Combiné robland k210

arnev

Nieuw lid
12 nov 2014
18
0
Dag forumleden,

Ik zit met een dilemma.
Mijn grootvader is naar een rusthuis verhuisd en ik heb zijn materiaal gekregen.
Het betreft een robland k210 combiné met de verschillende bewerkingen: zagen, frezen, schaven (vandikte envlak ) en pennenbank.
Er is ook een stofzuiger aanwezig.
Ik ben van plan om mezelf toe te spitsen op houtbewerking, vooral interieurelementen (kasten, tafels,...)
Momenteel heb ik de combiné nog niet veel nodig gehad en de nauwkeurigheid is naar mijn inziens ook niet perfect.
Waar ik dus mee zit?
In mijn geval, is het niet beter om de combiné te verkopen en enkele toestellen (festool, dewalt) aan te kopen zoals dominofrees, bovenfrees, zaagtafel?
Of is deze combiné toch een meerwaarde ten opzichte van de losse toestellen?
Hopelijk kunnen de personen die hier eventueel ervaring mee hebben mij helpen.

Mvg.

Arne
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb jarenlang een Robland combimachine gehad, deze uiteindelijk ingeruild voor een Hammer combi, vooral vanwege het gebruikscomfort. Ik heb echter veel werk met de Robland gemaakt en de nauwkeurigheid lukt wel, maar vraagt wat meer instellen, nastellen en controleren. Zie hier wat voorbeelden. In de basis is het een prima machine, die ik niet zou verkopen omdat de restwaarde niet zo geweldig groot zal zijn.... je kunt er volgens mij alle kanten mee op.... Wel heb ik inmiddels wat doorgespaard en er een aantal festool machines naast gekocht.

Fons
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb de K210 gehad en wat je zegt, de precisie zou misschien iets beter kunnen.
Alhoewel: als je er wat mee gewerkt hebt dan weet je heel goed de ins en outs en dan valt er goed mee te werken.
Ik vond het een fijne machine , alleen het ombouwen bijv van vlakken naar van dikte en terug neemt wel wat tijd in beslag maar zolang het hobby is en je hebt de tijd dan is dat niet zo belangrijk vind ik.
Jij wil meubels maken; dit is een echte meubelmakersmachine, niet meer en niet minder.
Dit was vroeger waar kleine zelfstandigen hun brood mee verdienden.
Grappig ook trouwens; ik denk dat er nog genoeg mensen op dit forum blij zouden zijn als ze op een Robland combi zouden kunnen beginnen.
Vergeet niet; als je deze verkoopt en je wilt alle bewerkingen doen die je met de combi kan en het moet Festool zijn dan mag je nog wel schat ik zo'n 1500 a 2000 euro bij je verkoopsprijs op tellen, volgens mij krijg je gemiddeld zo'n 1500 euro ervoor.
Koop maar 'ns een goede vlak-vandiktebank die niet uit China komt, dan ben je niet onder de 1000 euro klaar, eerder nog wat meer.
En een goede zaagtafel met een roltafel zoals op de Robland is ook niet goedkoop want ik kan je op een briefje geven dat je met de Robland een stuk beter afkort dan met een Festool, of je moet nog een kapex erbij kopen, nou, tel het maar op bij elkaar.
En dan moet je nog een freestafel gaan maken en de bovenfrees die je los koopt is wel van een andere kwaliteit dan deze.
De Robland is voor de rest van je leven, hij komt van je grootvader en ook jij gaat eerder het rusthuis in dan deze machine.
Met zo'n ding heb je meer het gevoel dat je iets in handen hebt dan een lichte zaagtafel, 3 motoren zitten er op.
Ik heb de mijne moeten verkopen want ik ging van een garage naar een kleine schuur dus dat paste niet maar anders had ik het lekker met de Robland blijven doen.
Wat Fons zegt is ook een goed idee; je kan nu al aan de gang op toch een behoorlijke machine en dan wacht je je kans af om zo nu en dan een goede tweedehandse machine te scoren.
Op die manier hoef je geen haast te hebben en als je de belangrijkste dingen vervangen hebt dan verkoop je de Robland en koop je dan nog wat je niet hebt nieuw erbij.
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
De Robland wegdoen is denk ik zonde, met 2 Festool apparaten kan je niet hetzelfde.

De Robland (x31) die ik heb is niet zeer accuraat, maar dat kan ook aan mij liggen. Ik krijg de roltafel met geen mogelijkheid zo dat het hout soepel loopt maar wel exact op het blad ligt ter hoogte van de zaag/frees. Mocht je de frees veel gebruiken dan is een combinatie machine niet heel handig. Als je wat te weinig hout hebt gezaagd/gevlakt moet je de freesgeleiding er weer afhalen en daarna alles overnieuw stellen. Als ik weer een machine zou moeten kopen, mag de zaag en vlak/vandikte bank in 1 machine maar de frees moet een losse stationaire machine zijn.

De meerwaarde zit hem denk ik in de stabiliteit, en de vlak/vandiktebank. De zaag ben ik niet zo van onder de indruk als het gaat om schulpen, ik pak dan liever de Festool cs70. Ga je in serie afkorten dan vind ik de roltafel van de Robland juist heerlijk werken.

Ik zou de Robland houden en er nog een afkortzaag bij nemen (hoeft niet per se een heel erg dure te zijn). Als je bij de Robland een langgatboortafel hebt (accessoire), heb je niet een Domino nodig. Een Domino zou ik pas aanschaffen als je heel veel verbindingen denkt te gaan maken.
 
Laatst bewerkt:

arnev

Nieuw lid
12 nov 2014
18
0
Bedankt voor jullie reacties.
Toch beslist om deze te houden dan.
Ik hoopte ergens op dit antwoord.
Inderdaad het geluk om op deze manier te kunnen starten.
Het is nu aan mij om deze te leren kennen en inderdaad zien of bepaalde bewerkingen makkelijker zijn met een andere machine.

bedankt!
 
P

Pel

Guest
@arnev, in wezen moet je elke machine leren kennen, of dat nou een vlak vandiktebank is of een cirkelzaag, of anderszins door het gebruik leer je de machine door en door kennen, succes met de Robland.

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Er is een website met heel veel informatie over de Robland combimachine, zoals afstellen van de rail en de bladen van de vlakbank.

Ook is er een discussiegroep met heel veel informatie en de mogelijkheid om vragen te stellen.

Fons
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Arnev, misschien is het ook goed om voor je van alles gaat maken de machine 'ns na te lopen om 'm helemaal piekfijn in orde te krijgen.

Mooi dat Fons je nog even wat goede links stuurt waarmee je verder kan.
Dit bij elkaar is ook een manier om meteen je machine van onder tot boven te leren kennen, daar zal je later nog veel plezier van hebben als je bijv weer 'ns de messen moet vervangen en afstellen van de vlakbank.

Wat svenkapselsin zegt over de langgatboor sluit ik me bij aan; het is even instellen maar dan werkt het prima en moeiteloos.
Zolang het hobby is dan kan je er prima mee aan de gang.

Wat het ombouwen betreft van de en naar de andere bewerking; het is zowiezo belangrijk om planmatig te werken met meubelmaken maar zeker als je ook te maken hebt met ombouwen dan is het goed als je daar in je werkvolgorde rekening mee houdt.
Ook zal je zien dat het soms handig kan zijn om nog een hulpstuk te maken, ik had zelf bijv een jig gemaakt voor op de zaagtafel zodat je makkelijk in een serie pennen kan maken als je je hout op maat hebt gemaakt.
Ik weet niet of er wielen onder zitten maar dat heb ik er ooit onder gezet, dan kan je de machine makkelijk verplaatsen.
Aan de onderkant zitten al gaten waar je de wielen op kunt monteren.
Of je maakt een onderstel van multiplex met wielen, dat kan ook natuurlijk.

Succes.
 
Laatst bewerkt:

arnev

Nieuw lid
12 nov 2014
18
0
Bedankt voor alle info!
Ik heb alle onderdelen die gesmeerd moesten worden eens gesmeerd. Hier en daar piept het wel nog, dit moet ik mss nog eens nazien.
Momenteel leer ik de machine kennen en afstellen.
Ik heb enkel veel moeite met de vandiktebank.
De messen (2) zijn vervangen. De diepte van de messen worden ingesteld met een soort mal. Maar deze is niet meer aanwezig en moet het dus adhv. de handleiding en op het gevoel.
Bij het schaven van de balken merk ik dat deze nog niet optimaal staat.
Deze schaaft oneffen.

De combiné staat inderdaad op willen. Makkelijk op te bergen

Grtz
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Met de filmpjes van Pel moet het prima lukken.
Het belangrijkste is de uitvoertafel want dat is je uitgangspunt.
Die moet gelijk staan met het hoogste punt van je aanvoertafel en zorg ook dat links en rechts gelijk staan, da's net zo belangrijk!
Als je tafel goed staat (ook diagonaal met een lange rei meten) dan kan je ook goed je geleider instellen als je na het vlakken je hout haaks gaat schaven
Dan stel je de messen af
En dan stel je met de aanvoertafel de spaanafname af.
Als het nog wat nieuw is; zorg bij het vlakken en van dikte dat je in de laatste afname weinig afneemt dus je neemt tot 1 a 2 tiende op de dikte af en dan de laatste rit de laatste tiende, dan kriijg je een glad resultaat.
Ik zeg het toch maar even; ik weet je achtergrond niet maar als je weinig ervaring hebt lees je goed in en kijk filmpjes op internet over veiligheid, daar begint het mee.
Ik hoop dat ik niet te belerend overkom in dit geval maar beter een keer teveel gezegd dan te weinig tenslotte.
Er zijn er al een paar geweest op dit forum die met de vingers in de frees of zaag kwamen.
Sterker nog; op de Robland is het mij gebeurd dat ik in een moment van onoplettendheid m'n topje van m'n vinger op de vlakbank eraf schaafde.
Gelukkig alleen een vleeswond dus het kwam weer goed maar toch.
Waarschijnlijk is mijn herinnering hieraan de reden dat ik dit vertel.
Succes.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Willem, veiligheid voor alles, en het kan niet vaak genoeg gezegd worden, trouwens het gebruik van gehoorbescherming wordt ook nogal eens over het hoofd gezien. Maar op latere leeftijd pluk je daar de zure vruchten van, buiten het feit dat de mogelijkheid bestaat dat je zo doof als een kwartel wordt, heb je ook nog kans op een constante fluittoon, gehoor beschadiging dus. Vroeger toen wij in de bouw werkzaam waren bestond dat niet gehoorbescherming, of mondkapjes, dan zei de baas doe maar een zakdoek voor je mond en hou je oren maar dicht! Gelukkig is er veel veranderd en de bewustwording is er allengs meer, maar het moet wel gebruikt worden.

Groet Pel.
 

arnev

Nieuw lid
12 nov 2014
18
0
Ik moet zeggen dat ik een gezonde 'schrik' heb van de machine.
Het is een oud beestje en de veiligheidsnormen waren toen iets minder strikt.
Ik probeer steeds zeer voorzichtig te zijn, het wordt natuurlijk gevaarlijk als je denkt dat je de machine door en door kent of als je verstrooid bent.
Een koptelefoon gebruik ik altijd. Een veiligheidsbril meestal.

Bedankt Pel voor de filmpjes.
Ik bekijk ze eens.
@PBT: ik stuur u een privéberichtje.

Mvg.

Arne
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Vraag aan een machinaal timmerman of op een lts om uitleg in veilig .gebruik van de machine, hoe gebruik je een beveiliging en waar laat je je vingers ed. Schrik hebben is fout en gaat fout, respect hebben voor de machine en hem juist gebruiken en afstellen.
 
P

Pel

Guest
Goede tip van Ronald, als het enigszins mogelijk is zou ik hem zeker opvolgen Arnev, je leert dan meer op een uur tijd als met zelf aankl.... op twee maanden tijd.

Groet Pel.
 

arnev

Nieuw lid
12 nov 2014
18
0
Met schrik bedoel ik gewoon dat ik steeds voorzichtig ben als ik de combiné gebruik.
Wat bedoel je met een lts?
Jammergenoeg kan ik niet meer terecht bij de kennis en ervaring van mijn grootvader.
Ik heb enkele jaren avondschool houtbewerking achter de rug waarbij we de basis omtrent de verschillende handelingen kregen.
Jammergenoeg had ik de robland toen nog niet waardoor ik geen specifieke vragen kon stellen.
Mss is het een idee om de lesgever eens te contacteren.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Lts: lagere technische school, zal tegenwoordig wel anders heten...
Idd de lesgever van de avondschool houtbewerking vragen is een goed idee.
Succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.