Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31

Epoxy, wie herkent de fout ?

Beste mensen,

tweede topic vandaag over epoxy

ik ben met het behandelen van hout bezig; dit houd in dat ik hout dat een eerdere epoxy laag schuur met korrel 80 en vervolgens ontvet met een een goede ontvetter en schone doek. er is geen vocht of vet in de buurt en nadat ontvet is laat ik het een dag rusten (zodat de ontvetter goed weg kan). Vervolgens worden de oppervlakten met een schuimroller (FRIESS) bewerkt.

de eerste foto zie ik vaak; noem het het ribbel probleem. als ik de epoxy er op zit is het dekkend en egaal, kom ik de volgende dag terug dan heb ik dit;
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      ribbels.jpg
Bekeken:   1042
Grootte:   90,3 KB
ID:        55187

op de tweede en derde foto heb ik ook een egaal vlak, en de volgende dag heb ik een soort 'krater' in de lak (zie pijl) waarbij de onderlaag (zelfde soort epoxy) bloot komt te liggen (plek is in werkelijkheid ongeveer gemiddeld 5 mm) de witte banen zijn reflectie van het licht

Naam:      krater1.jpg
Grootte:   103,8 KB
ID:        55188

Naam:      krater2.jpg
Grootte:   102,7 KB
ID:        55189

ik ben zeer nieuwsgierig naar jullie gedachten

Zeer benieuwd wat hierop komt, ik heb hetzelfde probleem eens gehad, en gek genoeg de ene keer wel en de andere keer nergens last van en spiegelglad!

Ik had wel het idee dat het met een mohair roller of een roller voor 2 componenten lak iets gladder werd dan met een gewone schuimroller, die kreeg bij mij veel luchtbellen?!

Misschien de temperatuur in de ruimte ? Waardoor mogelijk de epoxy moeilijk vloeid .......

Wel jammer , kost weer veel werk om het alsnog netjes te krijgen

Gr Edwin

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Een hoge vochtigheidsgraad denk dat de oorzaak is, als we vroeger meubels spoten met cellulose en er was een hoge vochtigheidsgraad dan konden we we weer gaan schuren.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Weet je zeker dat je het goed dekt?
    Je kan je epoxy eerst verwarmen voor je het mengt; zeker met dit koude weer kan dat geen kwaad (resin en harder voor een straalkachel zetten oid)
    Kleine hoeveelheden aanmaken enverwerken

Welke epoxy gebruik je?

Ik her) ken de problemen wel; epoxy kan lastig spul zijn. Vanuit mijn ervaring emrk ik dat het loont om goed voor te bereiden, tijd nemen om een laag uit te laten harden en kleine hoeveelheden rustig en consequent te verwerken. Schilderen/lakken moet vaak sneller, ook om een oppervlak op te zetten en dekkend te rkijgen.. Dat werkt met epoxy averechts. Tenminste, bij mij..

2e foto word volgens mij een fish eye genoemd, kan door een putje in het hout komen ofzo, ontstaat volgens mij door lucht die tijdens het uitharden onder de epoxy vandaan naar boven komt.

Bij sommige epoxy kan je ook meerdere lagen op elkaar aanbrengen, dan wacht je tot de eerste laag min of meer vast is (tacky) en breng je daar een volgende laag op aan. Je kan dan mee laagdikte aanbrengen zonder schuren of problemen van teveel in een keer.

vocht of vettigheid in het hout, je geeft al aan een dag te wachten, dan kan vettigheid weer boven komen
    Luchtbel vanuit het hout lijkt het niet op, die zijn meestal kleiner
    Waarom maak je niet schoon met aceton, dat vervliegt veel sneller en kun je na een uur al aan de gang, verdunnen
    Heb je al eens geprobeerd te impregneren met verdunde epoxy (gaat prima met aceton, wel snel werken want het vervliegt dus word het langzaam weer dikker)

Epoxy verwarmen gaat ook ten koste van je potlife, het hard dan sneller uit, dus als je dat doet moet je wel een langzame harder gebruiken (ga niet klooien met minder verharder om dat te compenseren, want dat werkt niet goed)

Die geribbelde laag word wel sinaasappel of cellulose effect genoemd
    Met een hamer past alles...

ribbellaag heeft te maken met oppervlaktespaning en aminozuren; te snel en niet uigeharde-uitgezweette 1e laag, waardoor aminozuren nog bovendrijven.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Mijn gedachte is dat in zon krater een metaal deeltje of een siliconen deeltje zit.

Epoxy krimpt bij het uitharden ook nog een stuk.

Bij die eerste lijkt me dat epoxy in het houd is gezogen en daar het hout weer "droog" is komen te liggen. dit fenomeen heb ik eerder meegemaakt toen ik stamschijven met epoxy heb afgewerkt.
    oplossing was afschuren en opnieuw afwerken net zolang tot het houd verzadigd is.

dat was in mijn geval flink wat werkt, de epoxy kam er aan de onderkant weer uit.
    Soms is het zoeken naar een speld in een hooiberg waar het bij hun een breinaald blijkt te heten.

Forum Rechten