Van boerenschuur tot werkplaats

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
De eerste klusdag van het jaar zit er weer op,

De montage tafel even op de goede hoogte en gebruik klaar gemaakt zodat ik morgen met de eerste klus van 2018 kan beginnen.

Verder even nieuwe messen in de Scheppach hm2 gezet en de boel aan de kant geruimd,

20180101_131703.jpg

en even voor het eerst de Harvey zaagtafel aan het werk gezet en deze doet perfect wat die moet doen, zaagt heerlijk loepzuiver en met gemak
een eiken balk in de volle lengte en op de hoogste stand (7.5cm) op maat. Ik kan deze zaagtafel dan ook iedereen aanbevelen. Ook de HBM 200
mot-afzuiger doet het heel goed, het nieuwe jaar begint gewoon nu al goed.

20180101_131732.jpg

Om de dag nog even goed af te sluiten voor dat ik op de bank ga hangen, nog even met mijn lieve Boxermeisie naar het strand.

Kara1a.jpg

In de komende weken zal de Harvey flink gebruikt gaan worden en hoop ik dat ik mijn bevindingen hier op een goede manier kan beschrijven.

wordt vervolgd,
 

aat

Nieuw lid
29 nov 2016
16
0
aangezien je toch met je nieuwe zaag wil spelen zie ik wel wat broederliefde komen bovendrijven die ff een interieur voor mijn boot wil maken ;)
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
De eerste klus van 2018 gaat dan maar een boomstam tafel worden i.p.v. een tv-meubel, gisteren kwam ik er spontaan achter dat er
1 km verderop bij mij een houthandel zit die meer had dan ik wist.

Ik was er nooit binnengelopen omdat ik er nooit iemand zag, maar er hangt een tel nummer en dan is er binnen 5 min iemand daar.
De hal is flink groot en lig helemaal vol met schaaldelen in alle maten, eiken, noten, padoek, essen, beuken en wat je maar wil, ook de prijzen zijn
zeer aangenaam, zo kost een eiken schaaldeel van 6 tot 8 cm dik 2.75 a 3 meter lang en zo'n 40 a 50 cm breed rond de 55 a 60 euro.

Al met al heb ik nu 5 eiken delen van 55 mm dik 210 mm breed en 2.75 m lang voor nog geen 150 euro waarvan 1 deel 400 breed is met schors voor
de zijkanten voor mijn tafel.

20180104_150808.jpg

1 plank al op maat gemaakt naar een dikte van 45 mm en een nog iets te ruime breedte wat niet echt meeviel op me scheppach hm2, en nummer 2
alvast 1 vlakke kant.

20180104_150802.jpg

De Harvey met een nieuw Ecotool's industrieel schulpblad had er zin in en dit ging als een heet mes door boter.

Morgen toch maar een aan en uitvoer tafel aan de scheppach bouwen om het mezelf wat makkelijker te maken.

wordt vervolgd,
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Leuk dat je daar achter bent gekomen
Dan kom de brutale vraag wat is. Het adres van de hout handel of naam
Ik woon namelijk redelijk in de buurt maar ken hier alleen maar de Haagse fijn hout handel
Mvg Leroy
 

bsc

Nieuw lid
22 nov 2017
20
0
dat ziet er goed uit. En ook niet duur voor voor 5 eiken delen.
Ze zijn wel goed gedroogd om te gebruiken al eettafel voor binnen?
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
@ Leroy, de houthandel zit in Zuidland.

@ bsc, de delen die ik heb zijn goed droog, het percentage weet ik niet precies, volgens verkoper heeft het meerdere jaren
gedroogd maar binnenkort ga ik even een vocht meter halen om het te kunnen checken.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Hoeveel tanden heeft dat ecotools zaagblad?
En heb je een link naar het betreffende zaagblad?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik zocht een 12 tands blad die zijn toch om te schulpen?
Het bijgeleverde blad is bij mij al 24T dus vervangen voor een ecotools blad heeft dan niet zo veel zijn.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Kijk even hier, http://www.houthandelkik.nl/ in Zuidland.

Ook de eigenaar is een sympathieke vent waar je ook nog mee kan onderhandelen, Bij het brengen van mijn hout kreeg ik nog
een fles wijn voor mijn vrouw erbij en als hij tijd had kwam hij nog el even een aanhanghertje van allerlei soorten hout langs brengen
zodat ik mij zelf daar wat bekend mee kan gaan maken, daar ik verteld had dat ik alleen steigerhout gebruikte en na wat anders wilde.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Wat ik zoal creëer in die boerenschuur, dit zijn (waren) vooral meubelen van gebruikt steigerhout, die ik op mijn manier
naar een wat hoger level probeerde te tillen door vrijwel geen schroeven te gebruiken maar door middel van pen en gat-
verbindingen, losse veren e.d te gebruiken.

Hieronder enkele voorbeelden van mijn laatste klus van 2017, een tv-meubel, ronde salontafeltjes, eettafel plus een bankje
wandmeubel en wandplank boven de tv.

De klant, een jonge dame, die haar eerste huisje ging inrichten heeft de rest gedaan door er een zeer leuke gezellige eigen plekje
van te maken, en is dan ook terecht apetrots op haar nieuwe meubelen.

zuidland-salontafel.jpg

zuidland-tvmeubel.jpg

zuidland-kast.jpg zuidland-tafel.jpg

zuidland-wandbord.jpg
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Na een flinke reis van Maja158, staat de Hammer A3 31 nu bij mij in de werkplaats te glimmen, Jan had er goed over nagedacht over hoe en wat qua transpoort dus de machine uit de aanhanger en van de pallet afhalen was gewoon een makkie.

20180128_133835.jpg

De slang is niet echt bruikbaar voor het gemak van omwisselen van vlak naar vandikte daar deze best vrij stug is, dit was een keuze die ik eerder gemaakt had voor de Harvey zaag daar de slang dan op de grond ligt en wanneer je er op gaat staan deze dan stijf genoeg is en heel blijft.

20180128_133906.jpg

De hef-arm was ook totaal onverwacht, ik had een gokje gewacht op het marktplein, en daar kwam een reactie dat er 1 beschikbaar was, en nog maffer, het was net 100 meter lopen vanaf mijn werkplaats.

Straks maar even een stukkie soepele slang bestellen en ergens nog een verloop van 125 naar 100 mm zien te halen.

Al met al wordt mijn werkplaats nu snel een stuk volwassener, samen met de Harvey cirkelzaag tafel en een goede afzuiger.

20171212_150735.jpg

20171222_135840.jpg

De volgende stap is een goede lintzaag, en daarna een goede freesmachine.

Jan, bedankt dat je de moeite wilde nemen om hem te brengen, en ook jij straks veel plezier met de nieuwe A3-41.

wordt vervolgd,
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
die afzuiginstalatie ziet er goed uit.
Wellicht kun je de poten van de opvangzak inkorten en de motor laten zakken.
Er komt namelijk geen stof uit dat ding.
Heb de zelfde cycloon nu 1 jaar draaien en er zitten welgeteld 2 theelepels stof in de opvang zak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.