Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Stanley Bailey schaaf

Bij Cranenbroek een stanley schaaf no5 aangeschaft voor, € 22.50
    het schaaft geweldig,

Attached files

Re: Stanley Bailey schaaf

heb er zelf ook zo één. schaaft voor wat hobbywerk ik er mee maak super.
    heb hem al 13jaar in mijn bezit vanaf mijn schooltijd. Beitel en keer of 10 al geslepen.
    Een prima schaafje

...10 x geslepen in 13 jaar tijd... wow! ik neem aan dat je dit als een grap bedoeld?!

Bedoel je Van Cranenbroeck? Ik wist niet dat die ook 2de hands verkopen... Ik heb vorig weekend op een antiek beurs in Ciney mijn eerste Stanley gekocht.

Een 4 1/2 voor 20 euro. Dat leek me een goede prijs, het handvat is wel stuk en ik heb er wel het nodige tuning werk aan. De beitel stond helemaal hol en bol.
    Na 2 uur het nodige labeur op schuurpapier is de beitel eindelijk bruikbaar en bijna scheermes scherp.

Het lukt me nog niet om echt dunne schaafkrullen te krijgen over heel het mes. Vanavond ga ik de zool vlakker zetten. Ik heb net extra schuurpapier gaan halen ( 80, 120 , 240) en een redelijk dik stuk glas uit de afval container. Ik ga nu eens met droog papier werken ik vind dat de groffere korrels onder 400 te snel verslijten als je 'nat werkt. Volgens de handel moet je altijd droog werken met metaal en is nat alleen voor lak. Verbaasde mij een beetje want op het net wordt meestal nat gebruikt, dacht ik toch. Op 1 van de filmpjes van Lie Nielsen zag ik gisteren dat grof papier droog werd gebruikt.

Athanor
    Guest

Ik werk met waterproof schuurpapier dat ook door de autospuiters wordt gebruikt, oplopend tot korrel 2000. Ik werk in vijf stapjes: 400; 600; 800; 1200; 2000. Alles met droog papier. Daarna op de Lie-Nielsen steen (nat) op 8000. Natuurlijk begint het met een spiegelgladde achterkant.

Succes!
    Fons

Ja gewoon bij Cranenbroe(c)k in Brunssum.
    hij is dus nieuw.
    Ik zag dezelfde op een site staan voor 70 euro.

gr:Albert

Hallo,

Ik heb dit pracht stuk gereedschap gekregen van van schoonvader. Een minuut of 15 nog in mijn handen gehad om wat krullen acacia af te schaven. Altijd een mooi gezicht en geluid als je die dunnen krullen ziet ontstaan. Zuinig op zijn op zo'n schaaf

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door annette
    ...10 x geslepen in 13 jaar tijd... wow! ik neem aan dat je dit als een grap bedoeld?!

8-) ik mag er dan wel grappig uitzien maar ik ben wel eerlijk in mijn antwoorden...

Wat bedoel je met WOW...?? veel of weinig keer geslepen?.

Ik neem aan weinig.
    Heb zelf goedkope schaven, maar die kan ik na elke klus weer opnieuw slijpen en wetten.

Al moet ik zeggen dat ik in tegenstelling tot veel andere forummers hier geen houtbewerking opleiding heb genoten en eigenlijk maar gewoon wat aanrommel & uitprobeer :roll: .

Ik kan een oud model Stanley no.5 kopen in nieuwstaat met 2 nieuwe beitels. Kan iemand me vertellen wat hier een redelijke prijs voor is?

Forum Rechten