Van boerenschuur tot werkplaats

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
En ineens weet je het!

Je maakt een massief eiken boomstam tafel met industriële X-Poten.

Tussen het aanpassen van mijn werkplaats en het investeren in wat betere machines is het toch nog gelukt om een mooie eiken boomstam tafel tussendoor te maken, vandaag nog even de laatste beetjes afgewerkt en dan kan deze de verkoop in.

Tafel 1.jpg

De tafel was een leuk en leerzaam project, daar ik hiervoor alleen met steigerhout werkte wat zich toch aanzienlijk makkelijker laat bewerken.

Ook natuurlijk mijn dank naar alle forumleden die mij van alle informatie voorzagen om dit tot tot een goed einde te brengen.

Op naar het volgende werkstuk, 2018 gaat leuk (hardhout) jaar worden.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Via dit topic ook eens bij Kik langs geweest. Wat een ontzettend leuke, enthousiaste man.
Kwam voor wat eikenhouten planken voor een tafelblad en een eikenhouten balk voor een lamp. Hij vroeg of het gelijk op maat moest worden gemaakt en stuurde mij door naar een werkplaats in de buurt waar ze mijn hout keurig op maat hebben geschaafd en gezaagd.
Kreeg tevens ook wat mooi padoek en iroko mee, dat alles voor een hele mooie prijs.

Bedankt Skybiker :cool:
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Dat is mooi Leroy, ben benieuwd wat voor planken eiken je voor de tafel heb genomen, maat en lengte, en wat je voor de planken en het schaven kwijt was.

Mag ook in Pb, als je het niet op het forum wilt zetten.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Afgelopen week even een 200 L vat gehaald daar het oude vat toch wel steeds snel vol was en het legen te omslachtig was met de bolle vorm.

Het nieuwe vat is aanzienlijk groter, en moest dan alles weer even verbouwen.

De oude situatie, die ook niet al te handig was om het vat er onder uit te halen.

20171222_135819.jpg

De nieuwe situatie met het grote stalen 200L vat,

20180210_131411.jpg

De opening tussen de 2 planken had ik daar gelaten om een haak te maken om de deksel vast te houden tijdens het legen maar
bleek niet nodig, nu zit de slang los op de flens aan de onderkant van de cycloon, deze kun je gemakkelijk er af schuiven en weer
terugplaatsen ,maar zit wel stevig en luchtdicht. Op dez manier kun je het vat makkelijk naar voren schuiven en dan de deksel er afhalen.

20180210_131255.jpg

De slang van de cycloon naar de buizen zit nog niet naar mijn zin, maar pak ik van de week even aan om het netter te doen.

Naast het vat maak ik nog een aantal lades, voor de koffie bekers e.d.

20180210_131348.jpg

wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Het heeft even wat langer geduurd dan ik verwacht had, maar vandaag was het dan zo ver, De Hammer Lintzaag is er.

Na lang nadenken heb ik voor de N3800 op 400V gekozen, daar deze alles kan wat ik er mee wil doen en het ook weer
wat duiten scheelt.

Eenmaal aangekomen was het vrij makkelijk om de lintzaag alleen op het gemaakte plateau met wielen te zetten en het geheel
is nu zeer makkelijk verplaatsbaar maar met de wielen op de rem staat het als een huis, nu maar op Ian wachten voor de bestelde zaaglinten.

20181009_141028.jpg

Hier de A-31 en de N3800 nog even gebroederlijk naast elkaar, daar ik van de week begin met het maken van nieuwe werkbanken en een complete update in de werkplaats.

20181009_141003.jpg

Volgende stap, alles nakijken en eventueel afstellen en dan snel verder om me freestafel afmaken.
 
Laatst bewerkt:

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Mooi spul man :)

Is het nog een idee om dat stalen vat op wieltjes te zetten? Zo'n vat vol zaagsel gaat toch iets wegen... Dan kan je evt. ook het vat naar buiten je werkplaats rijden om de zak te verwijderen. Komt toch vaak iets aan rommel mee naar buiten.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
@bhengeveld, had er ooit aan gedacht maar het is best goed te doen, laat het vat ook niet meer als 2/3 vol lopen.

@Jan, Ja die kleuren zijn helemaal goed, zit er al te denken om de zaag ook maar om te ruilen voor een Hammer, zo een die jij heb vind ik wel leuk.

Maar eerst staat straks de Hammer freesmachine op het verlanglijstje.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ja dat heb ik weer, ontbreekt van de onderste zaag geleiding de geleider die de rug van het lint ondersteund, en deze heeft een 12 mm as i.p.v.. 18 mm zoals de bovenste
en bij Hammer weten ze niet zeker of dit te verkrijgen is, alle losse die te koop zijn, zijn 18 mm. Dus wordt er voorlopig niet gezaagd.


Tijdens het niets doen dan maar even mijn Kreg, freestafel in een werkbank gedeelte gebouwd zodat ik een beetje normaal formaat freestafel heb, nog niet helemaal klaar maar dat zal niet lang duren,
daar ik voor het hele huis plinten moet gaan maken met een leuk profieltje.

20181010_134753.jpg

en een close-up, en ja alles ligt prima vlak op lijn.

20181010_134808.jpg

Morgen verder om nog 2 van zulke werkbankjes te maken, deze kan ik straks in de lengte en in de breedte koppelen zodat ik er ook 1 grote werk tafel van kan maken en 1 of 2 kan / kunnen er dan ook als uitvoertafel voor de zaag en de lintzaag dienen.

Vraagje,

Gebruiken jullie 18 mm of 22 mm plaat voor de festool gaten te maken ?


wordt vervolgd.....
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Begrijpelijk! Had je die KREG freestafel al in gebruik? Ik heb deze week vastgesteld dat mijn kunststof inlegplaat is beginnen doorhangen, zo'n Chinees Axminster exemplaar. Dus ik ben op zoek naar een (beter) alternatief. Ik heb al een B3, maar sommige dingen doe ik toch nog steeds liever op de zelfbouw freestafel. Dat, plus het feit dat ik in het verleden een lot nieuwe KWO freesjes heb kunnen scoren :rolleyes:
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Dat Kreg freestafeltje heb ik al een aantal jaar, en gebruik het best veel, alleen om lange plinten te maken plus de hoogte als die op de werkbank staat heeft me doen besluiten om het nu zo te maken.

De hele tafel hangt in de mdf plaat, met m8 boutjes er onder om de vlakheid af te stellen, en wanneer het als werkbank moet dienen haal ik de tafel eruit om het uitgezaagde stuk mdf er weer in te leggen, dan maakt een beetje verf of zo niet uit.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Vandaag even lekker bezig geweest om nog meer werkbank stukken te maken, en als je dan zover ben schroef je de wielen eronder,
en dan gebeurt er iets wat je niet verwacht van dure machine wielen, 2 wielen zakken door na dat ik er wat gewicht opgegooid heb, en nee niet te veel hahaha, en bij drie wielen vliegen die klepjes er af om ze op de rem te zetten.

Gevalletje, duurkoop is miskoop, dus die kunnen terug en dan maar de wat goedkopere van Toolstation halen, die doen het al jaren goed.

Helaas geen foto, want daar was ik te flabbergasted voor na al me harde werk, kan er nu wel mee lachen :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.