Van boerenschuur tot werkplaats

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Nee, ik moest wel even het blad verlagen waar de zaag op staat, tevens maar geheel vernieuwd en boven de zaag moest ik een stukje afweking van het station verwijderen.

Ik begrijp niet dat ik lang geleden deze zaag nog niet had gekocht, het verschil met mijn vorige zagen is haast niet uit te leggen.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Na aanschaf van mijn nieuwe zaag, een Harvey HW-110SE-30,

20171212_150735.jpg

is het tijd geworden voor een beter afzuig systeem, hiervoor heb ik gekozen voor een HBM-200,
die direct maar omgebouwd moet worden naar een 2 fase systeem, dus ook maar een super dust deputy
bij Sander besteld.

20171219_135403.jpg

Eenmaal dit in huis begint de uitdaging pas echt, want als je van plan bent om in een paar dagen 5 jaar ouder te worden
raad ik je dit aan. De echte uitdaging is het vinden van passende koppelingen en verlopen, Van Imperiaal naar Metrische.

Wel had ik bij de cycloon de blikken verlopen mee besteld, maar de bovenste van 6 inch paste niet want deze is 15.2 mm i.p.v. 15.6 mm
daar hoorde nog een extra verloopring bij om het passend te krijgen.

Jammer genoeg koste deze ff 16 euro plus verzenden en de extra tijd die ik niet nodig vond, dus heb ik dit opgelost door een 160 mm pvc koppelstuk
over de lengte door te zagen en daar een stuk tussenuit gehaald en op de juiste maat weer aan elkaar gelijmd zodat deze netjes in de cycloon paste,
dit werkte perfect en was goedkoop.

20171219_135447.jpg

Nadat alle onderdelen verzameld waren kon het in elkaar zetten van het houten frame wat de afzuiger moet gaan dragen beginnen en na
een ochtend knutselen is dit het resultaat,

20171222_135822.jpg

Gelukkig had ik nog een mooie ton met deksel in de prachtige kleur "Gerard Joling Blauw" maar deze zal begin volgend jaar vervangen
worden door een stalen 100 L vat met klemring. Naast de ton ga ik nog een aantal lades maken of ik maak er een stukje opslag van
voor klein plaatmateriaal.

De stofzak zal ook worden vervangen voor een filter die ik waarschijnlijk aan de onderkant van de blauwe ring ga monteren want dan is het niet zo'n hoge toren.

Voor de afzuiging heb ik bewust gekozen voor 100 mm buis en slang, daar mijn hobby cave maar 7.5 m lang en 4.20 m breed is en de
stationaire machines ook ingangen van 100 mm hebben.

20171222_135843.jpg

Het plan is dat de zaagtafel, vlak van diktebank en de lintzaag vanaf één zijde van de ruimte gevoed worden door de 100 mm zuiger en alle
hand tools en de afkort zaag straks van af de andere zijde worden gevoed door de starmix via 50 of 70 mm buis zodat alles makkelijk bereikbaar
goed en georganiseerd is.

De 100 mm flexibele slang heb ik hier besteld voor een hele nette prijs a €7.94 per meter, https://www.arestho.nl/light-flex-afzuigslang.html
Deze 100 mm slang is zeer stevig en glad aan de binnenkant.

Wordt vervolgd.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Wat is het nut van een dergelijke opstelling?? Ik begrijp perfect het gebruik van een cycloon bij het afzuigen van grote volumes met een stofzuiger met dure kleine zakken. Maar wat is het nut bij een spaanderafzuiger met goedkope zakken? Fijn stof ga je volgens mij op die manier niet vangen.... (de filterzak staat bij een dergelijke opstelling nog steeds in overdruk).
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
brt, ik begrijp niet wat je wil zeggen, die stofzak wordt nog vervangen voor een filter, maar dat staat ook in mijn verhaal, stofzakken heb ik al 3 jaar niet meer in gebruik, dus ik heb geen dure kleine zakken, en ook geen goedkope grote zakken, ze blijven hier altijd netjes leeg.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik snap gewoon niet welk voordeel dit heeft t.o.v. de afzuiger van HBM zonder de cycloon.

Het voordeel is dat alles de ton in gaat en de zak vrijwel leeg blijft en het filter flink bespaart wordt, ook wanneer er een goed filter opzit komt dit
de zuigkracht zeer ten goede.

Het fijn stof wat meekomt zal niet in de ton gaan daar dit in de luchtstroom blijft hangen die naar het filter geleid wordt en daar als het goed is in blijft hangen.

zo niet mag men mij verbeteren.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ik vind het persoonlijk een ingewikkelde constructie met beperkt nut. Bij het normale gebruik van een dergelijke afzuiger, vallen de spanen in de zak (soort cycloonbeweging) en komen niet of nauwelijks in contact met de filter. Enkel het fijnstof gaat naar de filter, en door ieder spleetje naar de omgeving (is bij jouw opstelling nog steeds zo). verbetering van de zuigkracht denk ik zeker niet (integendeel: de weerstand van de cycloonconstructie komt erbij) Nadeel is dat je niet ziet wanneer je ton vol is, en dat je de ton iedere keer moet gaan leegmaken tenzij je een arsenaal tonnen hebt (hier staan na een wat groter klus wel eens een zak of 3-4 te wachten om weggebracht te worden). Zie ook niet onmiddellijk in of een ton nu zoveel makkelijker te ledigen is dan een zak...

Verder is het netjes gebouwd, en wens ik je er veel succes mee... Als het voor jou beter werkt zo is het een goede oplossing...
 

Wilmar

Actieve deelnemer
26 feb 2011
31
1
Hi Skybiker, wat is de reden dat je gekozen hebt voor de Harvey hw-110se-30, ben je tevreden over de eerste resultaten.
Zit namelijk te twijfelen om deze zaag aan te schaffen.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Hi Skybiker, wat is de reden dat je gekozen hebt voor de Harvey hw-110se-30, ben je tevreden over de eerste resultaten.
Zit namelijk te twijfelen om deze zaag aan te schaffen.


De keuze was niet erg moeilijk, allereerst heb ik mij zelf goed ingelezen hier op het forum en diverse filmpies gekeken van verschillende merken,
Jet, Hamer, Harvey, 1 van deze moest het gaan worden.

Ben gaan kijken bij de Jet en de Hamer voordat ik naar de Harvey ging kijken, de Jet wegens prijs/kwaliteit maar dit was het net niet voor mij en de Hamer's
lieten mij wel kwijlen maar bleken toch wel te groot voor mijn ruimte, dit door de loopwagen, hierdoor zou ik meer ruimte moeten inleveren dan ik wilde (heb).

Toen naar de Harvey gaan kijken en deze zaag is zeer solide, loepzuiver en kan alles waar ik een zaag voor nodig heb, dus de keuze was na enig logisch denkwerk
sneller gemaakt dan ik van plan was.

Na een paar dagen gebruik ben ik er super tevreden mee en vooral over het geluid dat meer zoemend overkomt dan de zeer luide Dewalt.
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi Skybiker

door welke filter ga je de stofzak vervangen?

ik zoek ook nog een vervanger voor de stofzak ...

groetjes jan
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Nog even over je Harvey zaagtafel. Hoe moeilijk was het om hem in elkaar te zetten en alles af te stellen?
En dan vooral de zijtafels en de balk vooraan om de geleiderail over te laten lopen?
En krijg je de zaag met de wielen over een klein hobbeltje (drempel van een cm of anderhalf)?

Want ik ben ook op zoek naar een andere zaagtafel en zit te denken aan de Harvey, maar ik heb het probleem dat ik alleen een normale loopdeur in mijn schuur heb. Dus een breedte van een cm of 80 helaas. En omdat de schuur zelf ook niet zo groot is, zal de zaag een paar keer per jaar naar buiten moeten kunnen voor grotere projecten, waardoor ik er dan wat onderdelen tijdelijk vanaf zou moeten halen...

Rob
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
In elkaar zetten was niet echt moeilijk, afstellen was alleen nodig voor de langs geleider, de rest stond zeer goed.

Ik denk dat een verschil van een cm wel gaat met de wielen, maar in en uit elkaar voor naar binnen en naar buiten, denk ik toch dat deze zaag er niet geschikt voor is.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De zaag krijg je na montage NIET meer naar binnen of naar buiten.
Waar hij staat staat hij.
Daarom heet het ook stationair gereedschap.
Houdt hier rekening mee voor aanschaf.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Mooi opstelling. Herken er veel in, ik heb ook de Harvey zaag (destijds een van de eerste) en een cycloon afzuiger gebouwd. Wat ik je wel nog zou adviseren is een stukje slang tussen deksel en cycloon. Als je de ton nu wilt legen dan moet je de gehele cycloon optillen. En tevens is het wel makkelijk als die vrij staat om naar voren te halen.

Bekijk bijlage 71698
 

Bijlagen

  • IMG_3489.jpg
    IMG_3489.jpg
    79,2 KB · Weergaven: 761

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
En wat rolt er nu eigenlijk uit deze boerenschuur, meestal waren dit steigerhouten meubelen.

Zoals dit leuke TV-meubel,

17349884_1873624282921427_3281952597265237774_o.jpg

17390643_1876898922593963_1531611166728106475_o.jpg

20171124_125923.jpg

Tafels en tafelbladen,

Met Stalen poten

17545303_1879868625630326_2807963099645852585_o.jpg

Of van hout,

17492676_1876898572593998_8021123774719253916_o.jpg

Diversen salon of bijzet tafels,

19944314_1939169213033600_4914455639389178940_o.jpg

20171109_131151.jpg

Diverse kasten,

20171202_110639.jpg

Badkamer meubelen,

19959169_1937249236558931_7205014398347418261_n.jpg

En voor thuis doen we zo af en toe ook nog wat maken, onze keuken b.v.

IMG_1284.jpg

IMG_1295.jpg

enz, enz, dit ging de laatste 3 jaar lekker en vonden allen snel een weg naar een eigen plek bij blije klanten.

Maar nu hoop ik dat ik genoeg ervaring heb opgedaan en is het voor mij tijd geworden voor de volgende stap, en wil wat meer geavanceerde projecten met betere houtsoorten gaan maken.

Het aan[passen van mijn werkplaats is al begonnen met wat betere gereedschappen en wat meer veiligheid gebonden aanpassingen zoals afzuiging, gehoorbescherming e.d

Aanstaande week ga ik beginnen aan mijne nieuwe werk / uitvoertafel, dit moet een kruising van de Ron Paulk en de werkbank van Timothy "Benchworks" woorden, beide geniaal ontworpen in mijn ogen, maar deze krijgt door mij nog een kleine aanpassing naar mijn behoefte. Dus al met al plannen genoeg voor het aankomende nieuwe jaar.

wordt vervolgd,
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
@Avos, de ton wordt nog vervangen voor een stalen vat, maar het had weinig zin om deze rond de feestdagen te bestellen,
en de afzuiging moest wel al zijn werk kunnen doen om de boel te klaren, ik zal er dan ook een stuk slang tussen maken al valt het
nu best wel mee om het vat eronderuit te halen.

Eigenlijk had ik het plan om een stop in het grote vat te maken om alles met de Starmix over te zuigen in een klein vaatje waar een kleine puin zak in zit,
daar het niet echt lekker is om zo'n grote zaak zaagsel er uit te halen. Maar moet nog even bekijken hoe dat in de praktijk gaat.

De Starmix heeft ook een kleine cycloon en een 60 liter vaatje die je makkelijk en handzamer kan legen.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Vandaag nog even kunnen ontsnappen naar de werkplaats om te checken of of de afsluitkleppen al droog waren,
en een manier van het ophangen van de buis uit gevogeld. Nu hangt het eerste stuk goed stevig en zal de rest
niet veel moeite meer kosten.

20171226_135043.jpg

De eerste twee splitsingen zitten best wel dicht op elkaar, op de eerste aanvoer komt de vlak-vandiktebank, en op de tweede komt de Harvey zaagtafel die ik van af de zaag naar de afsluiter met slang verbind, zodat de slang aan de kant kan als de zaag niet gebruikt wordt.

20171226_135036.jpg

Op de stalen bint komt een vloer afzuigmond gevolgd door de lintzaag, daarna houd het afzuig systeem op zodat het lekker kort blijft en niet meer machines kwijt kan aan deze kant.

De andere kant word een buizensysteem van 70 mm aangesloten op een kleine cycloon die aan de Starmix hangt.
Hier komen de Kapex, schuurmachines, domino, Kreg freestafel e.d op en wat splitsingen zodat ik de stofzuigerslang door de hele werkplaats kan gebruiken.

Als dit allemaal gebeurt en werkend is, zal ik nog een fijnstof filter maken en ophangen en dan maar hopen dat het wat schoner en stofvrijer blijft.

wordt vervolgd,
 

aat

Nieuw lid
29 nov 2016
16
0
goed bezig broer! mijn afzuiging is nog profesorisch hangt met plakband aan elkaar maar werkt wonderwel prima. gewoon cycloontje plastic vaatje starmixje plakband beetje 70mm pijp en wat slang van 70mm wat al jaren in de rommelafdeling in de tuin lag. werk toch voor 95% stofvrij hiermee. alleen voor de diktebank een apparte afzuiger maar ja die kreeg ik gratis bij de bank. ga het nog wel een keer goed doen maar eerst mijn boot ff restaureren.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Nu de afzuiging doet wat deze moet doen is het tijd om mijn werktafel op maat te maken en aan te passen naar wat deze voor de komende tijd
moet gaan doen.

Een nieuwe zaag is leuk maar de Harvey is lager dan mijn werktafel, maar dit komt wel goed uit daar ik hierdoor eindelijk kan gaan doen wat ik al een
tijdje wilde doen maar er niet te tijd voor kon vinden door alle projecten die gedaan moesten worden.

Als eerste heb ik de werktafel 25 cm korter gemaakt om iets meer ruimte te creëren en komt het MDf blad verzonken tussen de randen te liggen
waar ik t-track's in ga frezen zoals de werkbank van Bechworks, de top wordt voorzien van 20 mm gaten zodat ik gebruik kan gaan maken van
benchdogs.

De 25 cm verlies compenseer ik weer door tussen de zaag en de werktafel een aparte tafel van 50+ cm te maken die ik makkelijk kan
verplaatsen naar de kop van de werktafel, dus deze werkt straks als uitvoertafel voor de zaag en als verlenging van de werktafel en
als het uitkomt maak ik het zo dat mijn decoupeerzaag en kleine Makita frees er onder geklemd kunnen worden.

Op deze manier kan ik altijd makkelijk om de werktafel lopen zonder steeds de zaag te verslepen.

20171231_095059.jpg

Het is even behelpen maar het is niet anders, en tja soms is het aanpassen van de ruimte net zo leuk of soms leuker dan alle klussen die gedaan moeten worden.

20171231_131638.jpg

En met wielen, om er dan achter te komen dat je rolmaat is gekrompen in de kou, pffff 5 mm te hoog, tijd om naar huis te gaan om wat oliebollen te gaan nuttigen.

20171231_135012(0).jpg

Morgen weer een nieuwe dag om deze blunder aan te passen.

Wij wensen jullie allemaal een gezond en voorspoedig 2018 en dat iedereen maar lekker en veilig mag klussen.

Tot volgend jaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.