spouwmes vraag

R.O

Actieve deelnemer
7 nov 2016
25
0
Hallo allemaal.

Weet er iemand of er een spouwmes voor een bosch gks 55 gce te krijgen is?

Ik heb afgelopen week een spouwmes bij bosch besteld, maar deze hebben de verkeerde toe gestuurd...

Nu heb ik weer contact opgenomen en werd me verteld dat er voor dit model geen spouwmes leverbaar is. Grrr

Zijn er misschien andere leveranciers die wel een spouwmes kunnen leveren die passend zijn voor de bosch gks 55 gce?

Bvd.

Groeten,
Ray.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Er bestaat veel discussie of een spouwmes nog wel nodig is op moderne inval- en cirkelzagen dacht ik. Merken die machines met spouwmes verkopen zeggen uiteraard dat het onveilig is zonder spouwmes. Ikzelf heb daar (gelukkig?) geen ervaring mee.

Ik heb ooit een artikel over spouwmessen gelezen. In verband met de dunnere zaagbladen van tegenwoordig (die minder snel zouden happen), en snelle afschakelende elektronica (mocht hij toch happen), zou een spouwmes overbodig zijn. Ik zal eens kijken of ik dat artikel kan vinden.

Mocht je toch een spouwmes willen, dan kan ik je helaas niet helpen.

Edit: Ik heb hem al. Interessant om een keer te lezen: http://www.gereedschappro.nl/nieuws...gstuk-van-de-gereedschappro-invalzagentest/80
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
op de onderdelentekening van de gks 55gce staat ook geen spouwmes. ik neem aan dat bosch wel nagedacht heeft over het weglaten ervan dus het zal wel veilig genoeg zijn. Wat betreft een ander model spouwmes, ik heb geen idee. Maar is het überhaubt wel mogelijk bij dat model? ik weet niet precies hoe ie eruit ziet, maar als de beweegbare guard geen gleuf heeft zal een spouwmes hoogstwaarschijnlijk problemen geven.
in ieder geval toch succes ermee!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Interessant om een keer te lezen

Zeker interessant Juul.
Zo zie je maar dat de techniek nog steeds grote sprongen maakt.
Ben trouwens ook benieuwd van Bosch wanneer die nieuwe beveiliging op de zaagtafel in Nederland op de markt komt.
 

R.O

Actieve deelnemer
7 nov 2016
25
0
Bedankt voor de reacties mannen!

@seeker. Dat is nu juist het vreemde van het verhaal.
Er zit op de zaag een bevestigings punt voor een spouwmes, zo ook een gleuf in de guard... Dus er past wel degelijk een spouwmes op.

Ik heb verder met zagen van wat zachter hout geen problemen, maar zodra ik wat harder hout zaag heb ik toch enkele malen gehad dat de zaag terug wilde slaan, en voelde dat de zaag wat knelde doordat denk ik de zaagsnede wat meer ging knellen.

@juul. Bedankt voor de link.. ik zal het na het eten is doorlezen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Er bestaat veel discussie of een spouwmes nog wel nodig is op moderne inval- en cirkelzagen dacht ik. Merken die machines met spouwmes verkopen zeggen uiteraard dat het onveilig is zonder spouwmes. Ikzelf heb daar (gelukkig?) geen ervaring mee.

Ik heb ooit een artikel over spouwmessen gelezen. In verband met de dunnere zaagbladen van tegenwoordig (die minder snel zouden happen), en snelle afschakelende elektronica (mocht hij toch happen), zou een spouwmes overbodig zijn. Ik zal eens kijken of ik dat artikel kan vinden.

Mocht je toch een spouwmes willen, dan kan ik je helaas niet helpen.

Edit: Ik heb hem al. Interessant om een keer te lezen: http://www.gereedschappro.nl/nieuws...gstuk-van-de-gereedschappro-invalzagentest/80


Er Zijn merken die elektronisch stoppen bij terugslag. Een invalzaag zonder spouwmuren is echter zeer gevaarlijk.
Ik werk af en toe samen met een meubelmaker met 9 vingers.... drie keer reden hoe dat is gekomen...
Succes met de verdere zoektocht naar een spouwmes
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Er Zijn merken die elektronisch stoppen bij terugslag. Een invalzaag zonder spouwmuren is echter zeer gevaarlijk.
Ik werk af en toe samen met een meubelmaker met 9 vingers.... drie keer reden hoe dat is gekomen...
Succes met de verdere zoektocht naar een spouwmes

ben toch benieuwd hoe je met een invalzaag die hapt je vinger er af zaagt?
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
De meeste nieuwe invalzagen hebben geen spouwmes dacht ik. Mijn makita in ieder geval niet, en ik hoop toch dat ie veilig is. Hij slaat uit als hij hapt, hij remt de motor en de zaag klapt terug in de kap. Al heb ik dit nog niet meegemaakt.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Inderdaad, maar hij heeft zijn hand dan ook op een linke plek. Op zo'n korte stukken waar de rail niet geheel stabiel op ligt is het risico ook wel aanzienlijk groter. Als het lukt om de zaag met 2 handen vast te houden is het risico op ongelukken wel erg laag. Al is dat in de praktijk niet altijd even handig
 
P

Pel

Guest
Een spauwmes is goed zelf te maken, de dikte van een spauwmes is, de dikte van de tand plus de dikte van het zaagblad, gedeeld door twee.

Groet Pel.
 

R.O

Actieve deelnemer
7 nov 2016
25
0
Ik heb daar idd ook over nagedacht om er zelf een te maken.
Maar ben daar toch voorzichtig mee om zoiets zelf uit te proberen,aangezien je het precies passend moet maken..
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Volgens mij is deze Bosch nagenoeg gelijk aan de Mafell, op de prijs na dan. Mafell geeft duidelijk aan dat een spouwmes niet nodig is omdat ze dunne (1,6mm) bladen voorschrijven. Wat het filmpje van Marius betreft: Ik denk/hoop dat de meesten van ons een stabielere opstelling maken als ze iets dergelijks willen zagen.
Zagen buiten de zaagbok is nl. altijd wiebelig.

Interessant om te lezen: http://www.gereedschappro.nl/nieuws...gstuk-van-de-gereedschappro-invalzagentest/80
 

R.O

Actieve deelnemer
7 nov 2016
25
0
Hoi Rinus.

Misschien is dat de reden dat de zaag hapt, of dat ik het gevoel heb dat het blad knelt. Ik gebruik een dikker blad nu..

Ik gebruik de zaag het meeste voor vuren hout en multiplex platen.
Rinus, kan je misschien wat advies geven over een 1.6 mm zaagblad die het meeste geschikt is voor vuren en multiplex platen? En aan hoeveel tands zaagblad moet ik denken? Ik heb eigenlijk alleen maar 24 tand gebruikt van een wat goedkoper merk.(hofftech)
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik ga nu iets zeggen dat vast veel stof doet opwaaien.
"Zagen zonder spouwmes is net zo onverstandig als autorijden zonder gordel". De vraag hierbij is vooral, waarom zou je in godensnaam het risico lopen als het niet hoeft. (invalsbedes daargelaten.)
Als er een spouwmes op de machine zit of past, gebruik hem dan.

gr
Rik
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Akkoord, als hij erop zit gebruik je hem ook. Dan zit hij er niet voor niks. Machines zonder spouwmes zullen (hopelijk) op andere manieren beveiligd zijn, en dus ook veilig gebruikt kunnen worden. Ik vind het wel raar dat de bosch waar dit topic eigenlijk over ging niet met spouwmes geleverd wordt, maar er wel een ruimte voor heeft. Alsof bosch toch twijfelt aan de veiligheid zonder spouwmes...
 

R.O

Actieve deelnemer
7 nov 2016
25
0
Juul.

Dat is ook de reden dat ik een spouwmes heb besteld,alleen past deze niet... vreemde is dat ik het typenummer van de zaag heb doorgegeven toen ik het spouwmes bestelde, en toch leverde ze het verkeerde mes. Ik heb daarna gelijk terug contact opgenomen, en toen kreeg ik als antwoordt dat er geen spouwmes leverbaar is voor dit model, ondanks dat je er gewoon een spouwmes op kan plaatsen.

Ik weet niet hoe ik een foto op het forum kan zetten, anders had ik enkele foto.s gemaakt.
 

tuoh

Oud hout
Die Bosch machines hebben geen spouwmes nodig, elke zelfgebrouwde oplossing om er toch eentje op te zetten doet afbreuk aan de machine en levert uiteindelijk een minder veilige machine op dan de originele. De meest zinvolle optie hier is om er gewoon een gepast zaagblad op te zetten. Kijk dus naar de dikte van het zaagblad als een nieuw blad besteld. Gebruik op deze machines ook geen bladen met teveel tanden erop. Dat was de voornaamste oorzaak dat het fout liep in het filmpje, het zaagblad blijft dan "drijven" in de zaagsnede, het ondervind teveel weerstand tijdens het invallen. De helft minder tanden klaart de klus veel beter en veiliger.

Wil je persé een zaag met een spouwmes koop dan een merk welke dit standaard voorziet, dan zijn er nadien ook geen problemen als er iets gebeurt. Laat je ook niet in slaap wiegen door de aanwezigheid van zo een ding, bij mismanupulatie kan het hier ook grondig fout lopen.
Alles begint met een juiste houding als je met invulzagen of gewone cirkelzagen aan de slag gaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.