Epoxy, wie herkent de fout ?

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Beste mensen,

tweede topic vandaag over epoxy :)

ik ben met het behandelen van hout bezig; dit houd in dat ik hout dat een eerdere epoxy laag schuur met korrel 80 en vervolgens ontvet met een een goede ontvetter en schone doek. er is geen vocht of vet in de buurt en nadat ontvet is laat ik het een dag rusten (zodat de ontvetter goed weg kan). Vervolgens worden de oppervlakten met een schuimroller (FRIESS) bewerkt.

de eerste foto zie ik vaak; noem het het ribbel probleem. als ik de epoxy er op zit is het dekkend en egaal, kom ik de volgende dag terug dan heb ik dit;
ribbels.jpg

op de tweede en derde foto heb ik ook een egaal vlak, en de volgende dag heb ik een soort 'krater' in de lak (zie pijl) waarbij de onderlaag (zelfde soort epoxy) bloot komt te liggen (plek is in werkelijkheid ongeveer gemiddeld 5 mm) de witte banen zijn reflectie van het licht

krater1.jpg

krater2.jpg

ik ben zeer nieuwsgierig naar jullie gedachten :)
 

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Zeer benieuwd wat hierop komt, ik heb hetzelfde probleem eens gehad, en gek genoeg de ene keer wel en de andere keer nergens last van en spiegelglad!

Ik had wel het idee dat het met een mohair roller of een roller voor 2 componenten lak iets gladder werd dan met een gewone schuimroller, die kreeg bij mij veel luchtbellen?!
 
P

Pel

Guest
Een hoge vochtigheidsgraad denk dat de oorzaak is, als we vroeger meubels spoten met cellulose en er was een hoge vochtigheidsgraad dan konden we we weer gaan schuren.

Groet Pel.
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Weet je zeker dat je het goed dekt?
Je kan je epoxy eerst verwarmen voor je het mengt; zeker met dit koude weer kan dat geen kwaad (resin en harder voor een straalkachel zetten oid)
Kleine hoeveelheden aanmaken enverwerken

Welke epoxy gebruik je?

Ik her) ken de problemen wel; epoxy kan lastig spul zijn. Vanuit mijn ervaring emrk ik dat het loont om goed voor te bereiden, tijd nemen om een laag uit te laten harden en kleine hoeveelheden rustig en consequent te verwerken. Schilderen/lakken moet vaak sneller, ook om een oppervlak op te zetten en dekkend te rkijgen.. Dat werkt met epoxy averechts. Tenminste, bij mij..

2e foto word volgens mij een fish eye genoemd, kan door een putje in het hout komen ofzo, ontstaat volgens mij door lucht die tijdens het uitharden onder de epoxy vandaan naar boven komt.

Bij sommige epoxy kan je ook meerdere lagen op elkaar aanbrengen, dan wacht je tot de eerste laag min of meer vast is (tacky) en breng je daar een volgende laag op aan. Je kan dan mee laagdikte aanbrengen zonder schuren of problemen van teveel in een keer.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
vocht of vettigheid in het hout, je geeft al aan een dag te wachten, dan kan vettigheid weer boven komen
Luchtbel vanuit het hout lijkt het niet op, die zijn meestal kleiner
Waarom maak je niet schoon met aceton, dat vervliegt veel sneller en kun je na een uur al aan de gang, verdunnen
Heb je al eens geprobeerd te impregneren met verdunde epoxy (gaat prima met aceton, wel snel werken want het vervliegt dus word het langzaam weer dikker)

Epoxy verwarmen gaat ook ten koste van je potlife, het hard dan sneller uit, dus als je dat doet moet je wel een langzame harder gebruiken (ga niet klooien met minder verharder om dat te compenseren, want dat werkt niet goed)

Die geribbelde laag word wel sinaasappel of cellulose effect genoemd
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
ribbellaag heeft te maken met oppervlaktespaning en aminozuren; te snel en niet uigeharde-uitgezweette 1e laag, waardoor aminozuren nog bovendrijven.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Bij die eerste lijkt me dat epoxy in het houd is gezogen en daar het hout weer "droog" is komen te liggen. dit fenomeen heb ik eerder meegemaakt toen ik stamschijven met epoxy heb afgewerkt.
oplossing was afschuren en opnieuw afwerken net zolang tot het houd verzadigd is.

dat was in mijn geval flink wat werkt, de epoxy kam er aan de onderkant weer uit.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een oplossing is, om het hout eerst te behandelen met een impregneerhars, een dunne epoxyhars en daarna de dekkende laag er op te zetten. Die laatste moet dan wel van een extra heldere soort zijn en van UV bescherming te zijn voorzien. Anders is het binnen een jaar geel van kleur en gaat het kapot.

Epoxyhars kan (zeker bij lagere temperaturen) een wasachtige stof uitstoten na het uitharden, waardoor de volgende laag niet hecht. Dit voorkom je door de volgende laag aan te brengen als de vorige nog een beetje plakkerig, of pikkerig is. Dat geeft ook de mooiste hechting tussen de lagen, maar zorg dan wel dat de lagen mooi strak en zonder stof etc aangebracht worden.

Polyester hard eerst uit (vernetten of polymeriseren ) en krimpt dan. Epoxy krimpt lichtjes in de vernettingsfase, maar eenmaal hard krimpt het niet meer.

jaap
 

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Echt super dank voor jullie reacties en suggesties,

sommigen hebben over het hoofd gezien dat ik vermelde dat er al een geschuurde laag epoxy onder zat en die heeft meer dan een paar week week tijd gehad te harden :)
ik gebruik de polypox epoxy (THV500) met de 355 harder (24h)
de ontvetter is de mpp reiniger van polypox (en ik gebruik een dikke lading)
Vocht; ik heb een droge schuur en soms denk ik wel eens te droog
temperatuur; toen ik deze twee deed was de temperatuur 16-22 graden (zomer)
de fisheye opmerking; dan zou het bol staan toch ? maar het is een ' krater' waarbij de onderste laag volledig bloot ligt (5mm of groter in doorsnee)

- ik vind de opmerking mbt het voorverwarmen een goede, die ga ik proberen, mijn epoxy sessies zijn kort, dus nooit last van potlife
- Toxiq gaf aan te verdunnen, en ik heb inderdaad niet geimpregneerd, maar een gewone polypox THV-500 er op
- Blom3dd: ik had zo nu en dan het gevoel dat er soms in het midden van zo'n krater een deeltje zat, maar in mijn loods heb ik geen siliconen of wat anders, metaal is er wel. ik ga dit eens uit proberen.. ik heb ook wel eens het gevoel gehad dat in de rollers een stofje zit dat dit veroorzaakt.
 

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
mbt tot issue 2; de krater. het lijkt dat de tekenen richting siliconen gaan. de enige reden die ik kan verzinnen is dat er of siliconen in de rollers zit (smeering) of parafine in de ontvetter of de doeken die ik gebruik voor het ontvetten die ik voor die tijd uitgewassen heb in de was machine.. op 90 graden . met wasmiddel... (dus siliconen) de handschoenen die ik gebruik zijn Ansell TNT Blue (Nitrile) zijn siliconen vrij.

nog meer suggesties ? ik zal eerdaags een een proef doen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Probeer de volgende keer eens als je weer een laag aanbrengt om daar scheurweefsel/peelply overheen te doen, pas als je klaar bent voor een nieuwe laag verwijder je dat, dan heb je een laag die je niet hoeft te schuren, je kan in 1x doorgaan, wellicht is dat de oplossing voor je
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Een goedkopere oplossing dan die van Jaap is een acryl vernis zoeken (zijn soms in die partij verkoop winkels wel te vinden) en hiermee de eerste laag doen. Schoonmaken doe ik met aceton wel de echte en niet de biovariant .Schuimrollers zijn hopeloos, Ik heb meestal die dure Anza vilt rollertjes die zijn dun. die kun je ook met aceton schoonmaken en met de compressor uit blazen. ook is mijn ervaring dat de epoxy dik moet aanbrengen en vooral geen lucht in de roller of lucht bellen maken. meestal gooi ik een plens op het oppervlak ern rol dat rustig uit. Als je met extra warmte en schuimroller werkt dan heb ik soms meegemaakt dat de epoxy in de roller sneller reageert. Met een fohn kun je de lucht belletjes oplossen. De dikke laag epoxy zorgt dat de oppervlakte spanning de siliconen/metaal deeltjes dicht vloeit. Mij idee is dat je met epoxy niet kan schilderen zoals verf. Het is niet gemaakt voor dunne lagen, ik heb wel eens een douche wand in de epoxy gerold en dit werden ook druipers en sinaasappelig.
 
Laatst bewerkt:

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
daar komt mijn compressor om de hoek, zonder olie of vocht afscheider :) ik ga het ook eens met aceton proberen.

Ik heb inmiddels een GT600 van polypox toegevoegd (33%) en THV500 (66%) waardoor de viscositeit lager wordt (dus dikker) en dus minder vloeibaar, en dit lijkt zeer goed te werken. mbt tot de rollers; idd, je moet ze vaker wisselen voordat ze inderdaad gaan ' schuimen' :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
misschien snap ik het niet helemaal, maar wat doet de compressor in dit verhaal, als jij je hout daarmee afblaast zal daar een (groot) deel van je probleem liggen
zoals je al schrijft ZONDER afscheider
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.