Nieuwe draaibank....

P

Pel

Guest
Filmpje van Doornekamp verwijderd Jeroen, je hebt gelijk, excuses.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, hij is groot (maar hoort niet in dit/mijn draadje thuis, anders word het straks een wedstrijd ver pissen) maar nog steeds toch een ander soort machine, hier word machinaal gedraaid (geen leunspaan oid, toch een hele andere tak van sport)

Zeker naar uitgekeken Pel, zoveel dat ik me nu wel moet beheersen en de boel netjes afrond (afstand bediening in een kastje enzo)
De middelste poelie merk je het niet, de kleinste poelie wel (dan wringt de riem tegen de wang van de poelie er naast) de grootste heb ik nog niet uitvoerig getest

Ik zou eerder zeggen, het beest kruipt uit zijn ei, moet nu nog even volwassen worden....
kleine puntjes die nog niet naar mijn zin zijn, maar het gaat de goede kant op
Vanavond gaat de as er uit, morgen naar Spinningwheels de boel aanpassen

De grootste versnelling gaat er af, het kleinste werk dat ik dusver gemaakt heb (pepermolen) ben ik nog niet hoger gekomen dan 1000 toeren (middelste poelie) dat is nog geen 50 hrtz op de freq regelaar (want de motor is bij 50 hrtz 1400 toeren)
De freq. regelaar is nu begrenst op 90 hrtz dus reken maar uit.....meer dan genoeg
Hopelijk krijg ik dan ook wat meer ruimte om de riem makkelijker te verleggen, dat is ook 1 van de dingen die nog niet naar mijn zin zijn
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
heren zullen we andere draaibanken in een andere draadje doen
Dit heeft niks te maken met mijn project

Kan een mod hier wat opschonen aub ?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ja daar heb je eigenlijk wel een goed punt... het zal niet meer gebeuren
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
21
Gouderak
Waar ik nu wel benieuwd naar ben: nu je wat draaiervaring op je nieuwe bank hebt, zou je dan achteraf nog iets veranderen aan je ontwerp? Of ben je blij met al die keuzes die je gemaakt hebt?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vooralsnog ben ik meer dan tevreden
grappig is dat de bank met kleine stukken die niet in balans zijn meer last van trillingen heeft (hogere frequentie) dan bij grote stukken
zie bijvoorbeeld die grote schaal, dat was toch een flink stuk hout, ik had een muntje op de bedsbanen gezet en deze is niet omgevallen tijdens het draaien (terwijl de bank lost op de houten vloer staat die op zijn beurt weer op latten ligt, dat veert dus wel (later op de definitieve plek boor ik gaten in de vloer en plaats ik bussen om de bank op die manier op de betonnen vloer vast te bouten)

De poelies heb ik er nu 3, in dat process werd me al gezegd dat het te veel (snelheid) zou zijn, dat is ook zo, dus die hoogste versnelling gaat er af

Verleggen van de riem gaat (nog) lastig, maar dat wil ik ook niet aanpassen, ik wil namelijk geen gaten boren in de koker
als die ene poelie weg is en 1 van de vulblokken gereduceerd is tot een ring kan het wel eens zijn dat ik er wel goed bij kan.

Het beste van alles is de buis, waar velen dachten dat deze te groot zou zijn en het lage punt storend zou zijn is juist geniaal gebleken
ik kan overal perfect bij, makkelijker dan bij een oneway of stratos om maar een dwarsstraat te noemen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De as, poelies en vulblokken zijn gedemonteerd en liggen samen met de motor+poelie in de auto
ff een bakkie thee en dan opweg naar spinningwheels en het spulletje nadraaien
uit hard hout heb ik heb een pas stukje gemaakt voor de maat en dat paste perfect
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het gaat de goede kant op
Veel ouwehoeren en af en toe wat nuttigs doen
Nu even een Chineesje doen voor eenn wel verdiende pauze en weer verder

20171103_125913.jpg

20171103_173012.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het was een lange dag, veel....heeeel veel ouweh..r.n
Kijken wat er anders en beter kon, verschillende scenario's bedenken, problemen overwinnen en het ging ook nog een paar keer fout.

Niks ernstigs, even opschonen en opnieuw beginnen, het ergste wat er nu gebeurd kan zijn is dat de poelies te klein geworden zijn (of de riem te lang is geworden) en er 1 van de poelies geheel nieuw gemaakt moet worden.
Dát gezegd hebbende: hebben zowel remco als ik een hoop geleerd, de houtdraai technieken (snijden vs. schrapen) kwamen ook nog aan bod en zowaar gingen bepaalde dingen ineens een stuk makkelijker (terwijl dit niet strookte met de normaal gebruikte methodes van het metaal draaien)

Als met al best een tof dagje (ondertussen de schuurdeur daar nog even tot frankensteindeur omgebouwd, half uit elkaar vallend en vele gaten met wat lapmiddelen weer stevig en winddicht gemaakt, scheelt veel kou :)

Morgen de boel uitladen en weer monteren
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Waar ik nu wel benieuwd naar ben: nu je wat draaiervaring op je nieuwe bank hebt, zou je dan achteraf nog iets veranderen aan je ontwerp? Of ben je blij met al die keuzes die je gemaakt hebt?

Nog even een toevoeging
Ik heb inmiddels een aantal grotere stukken ingespannen gehad, wat hierbij opvalt is dat zolang het grote stuk écht groot is de bank zeer stabiel staat
Écht naarmate het stuk kleiner word, word de draaibank onrustiger

Nu staat deze nog op een houten vloer (die op latten ligt) en staat ook niet vast dat gebeurd pas als de draaibank verhuist naar zijn uiteindelijk bestemming
Waarom het onrustige (schudden/trillen) juist bij kleinere stukken opvalt is me niet zo duidelijk
Er zal vast een verklaarbare reden voor zijn

Reden temeer om grote dingen te draaien :)

Inmiddels zit de afstandbediening ook in elkaar
Alleen nog de magneten er in lijmen en ik heb nog een relais nodig voor de start/stopknop

20171111_221110.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De start/stop knop stuurt een relais aan die open of dicht blijft staan en daardoor bijv. de richtingsschakelaar onderbreekt
Oftewel, het is vergelijkbaar met de richtingsschakelaar op 0 (open) er is geen contact, de motor loopt niet

Mijner inziens is dat een prima manier om de de start/stop knop te laten werken
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Constant signaal
Dus met een relais makkelijk te onderbreken
Bij puls was er geen relais nodig geweest
Bedankt voor het meedenken
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
Waarom met een relais? Waarschijnlijk gaat het hier om een stuurspanning van +_ 12volt en er. Paar mA. Dat kan zeker met een gewone schakelaar.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ja vast en zeker, maar het is wel verdomd lastig als de stroom uitvalt de bank meteen weer gaat draaien als de stroom terug komt ;)
Een relais blijft uitstaan totdat je hem zelf weer bekrachtigd
Dus, een relais it is.....


20171112_153315.jpg
Ik had een tijd geleden al wat magneten besteld in verschillende maten omdat ik niet precies wat ik nodig ging hebben
Na wat testjes besloten om ze allemaal te gebruiken
Ze zitten in de epoxy in gegoten, dus alles vast en het metaal kan geen kortsluiting veroorzaken

20171112_155059.jpg
In de hoofdkast ook een noodknop opgenomen (moet nog bedraad worden)
Het toerental display moet er ook nog in en een ampere meter is onderweg (altijd leuk om te zien wat er met het verbruik gebeurd (oftewel hoe zwaar de motor belast word))
 
Laatst bewerkt:

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Daar is Sander me dus net een slag voor, Maar heeft je regelaar een 24 volt out? of wil je een relais met 20 spoel heb bijde wel denk ik zo
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Sander, dát weet ik niet, ga ik even uitzoeken, bedankt voor de tip

Spinningwheels, geen idee wat de output is
een 220v relais is het handigste denk ik, dan kan ik gewoon de richtingschakelaar onderbreken

Dát brengt mij ook bij het volgende punt (ik voel een discussie opkomen)

De noodknop heb ik nu zo geplaatst dat deze de richting schakelaar op 0 zet (onderbreekt)
Dat houd in dat de motor uitloopt met de daarbij behorende ingestelde waarde
Een andere optie zou zijn de gehele frequentie schakelaar uitschakelen, dan staat alles min of meer in één keer stil
Maar....als er een blokkie hout van 50 kilo of meer in hangt wil je dat niet ! of wel ?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeen hierover
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.