Epoxy, welke roller

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Beste Mensen,

Na jaren met epoxy gewerkt te hebben (Polypox) loop ik elke keer tegen het probleem; welke roller moet ik gebruiken. De reden van de vraag is dat dat ik van meedere kanten verschillende verhalen hoor. let wel, ik gebruik de rollers voor het afwerken van mahonie met heldere epoxy

wat ik gebruikt heb;

de schuimrollers van Friess; het mooie van deze rollers is dat ze niet uit haren, je moet ze elke 20 minuten vervangen omdat ze anders gaan uitzetten en zacht worden. het nadeel is dat er soms veel bubbels in de epoxy komt, maar als je een langzame harder gebruikt gaan deze vanzelf er weer uit.. Omdat ze wat dikker zijn roller ze ook makkelijker en spatten ze ook minder aan de zijkant.

Velours/mohair roller van polypox;
ze lijken haartjes los te laten die in de heldere epoxy blijven zitten, dat ik eigenlijk de reden dat ik meestal schuim gebruik. maar daar iedereen het het beste vindt om te gebruiken ben ik nieuwsgierig of ik wat fout doe.

Vilt rollers heb ik nooit gebruikt;

de vraag die ik heb is; wat gebruiken jullie, welk merk, en hebben jullie speciale handelingen etc om de top finish op het hout te geven.

alvast bedankt voor jullie reacties.

Coert
 

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Dank Cracktor,

ik zie dat die ook haartjes hebben. Heb je deze rollers ook gebruikt met blanke lak en heb je ook de blauwe, witte of rode haartjes in de lak terug gevonden ? ben ook nieuwsgierig welk merk je gebruikt hebt.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ik heb een boot en daar gebruik ik ook epoxy voor. Als je blanke lak wil verwerken moet je geen impregneer of andere lagen eerst doen. Dan direct met blanke lak afwerken. Bij een afwerking in kleur kan je wel eerst injecteer en impregneerhars gebruiken en daarna is elke afwerking mogelijk. Voor het aanbrengen werk ik altijd met schuimrollers. Je moet ze wel inderdaad na elk 20 minuten of half uur vervangen, maar ik ondervind dan zelden problemen van sinaasappeligheid of iets anders. Met viltrollers en andere harige rollers heb ik altijd het probleem, dat er haartjes achterblijven.
 

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Dank ! mag ik weten welke schuimrollers jij gebruikt ? merk ? type ?

voor de injecteer aan de buitenkant heb ik deze gebruikt: Polypox injecteer
 
Laatst bewerkt:

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ik heb gewerkt met de produkten van De IJssel. De IJssel en Polyservice hebben eenzelfde produktenrange. Als schuimrollers gebruikte ik of de rollers van de Ijssel of de rollers van de bouwmarkt. Daar zijn vaak wel verschillende kwaliteitsklasses. Die van 10 voor 2,50 heb ik nooit gehanteerd. Altijd de duurdere (rose kleurige) variant van Praxis of Hornbach. En dan gewoon op tijd wisselen. Dan krijg je bijgaand resultaat.20160922_180601.jpg
 

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Super, gaan we proberen, en mooi gedaan !!!

dus jij had het over deze roller ? of heb je toch de voorkeur aan de roze varianten ?

dit is mijn project
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ja, inderdaad over die roller. En complimenten voor de boot die je gebouwd heb. Ik heb mijn boot niet zelf gebouwd, maar wel compleet opnieuw geschilderd. 4 jaar geleden heb ik de kajuitzijkanten gedubbeld en daar is helaas ergens water tussen kunnen komen, waardoor ik de punt die nu op de foto staat de dubbeling verwijderd heb en weer opnieuw aangebracht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.