beste manier zagen hardhout

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
HAllo,

Afgelopen week een partijtje hardhout voor een leuk prijsje gekocht. Ben van plan ze om te zetten in plantenbakken. Hout is namelijk gevingerlast. Hout soorten zijn Ipe en massaranduba. Allebei de soorten zijn echt snoeihard. Ben ze als eerste te lijf gegaan met met festool invalzaag. Fijn getandblad en schulpblad. Het gaat maar met zeer veel moeite. Ben er dan ook mee gestopt. Met de handzaag gaat het redelijk maar dat duurt effe.

Wat zijn de tips? Of is het een kwestie van zwaar geschut inzetten?

Groet,

Peter
 

tuoh

Oud hout
Voor tropisch hardhout gebruik je nooit fijn vertande zaagbladen, het beste resultaat krijg je met een zaagblad met 30 tot max. 48 tanden, en links rechts geslepen. ( bij zaagbaden van 300mm)

Hoe kleiner de buitendiameter van het zaagblad hoe minder tanden, bij een zaagdiameter van 250mm dus max. 30 tanden. Toerental van de machine op 4000 à 4500 tr/min.

Bovenstaande zagen werken zowel voor dwarse zaagsneden als voor schulpen :D het zijn polyvalente zaagbladen.


Mvg,

André
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Massurandubai is echt heel erg hard. Wacht maar tot je gaat boren, dat wordt een nog groter probleem dan zagen.

Ik ben toen maar op ijzergereedschap overgeschakeld, dat is het enige dat er nog doorheen kwam. Vergeet fijne zagen, zo grof mogelijk nemen.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
massaranduba gaat perfect met een staalboor..

wel opletten dat het hout niet in de boor blijft plakken.
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
IK heb inderdaad de staalboor de afgelopen dagen heel wat keren gebruikt, met een gewone houtboor kun je het wel vergeten. Op dit moment denk ik niet dat ik deze houtsoort nog een keer ga gebruiken.
 

houtere

Nieuw lid
7 nov 2010
16
0
www.herso.nl
kanefusa schulpzaag gebruiken , kan je kopen bij kmwe in Eindhoven , super standtijden gehaald , mijn leitz zaag heb ik bij wijze van test op de dubbele afkortzaag gecombineerd met een kanefusa , en de leitz blijft bijna 700 % achter bij de japanner !
daar kregen ze zelfs bij kmwe rode konen van , ze hadden een standtijd van 200% beloofd , ik ben inmiddels volledig over , en neem nooit meer wat anders .
wat prijs betreft ....scheelt het maar een paar tientjes !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.