Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 101 1231151 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 1009

Nieuwe draaibank....

Al een tijdje was ik aan het rondkijken voor een andere/grotere draaibank en uiteindelijk kocht ik toen een kopdraaibank van Rien1
    na wat aanloop problemen waarbij de losse kop niet goed center stond heb ik samen met Rien een upgrade uitgevoerd
    Om schalen te draaien is het een te gekke draaibank maar ik wil ook af en toe wat groters (langer) kunnen opspannen

Tijdens mijn speurtocht had ik al eens contact gehad met Zaag (Patrick) die ook zijn eigen bank heeft gebouwd http://www.woodworking.nl/showthread...euwe-draaibank
    Gisteren ben ik bij hem wezen kijken, wat een tof ding, degelijk en goed uitgewerkt....

Voordat ik naar Patrick toeging was ik nog even bij een staalbedrijf niet ver bij hem vandaag langs gegaan, die stopte er mee en ik zou daar een stuk staalplaat (16mm) ophalen voor een deel van de te bouwen bank
    Had ik even mzzl, H balken voor de poten, staaf 60mm voor de as (C45) en INA lagers (50mm) alles bij elkaar voor 130 euro
    nog een paar kleine stukjes en ik kan dit wegbrengen om op maat te laten maken
    Met een hamer past alles...

Dat wordt weer leuk om te volgen, succes met de bouw.

Dank je nico

De lagers die ik op de kop heb getikt zouden naar mijn boerenverstand zo goed als prima zijn (voor een paar euro kon ik ze toch niet laten liggen)
    nu probeer ik er info over te vinden maar dat lukt nog niet erg

Het zijn INA 01ME11 lagers, weet iemand daar iets concreets over te vinden, ik kom allemaal zijsporen tegen maar niet specifiek over die lager

[EDIT] ben iets verder, het huis is een ME11 (blijkbaar) en nu nog uitvissen welk lager er in steekt, daar kan nog verschil in zitten als ik deze site goed begrijp (zie details PME 55)

http://www.neita.nl/winkel/lagersblkinapme.html

nu is de vraag hoe kom ik er achter welk lager er in dat huis zit (het is in ieder geval een lager dat op de as geklemd word dmv een execentrische ring)
    Laatst gewijzigd door Toxiq; 15-11-16 om 22:23.

Dat is dan een GRAE 55 NPP-B lager, een afgedicht enkelrijig kogellager met een diepe groeve, dus prima geschikt voor een draaibank. Asdikte 55 mm, buitendiameter 100 mm. Ik zou daar tot zeg 30 cm centerhoogte zo geen problemen mee verwachten.

Ik heb voor mijn Hager, die ik zonder motor kocht, een nieuwe poelieschijf die op de motor zat gekocht. Daarbij kwam automatisch ook een poelieschijf voor op de as, drievoudig, voor PJ-riemen geloof ik, met een binnendiameter van 30 mm, schat ik zo uit mijn hoofd. Die wil ik uiteraard wel voor een zacht prijsje verkopen (de poelieschijf, de Hager draaibank is ook te koop, maar in een andere prijsklasse).

Daar word ik blij van, lagers van over de 100 euro ex btw en dan 15 euro per 4 betalen is een goeie deal....

Die centerhoogte van 30 cm is natuurlijk ook gekoppeld aan hoe onbalans is het werkstuk én hoe zwaar is het
    eerlijk gezegd is de kans groot dat het wat meer word, als zo een blok rakelings langs het bed zoeft is ook niet zo lekker
    met wat meer hoogte is er meer vrijloop
    ik heb 4 van die lagers....zou je die dubbel kunnen gebruiken of heeft dat geen enkele zin ?

Áls ik op het juiste spoor zit dan zouden deze lagers iig een toerental van 4000+ aankunnen, dat is mooi

voor de poelie pb ik je later even
    Is die poelie geschikt voor de motorkant of kan die uitgedraaid worden tot 55mm zodat hij op de as past
    Laatst gewijzigd door Toxiq; 15-11-16 om 14:44.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    ik heb 4 van die lagers....zou je die dubbel kunnen gebruiken of heeft dat geen enkele zin ?

Áls ik op het juiste spoor zit dan zouden deze lagers iig een toerental van 4000+ aankunnen, dat is mooi

Is die poelie geschikt voor de motorkant of kan die uitgedraaid worden tot 55mm zodat hij op de as past
    dubbel gebruiken zou kunnen, zeker als je meer dan 30 cm centerhoogte wil, maar hoe ga je die lagers dan perfect uitlijnen? Qua krachten lijkt het me nog steeds niet nodig.

Wat betreft de poelie: het kleinste gedeelte heeft een diameter van 64 mm bruto, dus daar gaat de diepte van de groeven - 2mm? - nog van af aan beide kanten, uitdraaien naar 55 mm wordt dan wel wat krap, lijkt me.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010
    Hey Toxic,
    Leuk dat je een topic start over de bouw van je nieuwe draaibank, ik ga hem zeker volgen.

Even over die lagers, er wordt hier gesproken over een as maat van 55mm maar die ene die je gisteren bij je had is voor een as van 50mm (gemeten)
    Heb je verschillende?

Meet ze voor even na voor je je as laat maken😄

Ik heb inderdaad 1 afwijkende, één stuk 01ME10 en vier stuks 01ME11 (dat krijg je als je hebberig word, dan pak je een verkeerde ben jij er nog langs geweest ?
    Dus die 55mm klopt wel

perfect uitlijnen is weet ik niet heel zeker hoe ik dat zou doen, moet ik even over nadenken, ik zou de vaste kop computer gestuurd kunnen laten boren/frezen dan zitten de gaten perfect uitgelijnd ?!
    Verders zijn deze lagers zelf richtend, zou dat bij dubbel gebruik ook een voordeel geven

Nu nog de vraag 'hoe' kan ik die dubbel monteren, aan iedere kant van de want 1 lager gaat hem niet worden, daar steken de lagers te veel voor uit
    Of ik het doe weet ik niet, even over nadenken....het moet wel leuk blijven

Juriaan, de poelie zo ver uitdraaien lijkt me inderdaad niet zinnig, zou hij wel passend zijn op een motoras ?

Ik pb je even

Vandaag contact gehad met de persoon die mij het staal voor de basis gaat leveren

1 buis, diameter 355mm, wanddikte 8mm, lengte 2300mm (is een reststukje ) voor een paar tientjes is het van mij....
    in eerste instantie had ik gedacht om iets te bouwen met ca 40cm as hoogte en ca 1 meter tussen de centers, maarja.....dan blijft er oncourant stuk buis over, wellicht laat ik hem maar zo lang
    gevuld met voldoende betonstaal en beton zal dat geen krimp geven

- - - Updated - - -

Na het weekend een gaatje prikken om de buis op te halen

------------

Toevallig kwam ik ook nog een leuk klein draaibankje tegen met vele extra's voor een heel klein prijsje
    Een Woodfast M305 (met veel leunspanen (ook voor heel klein spul) haast niet gebruikt
    leuk om mee te slepen op vakantie oid

Was leuk om die op te halen: eenmaal op de werkplek van de man straalde het Ronald Kanne er gewoon van af
    Een splinternieuwe Twister Eco, wolverine slijp systeem met een vari grind erbij, diverse beitels van Crown.....
    De man verteld vol trots over zijn nieuwe aanwinst en hoe goed het ding was en hoe blij hij was
    Hij liet de naam Kanne ook nog maar eens vallen omdat hij zo goed geholpen was....met een glimlach hield ik wijselijk verder mijn mond voordat de halve dag voorbij zou gaan en het alleen maar over de houtdraaierij zou gaan
    Laatst gewijzigd door Toxiq; 16-11-16 om 20:46.

Zojuist een site gevonden waar ik alvast wat gewichten kon berekenen

De basisbuis zal 157.6 kilo wegen
    De koker voor de vaste kop zal 83.3 kilo wegen
    de poten wist ik het gewicht al, dat is 87 kilo
    De plaat waaruit alle ribben en bedbanen moet komen weegt over de 200 kilo en ik denk zeker de helft nodig te hebben
    Voorlopig is nog niet al het staal in huis en dan dingen als leunspanen, tegencenter, as en motor is nog niet berekend

Ik denk dat het kale gewicht zeker goed voor 400 kilo zal zijn (exclusief het beton)

Forum Rechten