Binnendeur aanpassen

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Geleerd op de cursus meubelmaken en fijnhoutbewerken:

In de bouwsector: boven- en onderdorpel

Bij meubels: boven- en onderregel

Cursus in midden Brabant (NL):)
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Blijkbaar spraakverwarring alom als Belgen en Nederlanders over de onderdelen van een deur praten.:confused:

In het Engels zijn ze vrij consequent in het benoemen van de delen van een deur (als je Google tenminste kan geloven :eek:) In alle figuren die ik zo snel heb gevonden hanteren ze dezelfde benamingen als in het onderstaande plaatje.

deurbenamingen.jpg

Jammer genoeg geen plaatjes gevonden met Nederlandse benamingen, maar alles wat horizontaal "ligt" in een deur en wat bijdraagt aan de constructie wordt "Rail" genoemd (vrij vertaal "regel"? )

Stijlen worden onderverdeeld in "Slotstijl" en "Scharnierstijl"

Dorpel (Sill) is in de Engelse plaatjes geen deel van de deur.
DOOR-TERMS.jpg

Wie komt met de "enige echte" Nederlandse benamingen.:cool:
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Regionaal waren er misschien altijd wel verschillen in vaktermen denk ik. In sommige delen spreken ze van 'kantelaaf' en in andere streken van 'negge' (= is de maat dat een kozijn binnen de muur staat).
Als timmerman weet ik niet of 'dorpels' in een meubelstuk 'regels' werden genoemd.

In een nederduitsch woordenboek uit 1799 staat bij dorpel:

Onderste dwarsstuk van een deurraam. Ook drempel. Figuurlijk: 'op den dorpel der wetenschappen'. Doch in de verhevenen stijl gebruikt men doorgaans drempel.

Er zit dus een verband tussen de woorden dorpel en drempel.
Het zou volgens een etymologisch woordenboek verband kunnen houden met het woord 'deur' en het latijnse leenwoord 'paal' (deur-paal = deurbalk)

Mee weet ik er ook niet van
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Wat grappig, zo stel je een vraag over een verbinding en vervolgens krijg je een uitweiding over het taalgebruik van de deuronderdelen :D

Forum is niet alleen goed voor de technische kennis :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.