Zojuist binnen gekregen, maar jammer genoeg is het Valentijnsdag en worden wij mannen geacht gezellig te doen vanavond :p. Dus waarschijnlijk morgenavond pas proberen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Er zijn online veel voorbeelden te zien van zelfgeknutselde rigs waarmee je de Kreg middels een voetpedaal kunt bedienen — met name bij de modellen waar de hendel achterop zit. Zie bijv. hff op YT.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Mannen, welke maat schroef gebruiken jullie voor 12mm berken/populieren multiplex. De kleinste bijgeleverde schroeven gaan er namelijk doorheen..
heb gebruik gemaakt van metalen ringetjes tussen de schroefkop en het gat om eea op te vullen, maar dit lijkt me niet de bedoeling.
 
Laatst bewerkt:

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
En gelijk nog een vraag, die super jig is bedoeld voor steigerhout begreep ik, die plaats je dan gewoon in je K5 of K4? Bedoeld voor een minimale dikte van 3,2mm.. steigerhout is precies 3,2mm, is het perfect geschikt voor steigerhout dan?
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
schroeven van 20mm lengte..
maar 3,2mm ? bedoel je misschien 3,2cm en ja dat gaat er prima tussen.
Steigerhout is gewoon hout, gaat prima.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Hie HD jig Kun je in je kunt series plaatsen, of gewoon met een klem vast zetten.
Het is gewoon allemaal wat lomper en groter.
Normale pocket holes zijn ca 4mm schroeven, de HD jig ca 5mm.

Alles is gewoon wat groter
 

WR1944

Oud hout
Het pocket hole systeem is naast een handige oplossing ook interessant als je het verder analyseert.
De bedoeling is dat de schroef ongeveer door het midden van de houtdikte gaat van het deel waar in geboord wordt om de trekkracht van de schroef symetrisch te verdelen over het aanlegvlak. Dat bereik je door bij de K4 en K5 mal het boorblok in te stellen volgens de dikte van het hout dat ingeklemd wordt. De instelling van de kraag op de boor en de aanbevolen schroeflengte gaan uit van hout van gelijke dikte van de verbinding.
Als je niet de juiste schroeflengte hebt maar iets dat in de buurt zit kun je met het verstellen van de kraag op de boor dit aanpassen. Ik denk dat je zo'n 5 mm in beide richtingen kunt opvangen. Bij langere schroeven zelfs nog iets meer. Maar doe eerst wel een testje. Als je minder diep boort dan aanbevolen kan de kop van de schroef net iets boven het oppervlak van het hout uit gaan steken.
Als het hout aan de tegenoverliggende zijde ook geschroefd wordt is het minder belangrijk dat de schroef via het midden van de dikte in het andere deel geschroeft wordt. Je moet dan wel het hout goed fixeren voordat je begint te schroeven. Ook het om beurten aan beide kanten te schroeven voorkomt ook het mogelijke scheef trekken.

Toen ik in Amerika voor het eerst in aanraking kwam met het systeem zag ik direct de mogelijkheden en schafte me de Junior-versie aan om te proberen. Een week later kocht ik de K4. De K5 bestond toen nog niet. Het is een ideaal systeem bij multiplex constructies, in mindere mate voor MDF of massief hout. MDF heeft minder "houdkracht" voor schroeven en bij massief hout heb je de klassieke verbindingsmogelijkheden te over. Pot holes in massief hout voelt een beetje aan als vloeken in de kerk maar het werkt wel degelijk en snel ook. ;)
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Wat is eigenlijk de diameter van de boor die je krijgt meegeleverd bij de Kreg en de UJK jig? Dit omdat ik op Aliexpress zowel de diameter maten 8 mm, 9 mm, 3/8"=9,5 mm en zelfs 10 mm zie staan. Ook zijn er slangenboor en spiraalboor vormen met verschillende lengten in verhouding boor/schacht. Bij sommige van deze boortjes vraag ik me af of er nog wel een "depth stop collar" op vast te zetten is:confused:. Graag uw commentaar heren;).
Groet, Zaagselsnuiver
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Vandaag de R3 besteld, tip van de dag (geldig tot 12 uur vanavond): 15% korting op alles op Ebay als je met Paypal betaald http://pages.ebay.nl/korting/. Actie wordt misschien nog verlengt maar ik heb voor 39 euro inclusief verzenden een mooie deal. Verzendkosten voor schroeven zijn echter veel te hoog dus bij Kreg-Shop heb ik de Torx probeer set en wat extra doosjes schroeven besteld. Ben benieuwd!
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Het is best simpel, ga naar ebay.nl, zoek en bestel wat je maar wil (ik zocht op Kreg K3, sorteerde op laagste prijs incl. verzenden en kwam bij een Engelse verkoper uit) en betaal met PayPal. In de laatste stap kun je de kortingscode invoeren.
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Even een vraagje over de ervaring met pocketholes.

In welke materialen en diktes zijn deze goed te gebruiken? Heb het geprobeerd in 12mm MDF, maar daar vallen de schroeven zo uit. Zou het in 18mm wel lukken? En hoe zit het met bijvoorbeeld multiplex, is dan 12mm wel te gebruiken?
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Pocketholes en MDF is geen lekkere combinatie; waarschijnlijk omdat MDF niet een vezelstructuur heeft waarin een schroef lekker bijt.

12 mm multiplex gaat prima; heb ik al eens gedaan. Wel heel precies instellen, want je zit zo door het materiaal met de schroef.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Wel heel precies instellen, want je zit zo door het materiaal met de schroef.

Ik speel eigenlijk op elke dikte - tot een mm of 25 - een beetje vals. Want bij de eerste pogingen met de jig schroefde ik soms zelfs door 18mm materiaal (nu ja, de jig is dan ook gelabel'd voor 19mm, dus je moet sowieso al chipoteren…). Ik stel dan ook de boordiepte altijd wat minder in. Aangezien ik toch altijd combineer met lijm heb ik trouwens geen verlies aan sterkte.
 

WR1944

Oud hout
Pocketholes is geen echt goede oplossing met MDF. Door de gelaagde vezelstructuur is er alleen haaks op de vlakken enig grip met schroeven te krijgen. Ik zou het alleen in combinatie met lijm gebruiken en de schroeven voorzichtig aandraaien.
In multiplex of hout is 12 mm geen enkel probleem. Volg de tabel. Je kunt altijd een millimeter minder diep boren als je bang bent dat de schroef door het hout gaat steken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.