Nieuwe draaibank....

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Persoonlijk zou ik geen fan zijn van een breekbaar kastje (zoals van eboniet). Dat losse draadjes kortsluiting veroorzaken in een metalen behuizing klopt an sich, maar het risico lijkt me gering, en als er een draadje los ligt, merk ik dat liever gelijk aan kortsluiting met een zeer laag voltage (0-10V is meestal de schakelspanning van frequentieregelaars) dan aan een stop-knop die niet meer werkt.

De meeste houtdraaibanken hebben kunststof, volgens mij (Vicmarc, Hager, Oneway, Midi, Stratos, Steinert). Bij een Hager heb ik wel eens zo'n kastje vervangen, was volgens mij PVC of ABS.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Losse draadjes is mijns inziens gevolg van slecht installatiewerk of ondeugdelijke trekontlasting. Gebruik adereindhulzen voor de bevestiging van de draadjes, dan zitten ze goed vast. In ieder geval niet vertinnen met soldeer.

Nog een tip: de zwakste schakel hier is de kabel. Deze kan beschadigen als er wat zwaars op valt of door veelvuldig schuiven langs de delen van de machine. Gebruik aan weerszijde van de kabel goede schroefbare connectoren (bv Neutrik), dan hoef je bij draadbreuk alleen de kabel te vervangen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Bakkeliet....geweldig, maken ze dat eigenlijk nog ?
bij bakkieliet moet altijd aan die oude telefoons denken (en dan te bedenken waar we vandaag de dag mee rondsjouw.....die goeie ouwe tijd haha)

Bedankt leo ! magneten is zeker een goed idee
ik eb volgens mij nog een oude drive liggen, ik zal eens kijken

Bekijk bijlage 70318

Als het doosje kan vallen, zou Ik geen harde kunststof gebruiken zoals Bakelite maar een ander soort plastic, deze kome in allerlei maten en uitvoeringen.

Voor losse draadjes, gebeurd nooit he, well vibratie doet dingen die je niet verwacht, “Better safe than sorry” en zelfs als het allemaal zwakstroom is, elektronisch spul kan dikwijls niet veel hebben, en dan kan je gaan zoeken wat en waar de fout zit.

Al zit Ik niet in dat vak, mijn jongste zoon is hoofd ingenieur hier in Canada bij een grote compagnie waar hij verschillende teams onder hem heeft die verschillende stukken elektronisch equipment maken, was in Czech 2 weeks ago to visit the team there, heeft ook een team in Engeland, Australia, Argentina, en western US and Montreal Canada, (dit is voor dat iedereen weet een beetje, en niemand alles), hij was techinishe trouble shooter voor verschillende jaren.

He heeft te maken met satelliet hard en software, en wij hebben er met elkaar over gepraat, en dan hoor je de dingen die niet werken zoals het was verwacht, zelfs nadat al die proeven zijn gedaan en pass.

Heet en koud, trillion schokken etc en things happen.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
In mijn geval heb ik de kabel (die lang genoeg is om er regelmatig met m'n veiligheidsschoenen op te gaan staan) in een tuinslang laten lopen. De kabel zelf is type LiYCY, dus meeraderig, soepel en afgeschermd. Aan de stalen kast waar de frequentieregelaar in zit, zit de kabel (de tuinslang, dus) met een standaard wartel/kabeldoorvoer vast. Aan het kastje heb ik een metalen doorvoer met rubberen thule. Er staat me bij dat Conrad me die ooit als 'explosieveilig' verkocht heeft, maar ik kan hem niet meer vinden. Volgens mij is het M25. Hij klemt met een dwarsbalkje van metaal door de thule heen. Ik heb een metalen gekozen omdat dat ook het punt is waar ik het kastje mee optil.

Bijkomend voordeel van een tuinslang is dat hij wellicht in oranje te vinden is :eek:
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ligt er ook een beetje aan hoe je de frequentieregelaar wegwerkt. Die van mij zit in een stalen kast 2 meter hoog aan de muur achter de vaste kop. Los van het feit dat de spiraalkabel te kort zou zijn, zou hij ook steeds langs het draaiende hout lopen. Nu heb ik een lange kabel, die langs het plafond loopt en pas boven het rechter uiteinde van het bed naar beneden komt en dan over de vloer verder gaat en nog genoeg vrije ruimte heeft om het bedienkastje overal op de draaibank te plakken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De kabel die ik heb is tot op heden prima
voldoende aders, sterkt etc, of deze lang genoeg is moet de praktijk (over langere tijd) uitwijzen
magneten met rubber coating is een goed idee
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zeker waar
ik zal vd week eens wat foto's schieten en proberen een filmpje te maken
Alleen filmen en draaien gaat lastig samen tegelijk
Als jij nu even komt helpen film ik wel :)
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zal eens zoeken, had er wel één gemaakt
Vandaag met spinningwheels de bank nog eens nagelopen er zit bij een laag toerental een hinderlijke rammel in, voorals nog lijkt het er op dat een fractie van een mm ruimte icm frequentie/resonantie de oorzaak is
van de week die ruimte opvullen en nog eens testen, een zien of het dan weg is
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Waar blijft die foto van een euromuntje dat op zijn kant stil staat op de kop terwijl er een reusachtig stuk hout ronddraait?

Bekijk bijlage 72764


Dit stukje hout was net aan te tillen en het opgespannen stuk was 56,5cm
Is wel rondgezaagd, maar heeft een diepte verschil van 9cm in het dunne deel zit ook nog eens een gat
Het stuk is aardig uit balans

Nu zijn euro en 2euro munten voor watjes :D ik doe het met 5 cent én 20cent, die zijn een stuk dunner

De draaibank staat nog niet hoe/waar hij uiteindelijk moet komen
De vloer waarop hij staat ligt op latten, dat veert wel, werkt natuurlijk niet positief
Als de draaibank op de uiteindelijk plek staat kan ik gaten boren en bussen in de vloer zetten waarop de bank (vast) komt te staan

Vooralsnog voor een verend vloertje, ben ik best tevreden ;-)

20180120_180054[1].jpg

20180120_175347[1].jpg

20180120_180410.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Perfect Jeroen, daar kan menig fabrieksdraaibank jaloers op zijn.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
pennenblank ? of bedoel je een pen die gedraaid is maar nog niet in elkaar zit ?
pennenhoutje ... of bedoel je een potlood ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.