Nieuwe draaibank....

P

Pel

Guest
Ik ga met de mening van William mee, dat kon wel eens het euvel zijn.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De trillingen zouden wel eens veroorzaakt kunnen worden door de plek van het zwaartepunt. Je hebt een vrij hoge machine met het bed dat laag zit. Hierdoor heb je een laag zwaartepunt.


Bij zware werkstukken komt dat zwaartepunt hoger, en met lichte werkstukken komt dat minder hoog. De afstand tussen het zwaartepunt en de rotatieas (hoofdspil) is bij lichtere werkstukken dan groter. Onbalans beweegt zich dan met een grotere arm als zware werkstukken.



bepalen of gewicht onderin wel helpt. Het gebrek aan een computersimulatie maakt dat je hier met wat zaken proberen moet kijken of je het probleem weg krijgt.


Dat is ook wat ik ook denk maar dat van grote vs kleine werkstukken snap ik dan nog niet helemaal
of bedoel je dat een zwaar werkt stuk door het gewicht een min of meer eigen dempende factor heeft en bij het kleiner worden (en dus vooral lichter) dit het schudden laat tevoorschijn komen ?

Gewicht gaat er zeker bij
Maar eerst proberen de boel zoveel mogelijk te fine-tunen
Dan pas verzwaren
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bekijk bijlage 70203

Dit is niet helemaal goed gegaan, helemaal niet zeg maar
Ik had me vergist met de vaten en 2 verschillende harders gemengd ipv een harder en een hars
Ik vermoed dat het kastje daar niet zo goed tegen kon, want toen ik het schoonmaakte (om nieuwe hars te gieten) brokkelde het af

Even een nieuwe halen dus ;)
 

tuoh

Oud hout
Wat je ook kan doen is op de draaias aan de buitenzijde van de machine een handwiel plaatsen wat voldoende zwaar is. Een groot handwiel uit staal gedraaid legt al snel enkele kg in de weegschaal.

Om de dode punten te overbruggen op mijn trapdraaibank heb ik indertijd een handwiel laten draaien van juist geteld 3,5kg. Dit werkt op de bank als een vliegwiel (het draait rond op 1000 tr/min) , nooit geen last meer gehad van het euvel.
Dit zou ook jou probleem kunnen oplossen bij het draaien van kleine stukken, heb je ineens meer staal op de kop.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Een deftig handwiel zou idd wel eens kunnen gaan werken, Heb nog wel een plakje rond 700mm x 35 mm , maar dat is denk net een klein beetje te. Kan dat stukje niet alleen tillen.
Maar iets van 350x25 zou mooi zijn denk ik zo.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het kastje voor de Ab is gesneuveld dus zocht ik naar wat anders en dan kom je dit tegen

hammond-electronics-1590bbor-universele-behuizing-1185-x-935-x-34-aluminium-oranje-1-stuks.jpg

https://www.conrad.nl/nl/hammond-el...935-x-34-aluminium-oranje-1-stuks-534101.html

Dat past wel héé goed bij de rest
Het kastje is van aluminium, ik vraag me af of dat om problemen vragen is ?
ook wil ik er magneten aan maken, die leg ik bij voorkeur aan de binnenkant en dan ingegoten met epoxy, werkt dat met alu (omdat alu zelf niet magnetisch is)

Het is wel een heel tof kastje :D
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb een aluminium kastje. Geen probleem. Wel zitten mijn magneten aan de buitenkant. Of het ook aan de binnenkant werkt, zou je kunnen proberen met een aluminium plaatje? Ik denk wel dat de onderkant dan wat lelijk wordt.

Als 34 mm de buiten-hoogtemaat is, dan past er niet veel in. Controleer dan goed of je schakelaars niet van binnen een hoger kastje moeten hebben, zeker als die magneten daar ook nog in moeten.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Goed idee Chris, ik vermoed echter dat die te zwak zijn om het kastje goed op zijn plek te houden
Overigens magneten heb ik wel, ik wilde alleen graag weten wat het doet achter een laagje Alu. ?

Nu is het is het alu kastje dat ik gezien had te laag
Dus ik zoek door naar wat anders (er is genoeg te koop, maar het moet me aanstaan)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Allen dank !
We zijn nog niet bij het eindstation, er zullen nog wel een paar pagina's volgen denk ik
Maar ach, als dat net zo een inspiratie is als ik uit een ander draadje haalde.... dan is dat leuk !

Titel wijzigen zou bijna wel moeten he :)
Meer hey, wieweet volgt er nóg eens wat nieuws, dan moet ik de titel weer om laten zetten ;-)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Magneten van oude computer hard-drives zijn goed om je kastje vast te zetten, en de prijs is goed, je kan ze met epoxy vast zetten, Ik weet niet of het metaal van het doosje de magneten beïnvloeden.

Wat Ik tegen een metalen kastje heb, is dat elk los draadje kortsluiting veroorzaakt, een glasvezel of bakeliet is volgens my een betere keuze.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bakkeliet....geweldig, maken ze dat eigenlijk nog ?
bij bakkieliet moet altijd aan die oude telefoons denken (en dan te bedenken waar we vandaag de dag mee rondsjouw.....die goeie ouwe tijd haha)

Bedankt leo ! magneten is zeker een goed idee
ik eb volgens mij nog een oude drive liggen, ik zal eens kijken
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bakkeliet....geweldig, maken ze dat eigenlijk nog ?

Nee, Bakelite (genoemd naar de uitvinder, de Belg Leo Baekeland) wordt niet meer gemaakt. Andere fenol-formaldehyde kunstharsen echter nog steeds wel. Bakelite wordt met name gekenmerkt door het feit dat het een fors aandeel 'vulstof' (hout, krijt, soms asbest) bevat en dat het tijdens de uitharding heel sterk geperst en heel hoog verhit werd; vandaar de immer donkerbruine of zwarte kleur. Het is een thermohardende en niet-brandbare kunsthars. Bij verhitting ruikt het naar fenol en gaat het uiteindelijk smeulen.

[EDIT]Er wordt nog wel wat bakelite gemaakt, maar het is een niche-markt[\EDIT]
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Het beste alternatief is waarschijnlijk eboniet, wat ook gebruikt wordt voor pijpmondstukken (vandaar dat ik het ken) en pennen etc. Ook bowlingballen worden er regelmatig van gemaakt dacht ik.
Is te krijgen in plaatvorm en stafvorm met verschillende diktes...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.