melamine verlijmen

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Omdat jij de Bison KM45 hebt aangeraden? Weet ook niet waar de laklijm in België te verkrijgen is... Met Bison heb je meer kans in de zoektocht, dacht ik.
 
Laatst bewerkt:

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
De houtlijm hecht zeker op de lamello's. Maar de test die we hebben uitgevoerd was echter zonder lamello's, bedoeling was dan ook om de hechting tussen melamine en spaanplaat te testen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zou het toch met lamello's doen en vooral klemmen.
Ik zal kijken of ik ergens, dit weekend, een stuk gemelanineerd spaanplaat regel en daar een proef mee doe.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Er wordt zeker met lamello's gelijmd, maar voor een test is dat niet nodig hé. De test moet uitwijzen of er hechting is tussen melamine en spaanplaat...
Maar de gewone houtlijm die je hebt aangeraden blijkt niet te werken. De KM45 lijm blijkt nu ook al niet aangeraden? :D
Woodmax is te duur en niet beschikbaar in een flacon... Laklijm lijkt mij het meest aangewezen, of KM45?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik vind het prima dat mensen steeds het wiel opnieuw willen uitvinden.
Een lade in geplastificeerd/ gemelamineerd spaanplaat/mdf wordt gewoonlijk met deuvels of lamello's geconstrueerd.
Houtlijm er tussen en klemmen.
u mag best iets testen, maar wat heeft het voor nut.
Als u uw lijm gebruikt voor bovenschreven methode heeft u geen speciale lijm nodig.
Wilt u niet met deuvels of lamello's werken en niet met woodmax, dan wordt het schroeven.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Ik zeg toch dat ik lamello's gebruik, maar daar waar de kopse kant met het bloot hout tegen de melamine komt wil ik ook lijmen... Niet noodzakelijk, maar ik kan gemakkelijkheidshalve beter 1 soort lijm gebruiken.
De bodemplaat wordt met de melamine tegenaan het bloot hout gelijmd, hiervoor is deze lijm dus zeker nodig...
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Tja appels met peren vergelijken blijft lastig.
Goed werk valt of staat met materiaalkeuze, gereedschap, nauwkeurigheid en vakmanschap.
Is een van die dingen niet aanwezig, dan zal het resultaat een andere uitkomst geven.

Misschien is het handig om met goede foto's te laten zien waar het schort.
Werkt u zuiver haaks? Hoe is de zaagsnede? Wat voor kwaliteit zijn die meubelpanelen?
Uw spaanplaat ziet er op de foto al grover uit, dan die van het filmpje. Das al heel andere kwaliteit.
En het is de som der delen, die de constructie maakt.

Misschien is dit wat https://www.baptist.nl/houtbewerkers/fineren/lijmen-voor-fineren/titebond-melamine-wood-glue-473-ml
 
Laatst bewerkt:

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Ik zou het niet op het gereedschap of het materiaal steken, daar scheelt niets mee. Werstuk is helemaal zuiver haaks met een fijne zaagsnede.
De test heeft nu eenmaal bewezen dat een gewone houtlijm niet is aangewezen voor melamine met spaanplaat te verlijmen.

De lijm die je opgeeft lijkt ok, maar de laklijm kan ik hier makkelijker verkrijgen, op bestelling...
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Zoals ik al aangaf. De som der delen.
Ik heb ooit LP kasten gemaakt van gemelamineerd spaanplaat.
Met lamello's en gewone bouwmarkt Bison houtlijm.
Wel alles geklemd.
Das zo'n 20 jaar geleden of zo en ze zitten nog steeds in elkaar.
Dus zeg het maar?
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Natuurlijk zit een kast nog in elkaar als er lamello's inzitten... Die lijmen perfect. Doe zelf eens een test met alleen melamine te lijmen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik begrijp het punt niet dat u wilt maken.
Zet u nou lamello's in die laden of niet.
Doet u het niet moet u een product als woodmax nemen.
Doet u het wel, dan moet u klemmen.
Nieten heeft geen zin.
Dat die man in het filmpje het op een manier doet die u zou willen, is maar een telefoontje.

Bij uw lijm verwerking staat: voeg de geklemde delen samen en klem 2 tot 4 uur.
 
Laatst bewerkt:
Het is net of Kemo uit meerdere personen bestaat ;) Je syelt een vraag, beantwoord hem en stelt een nieuwe vraag. Wat wil je nu weten? Moet het zonder lamello's ens schroeven, maar wel met nieten en lijm? Je weet onderhand welke lijm schijnbaar. Of wil je weten hoe de lamello's erin moeten? Waar kunnen we nu nog bij helpen? Want zoals Bobmartin al zegt is dat niet helemaal duidelijk...
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
ik zal mijn reactie nog eens kopiëren...:
Gisteren, 18:24
#31
kemo
user-online.png

Senior Member​
IngeschrevenAug 2014
Berichten137


Ik zeg toch dat ik lamello's gebruik, maar daar waar de kopse kant met het bloot hout tegen de melamine komt wil ik ook lijmen... Niet noodzakelijk, maar ik kan gemakkelijkheidshalve beter 1 soort lijm gebruiken.
De bodemplaat wordt met de melamine tegenaan het bloot hout gelijmd, hiervoor is deze lijm dus zeker nodig...​



 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.