melamine verlijmen

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik weet wat u zegt.
U wilt een lade maken zoals in het filmpje.
U laat mij een foto zien van een zwaar uitgevoerde constructie.
Vandaar mijn appels en peren vergelijken.
Wat wilt u nou precies?
Ik denk een lade maken.
U laat een filmpje zien van een Blum Movento lade geleider.
Gebruikt u die ook, dan moet u verjongen aan de onderkant anders werkt het syteem niet.
De lades die de persoon in het filmpje maakt zijn licht uitgevoerd.
Is ook niet anders nodig gezien de doelstelling. Kijk naar het bedrijf.
Uw lades zien er 18 mm en fors uit. Ik zou het dan niet met t-nagels doen (geen nieten), maar goed klemmen.
U zegt nerges dat u niet of wel klemt. Wilt u dat niet of kan u dat niet?
Als u met lamello's werkt en klemt, heeft u echt geen speciale lijm nodig. Bij uw lijm lang klemmen!
De lade zal het sterkst zijn bij de lamello's.
Hoeft u niet te verjongen en u wilt die dikke bodem er tegenaan maken, dan een paar lamello's en klemmen!
Wilt u niet zo lang klemmen, dan een snellere houtlijm kopen.
Als u het perse zoals in het filmpje wilt doen, dan zal u ook uw materiaalkeuze moeten aanpassen en dezelfde werkvolgorde aanhouden.
Het is de som der delen.

En op uw test wil ik ook nog reageren. Het heeft geen zin om houtlijm tussen twee plaatjes melamine te lijmen. Houtlijm is voor hout met hout of een ander (voorgeschreven) materiaal.
 
Laatst bewerkt:

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Dan moet je nog eens goed kijken, aangezien de zijkanten van de lade 16mm zijn.
In eerste instantie was ik van plan niet te klemmen, omdat het filmpje dat zo toont, maar ik heb ondervonden dat er niet voldoende sterkte zit in de nieten die ik gebruik. Daarom stel ik hier de vraag of iemand daar enigszins ervaring mee heeft.
Ik zou een laklijm gebruiken omdat ik de bodem verlijm tegen de onderkant van de voorkant van de lade en tegen de onderkant van de achterkant van de lade, melamine op spaanplaat dus. De laklijm wordt blijkbaar ook in het filmpje gebruikt en zo heb je genoeg aan 1 soort lijm. Dit is ook een propere lijm, dus bvb. geen dikke lijm, geen bruislijm,... en vooral belangrijk een spantijd van 15 minuutjes!

De bedoeling van de test is te lijmen tussen melamine en spaanplaat. Ik had mij gewoon vergist de eerste keer en had twee melamine plaatjes op elkaar verlijmd. Maar ook na spaanplaat te verlijmen op melamine, bleek dat er niets hechting was tussen beide materialen. Misschien een pva lijm ipv een pvac lijm?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
U gebruikt zelf een pva lijm. De lakijm van Frencken waar u naar verwijst is een wat dikkere pvac lijm.
De lijm die ik gebruik is een ook een pvac lijm.
Ik begrijp dat u zoekt naar een snellere droogtijd. Een speciale laklijm lijkt mij in uw geval niet nodig.
Ik weet ook niet precies wat u met nieten bedoeld. De man in het filmpje gebruikt t-nageltjes.
De man in het filmpje plaatst de bodem tussen zijn constructie, waarbij hij hem ook aan de zijkanten vast zet.
De som der delen.
U doet het op uw manier en wil hetzelfde resultaat?
U wilt met een soort houtlijm werken die snel droog is. Dan koop je dus geen laklijm, maar een gewone sneldrogende pvac lijm.
Er is op het forum ergens een lijmtest. Misschien dat u daar verder mee komt met uw keuze, qua prijs vriendelijkheid.
Het lijmt allemaal melamine, maar het heeft allemaal zijn eigen verwerking.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
https://www.google.be/search?q=niet...ved=0ahUKEwjH6oDZx8jQAhWLB8AKHdMPAqEQ_AUIBigB
Ik zou denken dat nieten sterker zijn dan brads? Toch niet dan?
Ik zou ook liever de bodemplaat rondomrond vastzetten, maar heb geen freestafel. De lades die ik heb gemaakt zijn niet diep, hier geen probleem dus.
Tot nu toe heb ik ondervonden de lades beter een kwartiertje te klemmen ipv vast te schieten? Ik stel mij alleen de vraag of elke professionele kastenmaker de lades klemt?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Nee, dus. De man in het filmpje doet het zo. Is wel een heel licht laatje.
Ik klem wel. Zit in de methode van werken. Merk je weinig van.
En nageltjes in het zicht, ben ik niet zo voor. Zo heeft ieder zijn eigen methode.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Inderdaad, voor een lichte lade zou het misschien eventueel kunnen. Ik ben ook voorstander van klemmen, ik heb het ondervonden. :)
En de mooiste afwerking die je bereikt met klemmen, daar gaan we toch voor zeker!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.