Nieuwe draaibank....

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Overweeeg bij dit soort constructies, die vaak gebruikt worden en met druk op elkaar wrijven, om één van de delen bv. van brons te maken, bv. een busje in het oog. Staal op staal glijdt niet soepel, zegt men. Of het ook nog gesmeerd (dus vetnippel) moet worden, kan ik niet goed beoordelen - ik zie het niet op de foto's.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Geen nieuwe ontwikkelingen? We missen nog tekeningen van de poten en de aansluiting op de buis. En de motorophanging hoe ga je dat nu doen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ontwikkelingen zeker wel, maar ik kom nu een beetje op een punt waar het ene van het andere afhangt
Dit heeft ook te maken met beschikbaarheid, ik kan wel een x maat/diameter ergens intekenen, maar als er een stuk materiaal voorhanden is dat net even een andere maat heeft dan moet ik dat weer veranderen

Morgen ga ik naar een machine fabriek toe (zo ene waar je nog gewoon kan aankloppen als je wat nodig hebt)
Daar ga ik kijken naar precisie buis voor de losse kop (spinole) daar hoop ik ook meteen een stukje buis te scoren voor de vergrendeling van de losse kop

De poten heb ik er inderdaad nog niet ingetekend

De motor zal tussen de poten gesitueerd worden (denk ik)
Zo ongeveer als bij Zaag (patrick) zijn draaibank, ik kan zelf niet echt met een beter idee komen (als ik tenminste de as buiten het bed ook wil kunnen benutten, en dat wil ik)
 

WR1944

Oud hout
Het beste is om eerst alle materialen te verzamelen of zeker te weten waar een bepaald materiaal voorhanden is en met die kennis je definitieve ontwerp te maken. En dat definitief is dan nog iets flexibel want al doende kun je soms een betere manier of oplossing vinden. Probeer zoveel mogelijk "droog" te doen oftewel bereid zoveel mogelijk voor en begin met lassen als je zeker weet dat het kan. De vervorming door lassen moet je kunnen wegwerken door een verspanende bewerking of door een afstelmogelijkheid.
Ik volg het hele proces met interesse omdat het op het kruispunt ligt van m'n (vroegere) werk en m'n huidige hobby.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Leuk dat je het zo nauwgezet volgt

Vanmiddag bij een machine fabriek geweest, die hadden helaas niet liggen wat ik zocht
Echter, Chevvy66 had me ook een goed idee aan de hand gedaan voor de pinole, een afgedankte hydraulische cilinder, daar ben ik dus op het moment ook mee bezig, echter het aanbod met een ram die dik genoeg is, is weer wat minder....

Omdat ik toch in de juiste hoek zat heb ik ook even een bezoekje gebracht aan de plasma snijder en daar meteen de stalen plaat waar ik al 2 weken mee rondrij achter gelaten (dat touwtje om de ruitenwisser om de klep dicht te houden zag er ook wel armoedig uit)

20161207_141219.jpg

20161207_141224.jpg
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Een pinole van een hy cilinder klinkt natuurlijk leuk maar die zijn doorgaans vrij hard. Aan de as dienen wat bewerkingen te worden uitgevoerd zoals een spiebaan maken en schroefdraad tappen. Je kunt het best vasthouden aan de gebruikelijke uitvoeringen van losse koppen want daar is al eeuwen lang over nagedacht. ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De metaaldraaier zag daar geen probleem in, maar wat zijn dan precies gebruikelijke uitvoeringen ? (materialen)
Ik heb bijv een paar flinke stukken C45 staal ter beschikking
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voorzover ik op internet kan vinden, zijn die cylinders aan het oppervlakte gehard. Niet doorlopend, want al te breekbaar mogen ze natuurlijk niet zijn. Als de metaaldraaier er mee om kan gaan, zou ik niet verder zoeken. Conus en schroefdraad gaan aan de binnenkant, en zijn dus eigenlijk geen probleem. Als de spiebaan voor de draaier/frezer geen probleem is, dan zou ik er ook geen probleem van maken. De opkomst van kei en keiharde wisselplaatjes in gereedschap betekent dat staal wat vroeger niet te bewerken was zonder het te ontlaten, nu wel bewerkt kan worden.

Als ik zoek op 'steel ram hydraulic cylinder' lijkt de meerderheid op 1045 Steel te stemmen (wat hier C45 heet), of 4140 (hier DIN 1.7225).
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Verspanen is geen enkel probleem. Toplaag is meestal hardchroom of genitreerd. Maar houd er rekening mee, dat als de cilinder dubbelwerkend is, dat je of de buis ,of de stang kan gebruiken. Maar niet allebei.
 

WR1944

Oud hout
Je hebt een as nodig als pinole. Aan één kant komt er een conische boring voor een morse conus. Er moet een boring geheel doorlopen voor de draadstang van de verstelling. Die draadstang dient tevens voor het uitstoten van de conus. Aan het andere eind van de pinole komt er draad. Van de kant van de conus moet je de boring zodanig diep boren dat er genoeg vlees over blijft voor de schroefdraad, zeg 1,5 tot 2 x de schroefdraaddiameter. Dan komt er een spiebaan in waarvan de lengte gelijk is aan de gewenste uitslag plus de lengte van de spie. Voor die spie kun je ook een boutje in de losse kop draaien met een cilindrisch einde. Het hoeft alleen maar te voorkomen dat de pinole meedraait.

De boring voor de pinole in de losse kop moet wel een vrij zuivere passing zijn. Een zuigende passing zeiden we vroeger. En als de pinole in z'n uiterste uitgedraaide stand is moet er nog genoeg materiaal in de losse kop zitten om rammelen te voorkomen, zo gevoelsmatig 3 tot 4 x de pinolediameter. Voor het fixeren van de draadstang met handwiel kun je een bronzen bus nemen die je in de losse kop perst. Met het handwiel sluit je dan de draadstang op.

Als je de hele constructie op SketchUp zet kun je constructie kwa beweging simuleren en zie je waar het eventueel mis loopt. Dat moesten we vroeger met uitgeknipte onderdelen op calquepapier doen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Duidelijk, de meeste punten had ik wel op een rijtje
Wat ik bedoelde met gebruikelijke manier was meer doelend op de gebruikte materialen (voor de ram enzo) maar dat haalde je al aan, C45

Vanochtend nog een tijdje zitten bellen met Chevy, ik had een fraaie cilinder gevonden, maar die is 2 richtingen, waardoor de buis wel (zeer) bruikbaar is (heeft eigenlijk de perfecte afmeting) maar de ram niet
Opzich geen probleem, even kijken of het C45 wat ik heb liggen voldoende diameter heeft om er een nieuwe ram van de draaien

Anders even doorzoeken naar een geschikte cilinder (maar de meeste hebben niet de gewenste wanddikte OF niet de geschikte diameter voor de ram :(
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Wat is het verschil? Je moet voor de binnenkant alleen een boorbar gebruiken en geen boorbeitel die veel last heeft van wegbuigen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik denk dat het toch een buis draaien word, het lijkt er op dat ik een kant en klaar pinole gevonden heb

vandaag de motor opgehaald, daar lagen ook flinke stukken/schijven alu, qua maat geschikt voor de poelies en ik heb ook een stuk mee genomen voor de verdeel schijf....mooi, kunnen we die ook afstrepen :)

De freq. regelaar is niet gelukt, foutje in de communicatie, die doen we vd week dan maar (heb ik nog een goeie reden even te gaan neuzen bij spierings, leuk spul daar

Even een algemeen vraagje aan de houtdraaiers
wat voor kabel zit er tussen je magneetkastje en de freq regelaar op je bank
Is dat een normale ronde kabel of een spiraalkabel ?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij mij is het een afgeschermde kabel met genoeg aders, voor de stevigheid verpakt in een tuinslang. Aangezien er bij mij alleen laagspanning over loopt, zijn het geen dikke aders.
Bij mijn te koop staande Hager houtdraaibank zijn het 2 kabels, één met 240V voor de noodstop/spanningsloos maken, en een afgeschermde kabel voor de besturingssignalen. Daar zit er een soort van doucheslang-achtige bescherming om heen. Een afgeschermde kabel is wel netter, maar heeft natuurlijk alleen zin als het bedieningskastje ook van metaal is, anders kun je het nergens op aansluiten. Strikt genomen hoort er tussen frequentieregelaar en motor ook een afgeschermde kabel, trouwens.

Spiraalkabel klinkt leuk, maar alleen als het een klein stukje is, en volgens mij blijven daar nog veel meer krullen op hangen.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat van die krullen had ik nog niet eens aan gedacht, wat ik me meer afvroeg was of dat het onhandig zou zijn om dat het makkelijker ergens achter blijft hangen ?!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die pinole wordt hem niet, de verkoper wil na verkoop van dat ding met pensioen denk ik MAAR....ik heb een andere gevonden die helemaal compleet is (trapezium draad, handwiel etc) moet alleen een pasende buis omheen, dát zal wel lukken

Even het contact met de verkoper afwachten (en het advies van een paar mensen die ik gemaild heb) en dan zijn we weer een stap verder

Leuk dat shoppen zo....het alsof het bijna kerst is :)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Cabtyre draad word hier gebruikt, vooral omdat de afstands bediening laag voltage is, als je kijkt bij Oneway dan zie je aan hun Sit Down bank (voor invaliden ) een kastje hebben dat overall op het metaal gezet kan worden (magnetisch) ook hebben zei een stop start kastje voor afstands bediening.

Anders is de bediening met een draaiende buis en het bedienings kastje zit daar op.

Sit Down lathe.jpg Oneway lathe with .jpg Remote start stop module.jpg Cabtyre wire.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.