Nieuwe draaibank....

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je Ronny

Vandaag en gisteren wat schalen voorgedraaid
Er stond nog een stuk vogelkers waar een stuk rot in zat, de andere kant was gaaf, dus hoeveel speelruimte er was kon ik alleen achter komen door te beginnen
Toen de schaal eenmaal ruw was voorgedraaid zat er een stuk doorlopende schors is (van de binnen naar buiten) dat was wat broos, ik heb dit geimpregneerd met gekookte lijnolie (truukje van pieter) eens kijken wat dat uithaalt

Verders ook nog een aanhanger vol met appelhout, met oa stukken van rond de 60cm doorsnede
één grote moest ik een heel stuk kleiner draaien, er ik denk dat er een stuk tegenaan gegroeid zat en dat kwam los
1x kers en 3 appeltjes voor de dorst, aan op de grote stapel om te drogen

Morgen weer een rondje en een deel verzagen tot pepermolen blanks, volgende week een stam noten ophalen

20180120_191147.jpg

20180121_133136.jpg

20180121_140006.jpg

20180121_141800.jpg

20180121_145028.jpg

20180122_151305.jpg

20180122_151316.jpg

20180122_151321.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Even een kleine tip: voordraaien is prachtig, nat hout, vliegende krullen etc.

Maar: na enige tijd heb je een zolder vol voorgedraaide schalen en kom je steeds weer vers hout tegen. Ik merk bij mezelf dat ik dan meestal met vers hout verder ga, en niet een gortdroog stuk van zolder pak waar nog een klein beetje aan gedraaid en meer aan geschuurd moet worden. Zo komt mijn zolder niet leeg.

Je bent gewaarschuwd!

Ik zie trouwens op de 2e foto dat een open stopcontact precies daar waar het spatwater de muur raakt jou ook geen goed idee leek?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gelukkig heb ik nóg geen zolder vol en wat ik vorig jaar voorgedraaid heb, heb ik dit jaar afgemaakt, die balans is er dus wel
Maar bedankt voor de waarschuwing, ik wil je overigens best van die droge meuk afhelpen hoor ;)
Maaruh, als je met vers hout verder gaat, dan blijft het dus dikwijls bij voordraaien ? of draai ze zo dun dat je ze meteen afmaakt ?

Wat ik voor nu meer een uitdaging zie is in het ruw hout het eindproduct zien
Weten waar je met een bepaald stuk hout heen wil als het eenmaal droog is
Soms word je geleidt door imperfecties in het hout (die je juist wil bewaren of niet) maar als dat niet zo is....

Het stopcontact zit daar niet handig, of beter gezegd, de draaibank staat er niet handig
daar komt tzt wel verandering is
Voor nu ga ik maar even iets fabrieken om de boel af te schermen
 

ronnyeelen

Actieve deelnemer
23 aug 2017
61
9
Er zijn zo van die momenten dat ik zoek naar voorgedraaide kommen, waar nog een mooie kom uit te draaien valt....
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Eh, die snap ik niet helemaal
Wil je daar mee zeggen dat je niet tevreden bent over je voorgedraaide kommen/schalen
Of zoek naar je naar schalen die een ander niet meer afmaakt en je dus Jurriaan van zijn voorraad wil afhelpen :D
 

ronnyeelen

Actieve deelnemer
23 aug 2017
61
9
Voornamelijk dat laatste :)
Het zou jammer zijn dat die daar op die zolder blijven liggen... stel je voor dat die een lek in zijn dak krijgt of zo. Dan worden die terug nat...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja eens, geheel onverantwoord, dan gaat het hout weer werken, krijg je er scheuren en vreemde vlekken in
En het gevaar dat Jurriaan over een schaal struikelt die in de weg ligt ;)
 

thomasgalenkamp

Actieve deelnemer
28 jul 2014
26
0
24
Zwolle
Toxiq,

Ik wil je een pb sturen alleen je kunt volgensmij geen pb's meer ontvangen.
Zou je mij anders een mail kunnen sturen over het draaien?
Thomas_galenkamp (at) live (punt) nl
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Morgen weer een rondje en een deel verzagen tot pepermolen blanks, volgende week een stam noten ophalen

Even off topic:
Heb jij die mega stam noten van marktplaats gekocht?! zie ( https://www.woodworking.nl/showthread.php?23773-hele-dikke-notenboom&highlight=stam )

prijs was al aan de hoge kant voor een omgewaaide boom..... (1000,-) je weet immers nooit hoe de boom er van binnen uit ziet..... maar toen ik de transportkosten ging bereken kwam ik op meer dan 2000,- totaal uit..... oef!

Mocht je die stam hebben gekocht zou je dan wat foto's willen maken? ik ben best benieuwd hoe de stam er van binnen uit ziet.

groetjes
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nope
geen 1000 euro over voor een paar schalen :)

Thomas, de pb box is weer opgeruimd, je kan weer sturen
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.