stoofje ontwerpen

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Hallo allemaal,

Een vraagje: op onze slaapkamer zit een dakraam, hij zit vrij hoog.

Zo hoog, dat mijn vrouw er net niet bij kan... lastig.

Nu wil ik daar eigenlijk een soort van stoofje voor maken, een beetje sierlijk
Hoogte ca. 20 cm. Breedte 30 cm. Lengte 40 cm.

Nu kom er eigenlijk niet zo goed uit hoe dit er uit moet komen te zien,
m.a.w. ik kan geen goed ontwerp vinden/bedenken.

Wie kan me hier bij helpen....
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Zoiets?

2773-kado-om-de-hoek-magneet-boomstam.jpg


Verslijt je gegarandeerd niet meer. :lol:
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Bij een stoof denk ik aan een ouderwetse kachel waarop je kan koken...

Maar blijkbaar wordt een opstapje ook zo genoemd.
Google eens op T-chisel en stepstool. De podcast van de bouw kom je dan vast wel tegen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
300px-Voetenstoof.jpg


Stoof
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Voetenstoof

Een stoof is een voorwerp om iets warm te houden. Het is geen kachel, geen oven en geen fornuis, maar kan er wel als een soort kachel uitzien. Een stoof wordt tegenwoordig niet zo vaak meer gebruikt, en daardoor komt het woord 'stoof' steeds minder voor.

Een stoof is meestal vlak aan de bovenkant, zodat er pannen met eten op geplaatst kunnen worden.

Een voetenstoof bestaat uit een houten kistje, dat aan één kant open is, met gaten aan de bovenkant. In de stoof werd een test van aardewerk geplaatst en daarin werden gloeiendhete houtskolen gelegd. De voeten werden op de stoof geplaatst zodat die warm werden. Door een deken, een jas of een jurk over de benen en stoof te doen, bleef hij lang warm en werden ook de onderbenen verwarmd.

Een broedstoof is een verwarmde kast om kunstmatig eieren uit te broeden of bacteriën te kweken. Ook een couveuse voor pasgeboren baby's is een soort stoof.

De meekrapstoof of meestoof was een schuur met meerdere verdiepingen voor het drogen van meekrapwortels, daar werden in de 19e eeuw stoffen uit gewonnen voor de verfindustie.

In de scheikunde wordt gebruikgemaakt van een elektrische droogstoof, bijvoorbeeld om een stof te drogen om zodoende een watervrije zuivere stof te verkrijgen
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Da's inderdaad een stoof. Maar als je kijkt naar de maten die Eric opgeeft (30x40x20) dan zie je al snel dat het ontwerp van een stoof niet past. Vandaar dat ik eerder een opstapje zou maken dan een stoofje.

Arthur
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Eric.
Kijk eens bij plaatstoof, dan zit je in de buurt van je afmetingen.
Vroeger werd naast de stoof zoals hiervoor afgebeeld thuis een voetstoof gebruikt, die bestond uit een rechthoekig bakje met daar een ijzeren plaat op. In het bakje werden gloeiende kolen gedaan, waardoor de plaat opwarmde en de daarop geplaatste voeten.
Overigens werd in de kleine stoof ook wel een sleuf bovenin gemaakt waardoor je een schuifje kon laten zakken voor de opening. Deze stoof werd aan een hengsel gedragen bij het "ter kerke gaan". Met dichte schuif laaide het vuur dan niet te hoog op waardoor het gloeien langer voortduurde. Ook tijdens de lange preek met tussenzang.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Wat een reacties , geweldig.

Ik weet wat een stoof is, alleen hier in Groningen word er inderdaad ook
wel eens een opstapje mee bedoeld...

"n stoafke" zeggn wie hier

Bedoeld om even ergens bij te kunnen waar je net niet bij kan.

Ik kan hier wel wat mee, dank voor de vele tips
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Is je dakraam toevallig van "velux"? Er bestaan hulpstukken om deze te bedienen als ze zich op grotere hoogte bevinden. Staat minder in de weg dan zo'n opstapje.
Maar ik begrijp anderzijds wel dat je al je gereedschapsaankopen beter kunt verantwoorden bij je vrouw als je een pracht van een opstapje hebt gemaakt... ;)
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Dakraam is inderdaad een velux, daar zijn bedieningsstokken voor te krijgen.

Maar....
- het verduisteringsgordijn moet bediend worden
- er zit een insectenhor voor, die ook open moet

In mijn geval helpt een stok dus niet zoveel...

Ik ga proberen eens een opstap te maken met mooie verbindingen...
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Erik

Vandaag viel bij mij een gratis exemplaar van het franse tijdschrift LE BOUVET op de mat. Hierin staat een krukje/ opstapje afgebeeld met natuurlijk alle maten. Ik weet niet of je al begonnen ben. Anders kan ik je deze wel even per mail toezenden. Ik weet niet hoe jouw FRANS is maar ik kan de tekening wel begrijpen.

Hartelijke groet Hugo

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
jaap zei:
@hugo mailen? Uit een gratis tijdschrift mag je hier vast ook wel wat posten!

jaap

Hallo Jaap

Le bouvet is een Frans tijdschrift dat niet gratis is. Bij mijn berichtje staat als het goed is nu een afbeelding. Ik zal proberen jouw de 2 bladzijden te mailen. ( geen ervaring met PB) lukt dit niet dan probeer ik het wel anders. Lijkt de afbeelding je wat?

Hartelijke groet Hugo
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi stoofje Hugo! Die tip van Le Bouvet is ook een hele goede, mooi frans tijdschrift over houtbewerken en meubels. Als je op hun site kijkt, dan kun je een gratis exemplaar aanvragen (tip van Armadaman Hugo :lol: ).

jaap
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Ik heb de tekening inmiddels via de mail binnen, dank aan Hugo.

Dit lijkt me een leuk ontwerp.

Ik wil er eerst eentje maken van vurenhout, bij goed bevallen eentje van
een mooiere houtsoort....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.