Nieuwe draaibank....

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Het zou niet verkeerd zijn als hij op de Open Dag Hout aanwezig was
Volgens mij om jaloeurs op te worden gewoon prachtig.
groeten en veel draai plezier gewenst uit Schijndel.
Christ Oerlemans.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Het zou niet verkeerd zijn als hij op de Open Dag Hout aanwezig was
Volgens mij om jaloeurs op te worden gewoon prachtig.
groeten en veel draai plezier gewenst uit Schijndel.
Christ Oerlemans.

Ik heb dit inderdaad geprobeerd te regelen met Toxiq. Maar de machine is nog niet klaar, er is een vervoersprobleem met dit monster en Jeroen moet nog de nodige ervaring opdoen op deze machine.
We hebben wel een principe afspraak staan voor ODH 2018.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Leuke basis?? Leunspaan er op en klaar is het ding , O ja en even een m33 opname er op

Dat vind ik dan een lullig spilneusje voor zo een draaibank. Afstappen van die hopeloos ouderwetse schoefdraad en er een mooie bayonet op zetten;)

Zonder dollen, hier schiet een M33 echt te kort. Maar dat is mijn bescheiden mening:cool: Als metaaldraaier dan, die gewend is aan "moderne" spilneuzen.

Heb nog vrij recent gezocht bij de Duitse DIN, naar aanleiding van een normprobleemje op werk, of de DIN800 überhaupt nog te krijgen is. Helaas, deze is niet meer te krijgen. Mijn tekening is toch het enige houvast, het origineel is vintage, brocante of geschiedenis geworden.

Heb recent geïnformeerd bij Oneway voor hun Versa-mount systeem, of dit gebaseerd is op de ISO 702-3, de norm voor baynetspilneuzen, maar helaas. Hun antwoord: It's not based on any standard.

Zucht!

Gelukkig dat voor de M33 nog zoveel te krijgen is. Anders was dat echt een probleem geweest.

Back on topic!
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Zolang er veel houtbankjes worden gemaakt met die M 33 zal dat blijven bestaan.
Pas als er massaal naar bv een camlock word overgestapt zal dat gaan veranderen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Jammer dat ik daar nog geen ruimte voor heb. Alhoewel 15kw is ook nog een dingetje. En dan de transportkosten. Metalspinning is misschien ook leuk om uit te proberen.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Transport? Ding kan in 5 delen uit elkaar zo te zien.
Ben het wel met Rik eens, als je groot wil is dit wel een heel erg mooi ding .
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Leuk ding maar niet zo leuk als mijn eigen bank
Daarbij kun je bij deze bank niet dicht bij de as staan
Dat kan bij mijn bank wel (zonder enige belemmering)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Neh.....wel een stuk langer, maar ik betwijfel of er ook grote diameter op kunnen
Daarbij zou ik het eerder een freesbank noemen (gezien de grote freeskop links in beeld)

Vorige week ben ik begonnen om de draaibank te testen, er zijn nog wat kinderziektes die er uit moeten (poelies sporen niet helemaal lekker oa)
Eerst maar eens klein beginnen, pepermolens, ik maakte er een paar, hier ben ik bezig met een gelamineerd stuk (mahonie, am. noten, mahonie)

20171028_223010[1].jpg

Toen dat goed ging waagde ik mij aan een schijf taxus, ai ai ai....wat is dat spul hard, kops taxus is niet leuk om te draaien
Deze schaal is nog niet klaar, de bodem wil ik nog verder afwerken (gladder maken) daarna kan de schaal in de olie
20171030_112651[1].jpg

Van pieter kreeg ik van de zomer 2 stukken enhuizerse essen, met 1 stuk ben ik vandaag begonnen
De draaibank gedraagd zich zoals ik er van hoopte
De poelies zijn nog niet opgelost, maar komt zeker goed
20171031_123637.jpg

20171031_123701.jpg
 

Bijlagen

  • 20171031_123637[1].jpg
    20171031_123637[1].jpg
    65,7 KB · Weergaven: 260

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het stukje hout is voorgedraaid en ligt nu opgeslagen om te drogen
Ik heb nog zo een stuk die pak ik ook deze week aan

20171101_114129.jpg

20171101_114141.jpg

20171101_114154.jpg

Daarna een schaal die ik vorig jaar had voorgedraaid
Het stuk hout was écht op het randje (slaap.VS rot) maar met een scherpe beitel lukt het toch om mooie gladde/strakke snedes te maken

Berk met slaap 10 maanden in de tuin tussen de planten gelegen, was een flinke stam uit een bos in Naarden
37x16cm
Afgewerkt met verbeterde houtolie

20171101_202012.jpg

20171101_202023.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Prachtige schalen Jeroen, fijn dat je eindelijk kunt gaan draaien, naar dat moment heb je zeker allang naar uitgekeken. Door te draaien leer je de machine ook beter kennen, merk je er wat van tijdens het draaien dat de poelies niet helemaal sporen?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.