Van boerenschuur tot werkplaats

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Na een flinke verbouwing aan een oude boerenschuur is het eindelijk zo ver, mijn eigen werkplaats.
Deze zou eigenlijk al in juni klaar zijn maar dat werd uiteindelijk 1 oktober.

De schuur bestaat uit 3 ruimtes waarvan er 1 mijn werkplaats is geworden met een vloer oppervlak van 28m².

_DSC5143.jpg

_DSC5144.jpg

IMG_0622.jpg

Img_0760.jpg

IMG_0761.jpg

Op het moment ben ik druk bezig om alles binnen op orde te krijgen, met zo af en toe een kleine opdracht tussendoor.
Op deachtergrond ben ik bezig om het Jay's zaagstation te bouwen, maar daarover later wat meer.

wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Dan ben je lekker bezig met je nieuwe zaagstation, gaat de telefoon met aan de andere kant een paniekerige jonge moeder
die overal te horen kreeg dat het steigerhouten cadeautje wat haar kleine zoontje voor zijn verjaardag wilde niet binnen 14 dagen
leverbaar kon zijn. Geen probleem mevrouw, wij kunnen dat overmorgen zeker klaar hebben en maar ff vlug aan de slag om die kleine
man gelukkig te maken.

(bijna) Resultaat, (helaas de laatste foto vergeten te maken)

IMG_0726.jpg

Onder het bouwen van het bureautje had mijn lieve boxer meisje Kara,

Kara.jpg

haar deken half opgevreten dus ook maar ff een steigerhouten mand gemaakt, dus 2 blije gezichten.

IMG_0723.jpg

Nu maar verder aan me zaag station,
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Goed bezig man, benieuwd hoe jij je miter station gaat maken.
Mooie Electra man, zelf eook meerdere HD's gehad met als laatst een Streetglide.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Vorige week begonnen aan een project wat al lang op mijn lijstje stond, Het "Jay's Miterstation"
Na lang denken en plannen over de inrichting van de werkplaats toch maar besloten dat deze tegen
de achterwand komt te staan.

Ik lever zo wel wat ruimte in om lange lengtes te zagen maar hou wel veel meer bewegingsvrijheid
over in de rest van de werkplaats.

Helaas in mijn enthousiasme vergeten foto's te maken van het aller begin,
Het zaagstation is 4m breed en 80 cm diep en heeft straks 22 lades.

De kastjes zijn 18 mm populieren multiplex en voor het boven blad heb ik18 mm meranti gebruikt,
de lades zijn gemaakt van 15 mm meranti.

IMG_0732.jpg

IMG_0733.jpg

IMG_0734.jpg
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ondertussen zijn de bovenkastjes ook gemaakt en geplaatst

IMG_0768.jpg

Vandaag ga ik eerst even tijd maken voor mijn beste maatje, daar ze gisteravond goed liet merken dat ik de laatste week veel weg was,
terwijl ze gewent is altijd aan mijn zijde te zijn, maar ik had veel zaagwerk en wilde dat die oortjes niet aan doen, al zitten die voor de
sier op een Boxer.

Voor morgen staat er op de planning om de werkbank rechts op de foto te demonteren zodat het bovenblad
gebruikt kan worden voor op de bovenkastjes en de lades op maat maken voor de rechter onderkast.

wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zo luchtfietser, je hebt een mooie ruimte ter beschikking!
Benieuwd hoe het eruit gaat zien.
De hond is ook helemaal modieus met z'n steigerhouten hondemand.
Kan ie ook nog lekker op knagen trouwens......:)
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Vandaag mezelf maar ff druk gemaakt en een aantal lades gemaakt en geplaatst.

2 plaatjes verzaagt,

IMG_0771.jpg

En na 108 pockedholes ben je daar ook wel ff klaar mee, maar je hebt wel wat.

IMG_0773.jpg

En het resultaat,

IMG_0774.jpg

Geeft dan toch wel voldoening.

IMG_0775.jpg

wordt vervolgd,
 

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Misschien trap ik nu een open deur in, maar waarom al die pocket holes en niet gewoon op de kopse kant een schroef erin?

Met vriendelijke groet,

Renger
 

PBT

Actieve deelnemer
@skybiker er zijn ook zelfborende schroeven.
Daarbij vraag ik me zowiezo af wat nu het grote voordeel is van die pocketholes t.o.v. Schroeven (met zelfborende schroeven) op de kopse kant. Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad. Ik heb 3 lades met de voorraad schroeven die ik heb (en dat zijn nogal wat doosjes) erin, dus dat is een behoorlijk gewicht. Gewoon kops geschroefd.
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
129
0
Sowieso zijn nu de schroefvebindingen door het frontje straks niet meer zichtbaar. Dat vind ik zelf altijd wel mooi
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Omdat je met pocketholes onder een hoek schroeft, trekt de schroef meer aan. De vorm van de kop helpt daarbij ook, heeft groter aanslagvlak.

Je ziet ze heel veel bij amerikaanse houtbewerkers, die dan gelukkig vaak wel het benul hebben om ze buiten het zicht toe te passen. Ik vind ze wel handig. : )
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Tja waarom, ik heb nu eenmaal die Kreg pockedhole jig, heb ik van mijn lieve vrouwtje gekregen in het aller begin van mijn houtwerkers hobby,
toen ik nog stond te tobben met een gamma accutol en een deuvelsetje, ik laat je raden hoe dat er uitzag :rolleyes:

En inderdaad kan het ook goed met schroeven op de kopse kanten, maar op deze manier is het toch echt een stuk steviger, net als Bert al aangeeft.
 
En inderdaad kan het ook goed met schroeven op de kopse kanten, maar op deze manier is het toch echt een stuk steviger, net als Bert al aangeeft.

Is dat zo of lijkt dat zo? Met de pocketholes heb je maar 18mm maximaal waar je schroefdraad in grijpt, weliswaar haaks op de 'draad', maar toch. Anders kun je er ook nog langere schroeven in draaien als dat nodig mocht zijn, hoewel, drupje lijm doet ook veel. Wel mooi dat je straks de schroefgaten oom niet meer ziet inderdaad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.