De ultieme houtbewerkingsmachine... en waarom?

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Voor mij is het de lintzaag, mijn Kity 613.
Het is mijn eerste stationaire machine en ik gebruik hem veelvuldig.
Het is een prettige machine om mee te werken, niet veel lawaai en ook niet overdreven veel stof.
Daarnaast is de machine ontzettend veelzijdig. Ik zaag er hout op voor de kachel, maar ook zwaluwstaarten en andere houtverbindingen.

Recent kwam ik er tot mijn verrassing achter dat ik op de lintzaag ook dikke balken goed kan zagen. Gisteravond nog 10 cm dikke eiken balken lopen schulpen. Vervolgens 1 a 2 keer over de vlakbank en het is kaarsrecht...
Ik wilde eerst voor dit project een zware zaagtafel aanschaffen, maar het blijkt "helaas" ;) niet nodig.
Een ander voordeel is dat de zaaglinten niet duur zijn. Voor nog geen 20 euro heb ik een prima lint waar ik een behoorlijk tijd mee zaag.
gandel
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
300
Heelsum
gandel69 zei:
Recent kwam ik er tot mijn verrassing achter dat ik op de lintzaag ook dikke balken goed kan zagen. Gisteravond nog 10 cm dikke eiken balken lopen schulpen. Vervolgens 1 a 2 keer over de vlakbank en het is kaarsrecht...
gandel

Niet slecht Gandel 10cm hoog hout schulpen met zo'n kleine lichte machine, dan heb je vast genoeg tijd besteed aan het afstellen ervan. Klinkt als een ultieme machine.

Scheppie
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
300
Heelsum
Niemand noemt een schuurmachine, blijkbaar zijn die niet ultiem..... zaagmachines en freesmachines lijken het te winnen..... iemand een ultieme schuurmachine? Ik vind mijn rotex 90 behoorlijk ultiem maar hij legt het toch af tegen de OF 1010...

Scheppie
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Leuk topic.

Mijn ultieme machine is toch wel mijn Makita 1200W 9562CVR haakse slijper met toerental regeling.
Zo veelzijdig, geweldig. Primair gebruik ik hem in combinatie met Saburr-tooth carbide freesschijven zoals hier. (de slijper op de foto is de voorganger zonder toerental regeling)
20668_1106287356672_1811444287_206563_5908422_n.jpg

Centimeters hout per seconde (en een enorme bende..) om zoals hier schalen te maken binnen een half uurtje. Daarnaast bruikbaar voor voorbereidend schuurwerk icm klitterband steunschijven, polijsten en uiteraard het gangbare metaal/slijpwerk. En zelfs 'tekenen' wat ik laatst uitgevonden heb. Met 1 of 2 op elkaar gemonteerde doorslijpschijven van exact hetzelfde formaat kan je vloeiende lijnen branden in hout.

Nadelen zijn er ook. Ik verdwijn achter een grote stofwolk zodra ik bezig ben en het lawaai en gewicht zijn niet alles, maar goed dat weegt ruimschoots op tegen de voordelen. :mrgreen:
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
300
Heelsum
Houthasses zei:
Leuk topic.

Mijn ultieme machine is toch wel mijn Makita 1200W 9562CVR haakse slijper met toerental regeling.


Nou... we zijn blij dat je je kettingzaag niet noemt want wie durft er te zeggen tegen iemand met een kettingzaag in zijn handen dat er nog ultiemere machines zijn... :D
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Scheppie zei:
Houthasses zei:
Leuk topic.

Mijn ultieme machine is toch wel mijn Makita 1200W 9562CVR haakse slijper met toerental regeling.


Nou... we zijn blij dat je je kettingzaag niet noemt want wie durft er te zeggen tegen iemand met een kettingzaag in zijn handen dat er nog ultiemere machines zijn... :D

Haha! Als m'n zaag gevoelens had zou die waarschijnlijk nu de eerstkomende tijd weigeren te starten.. Ondanks de dingen die ik met de zaag kan doen is de haakse slijper toch bruikbaar voor meer zaken dan alleen beeldhouwen alleen, vandaar.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
aha de opzetstukken van saburr-tooth, ooit heb ik deze gekocht bij jeroen campagne,arnhem. nu zie ik deze schijven op meer locatie's liggen. de haakse slijper icm deze opzetstukken zijn inderdaad om heeel veeel hout heeel snel te verwijderen. voor mij is momenteel nog steeds mijn festool zaagtafel het meest belangrijk(momenteel), vorig jaar kan ik echt niet zonder bij DidPro draaibank.

rick
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Mijn ultieme machine is toch zeker de rotex familie van festool. Ik ben de gelukkige bezitter van een RO 150, een RO 125 en sinds kort ook de RO 90. Stuk voor stuk geweldig!!!! Voor grof schuren met grote afname, fijn schuren en polijsten en dat alles met 1 machine. Nou ja 3 dan maar toch, naar mijn mening is er geen betere.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Mijn ultieme/meest gebruikte machine is de DeWalt radiaalzaag DW1251, met een Metabo 80 tand zaagblad Heb hem een paar maand, maar heb hem al meer gebruikt dan mijn lintzaag!
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
^^ Oh ja, doet me er aan herinneren dat ik ooit nog eens een grote lintzaag wil hebben, waar ik kleine stammen door kan jassen. Ooit... :mrgreen:
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
300
Heelsum
Dan heb je een beste lintzaag nodig ben ik bang, ik heb een BASA-5 van Scheppach en das al een best apparaat maar voor stammen niet echt geschikt. Of ik doe iets fout...

Vind niemand de Festool Kapex ultiem....?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
De kapex is zeer zeker een goede en uiterst nauwkeurige machine, maar als iets ultiem is moet hij wat mij betrefd van meer markten thuis zijn. En hij moet dingen kunnen die ik niet of bijna niet met andere machines of met handgereedschap kan doen.
Maargoed, ieder heeft natuurlijk zijn eigen kijk erop.
 

tuoh

Oud hout
Met een beetje goede wil kan dit toestel misschien ook wel in aanmerking komen als de ultieme houtbewerkingsmachine, er zit tenslotte toch een batterij in.
De bedoelde machine is namelijk mijn houtvochtmeter, aangekocht in 1998 heeft het toestel mij al veel teleurstellingen bespaard.
Mijn houthandelaar begint al te beven als hij het zwarte koffertje ontwaard :D :D

En omdat een beeld meer zegt dan duizend woorden.


Mvg,

André

Attached files
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
@'tuoh', hoeveel nauwkeurig is een hout vochtmeter?
Weet jij ook hoeveel een hout vochtmeter kost?

Groeten Rudolf.
 

tuoh

Oud hout
Houtvochtmeters zijn er in alle prijsklassen, waarbij we wel voor ogen moeten houden dat het meetresultaat van al deze types niet het zelfde gaat aangeven.

De goedkope exemplaren kan je niet vertrouwen op de weergegeven waarde, maar ze geven wel een indicatie of het % houtvocht stijgt of daalt, is er een paar weken geen daling meer af te lezen dan kan je ervan uitgaan dat het hout in evenwicht is met de omgeving waar het hout zich bevind.
En als ze een waarde van 20% laten aflezen kan je ervan uit gaan dat het hout (te) nat is, maar een waarde van 12% is al moeilijker te interpreteren wanneer je weet dat het hout gaat dienen om binnenshuis verwerkt te worden. Is het effectief 12% of is het hoger of lager? hoger kan problemen geven, maar zeker ben je niet, maar dit is nu juist waar een vochtmeter voor dient.
Wens je exact te weten welk percentage vocht er aanwezig is in een stuk hout dan heb je nood aan een gesofistikeerder exemplaar.

Bovenstaande foto geeft een professionele houvochtmeter weer die werkt tot een tiende percent, het toestel word geleverd met 500 voorgeprogrammeerde houtsoorten, dwz. dat er voor elke van die 500 houtsoorten een aparte ijking gebeurt is. Niet elke houtsoort heeft dezelfde fysieke eigenschappen, en dus ook niet de zelfde waarde bij een uniforme meting. Daarom dat er bij duurdere meters een onderscheid gemaakt word tussen de verschillende houtsoorten om tot een juiste vochtmeting te komen.
De goedkopere houtvochtmeters gooien deze houtsoorten op één hoop, er kan dus nooit een juiste meting gebeuren.

Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het probleem vind ik altijd dat het vochtigheidspercentage bijna nooit constant is over de hele plank. In een periode van droog weer zal de buitenschil eerst uitdrogen. De kopse kanten weer eerder dan de zijkanten en midden op de plank weer later. De kern bereikt pas de laagste waarde als de droge periode alweer voorbij is en het hele proces omgedraait wordt.

Als je wilt weten of je eigen plankjes al geschikt zijn voor gebruik is het ook een idee om 1 plank te wegen en dat in de gaten te houden. Of de breedte te meten. Als dat uiteindelijk constant wordt, dan weet je dat de plank goed geaclimatiseerd is.

Zelf heb ik zo'n meter met pinnetjes van Lee valley. Er zit een tabel bij voor de verschillende houtsoorten. Maar de meeste houtsoorten zitten redelijk bij elkaar in de buurt, en met een precisie van 1% maakt dat weinig uit.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
300
Heelsum
Om on topic te blijven "De ultieme houtbewerkingsmachine" voel ik een los topic vochtigheidsmeters aankomen.... :D
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mijn ultieme houtbewerkingsmachine is mijn festool cs 70 zaagtafel. Ik ontdek nog steeds nieuwe mogelijkheden met deze zaag. Ideaal is dat je de aanslag aan alle kanten aan de tafel kunt bevestigen, zodat je enorm veel soorten zaagbewerkingen uit kunt voeren. Door de tafelverbreding en verlenging kun je er ook goed grote platen op zagen. Ik heb de tafel altijd in mijn bus staan, je hebt een werkplaats bij je. Ook ben ik zeer tevreden over de afstelmogelijkheden en de precisie van de machine.
Mijn meest gebruikte handgereedschap is mijn protool accuboormachine, waar ik ook erg over te spreken ben. Door de opzetbare haakse kop, de power en het enorm hoge toerental (voor een accuboormachine) is deze machine de meest veelzijdige en beste accuboormachine waar ik tot nu toe mee gewerkt heb. Alleen vind ik het een beetje knullig dat ze er geen lampje in gebouwd hebben.

groeten, bjorn
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Oké, bedankt voor de info!, nu weet ik eindelijk waarom er zoveel prijsverschil in hout-vochtmeters zit!
Ooit hoop ik me er nog een te gaan aanschaffen.

Groeten Rudolf
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.