Gebruik deuvels in mdf 18mm

clut

Nieuw lid
24 mrt 2016
8
0
Voor een kast met vaste schappen wil ik of deuvels gebruiken of inschroefdeuvels. Wat is het voordeel van de 1 t.o.v. de ander? Het gaat om schappen van +/- 450 x 500 mm ik zat zelf te denken aan 4 of 6 deuvels per plank maar ik weet niet goed hoeveel er nodig zijn i.v.m. het gewicht wat op de planken komt te staan (zal tussen de 5-10 kg zijn.

Is hierover misschien nog wat informatie? Heb op dit forum al verschillende onderwerpen gelezen maar nog niet specifiek hier iets over kunnen vinden.

Bedankt!

Chris
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik denk dat met deze breedte (500mm) van het schap 2 deuvels aan elke kant genoeg is.
Maar ben wel benieuwd hoe een inschroefdeuvel er uit ziet?
Mvg.:)
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Voordeel van het Ikea-systeem is - mits ook het andere deel gebruikt wordt - dat de plank op de corpus getrokken wordt.
Nadeel is nauwkeurig werken (ook nog een rondje uitboren voor het deel in de plank) en het blijft zichtbaar aan de onderzijde.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Minifix is volgens mij de officiële naam.
Ikea gebruikt voor zijn keukenkasten 4 deuvels en 4 minifixen voor de onder en bovenkant, bij hoge kasten ook bij een plank in het midden.
10 kg kan met 4 deuvels of minifixen per plank.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ikea gebruikt deze minifixen toch in spaanplaat? Dat is intern wat samen te drukken.
Hoe gaat dat met MDF. Mijn ervaring met MDF (bouwmarktkwaliteit) dat die scheurt in de diktekanten als je er spaanplaatschroeven in draait. Dat gebeurt niet in de groene (waterbestendige soort.
Ik heb toen niet alle schroeven voorgeboord maar als je dan toch moet boren toen maar 8 mm deuvels gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.