Nieuwe draaibank....

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een noodknop die de motor zonder remmen uit laat lopen, lijkt me tamelijk overbodig - dat is niet wat je wil als bv. er een flink stuk afbreekt en de draaibank danst door je werkplaats.

De frequentieregelaar uitschakelen terwijl de last nog draait lijkt me ook niet alles, want aar blijft het vermogen dat je motor dan (als dynamo) opwerkt?

Persoonlijk heb ik er voor gekozen om zelfs geen noodschakelar toe te voegen, ik kon me weinig voorstellen dat iets toevoegde aan de schakelaar op 0/uit zetten.

Maar als je een aparte noodschakelaar wil, zou ik die zeker zo schakelen dat de motor actief afgeremd wordt via de frequentieregelaar.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Jurriaan er zijn natuurlijk verschillende scenario's waar het mis kan gaan, bij de ene heb je niks aan een schakelaar, bij een ander wel
Ik heb al eens gehad dat na het verleggen van de riem de freq regelaar nog te hard stond
Dan is een knop waar je een klap op kan geven wel lekker
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Als je de regelaar uitschakelt , loopt alles langzaam uit, Zet je de noodstop dus achter de regelaar, dan kan je rem tijd instellen, Maar remtijd is weer afhankelijk van de belasting, met een grote kluit hout er in, Heb je natuurlijk veel gewicht, Als dan de rem stroom noem ik het maar te veel oploopt gaat regelaar in foutmelding en remt dan niet meer , of er moet een dikke remweerstand tussen.
Maar je aan uit schakelaar, is dat een puls contact of een houd contact?
 

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Beste houtdraaiers,
Bij mijn vroegere werk in de hijskranen hadden wij ook altijd een noodstop in de cabine en op de afstandsbediening
en een NOODSTOP moet werken als een noodstop DUS DIRECT UIT!!
De hijskranen werden ook getest met 110 % last of het nu 10 ton was of 100 ton.
Je moet met het opspannen van je werkstuk rekening houden dat je de noodstop moet kunnen gebruiken
groeten uit Schijndel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is een pulscontact

Bedankt Christ
Gaat deze vergelijking ook op voor een draaibank met een groot/zwaar stuk hout dat relatief hard draait
Een hijskraan is zoverre anders dat het object zich langzamer beweegt, de noodstop brengt dan andere krachten met zich mee dan iets dat vanaf hoge snelheid in 1x stil word gezet
Bij een draaibank in 1x stil zetten denk ik dat elk stuk hout daar ingespannen is er uit komt
Dat is precies waarom ik deze vraag stel....wat is wijsheid
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Christ, Direct uit gaat met zo,n houtbank niet werken, als zou je een motor hebben met een rem er op.
Zolang er gebruik gemaakt word van een M 33 schroefdraad wat slechts geborgd zit met een schroefje , lukt dat niet.
En dan nog , wanneer moet je de nood uit gebruiken? als je werkstuk al door de werkplaats vliegt hoeft het al niet meer, word je mouw gegrepen door het werkstuk, en word jezelf vrolijk in de rondte geslingerd dan kan je er toch niet bij. Oplossing Ja een camlock opname en een dodemans schakel stang op de vloer die je ingedrukt moet houden,. maar dat gaat allemaal helemaal niet meer over dit project
 

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Beste houtdraaiers,
Als de noodstop aangesproken wordt valt de spanning van de regelaar weg en gaat het werkstuk afremmen op de normale bedrijfsrem welke in de motor ingebouwd zit,
Als men de machine uitzet dan gaat de regelaar het toerental afbouwen zoals men dat ingesteld heeft (als dat mogelijk is).
Volgens de CEE regels moet elke motor in een machine een noodstop hebben en men gebruikt deze alleen in NOOD.
groeten uit Schijndel
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb nog nooit een commerciële houtdraaibank meegemaakt waar de noodstop iets anders doet dan de normale uit-schakelaar, dus sneller remmen of de frequentieregelaar stroomloos maken.

Als de snelheid te hoog staat bij het aanzetten, merk ik dat bij het aanlopen, en is mijn hand nog op of in ieder geval in de buurt van de schakelaar.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb nog nooit een commerciële houtdraaibank meegemaakt waar de noodstop iets anders doet dan de normale uit-schakelaar, dus sneller remmen of de frequentieregelaar stroomloos maken.
Dat dacht ik ook, maarja ik kan niet zeggen dat ik al tig verschillende merken/soorten draaibanken heb staan én de noodknop heb geprobeerd dus leek het me we wijs om dit even hier na te vragen

Als de snelheid te hoog staat bij het aanzetten, merk ik dat bij het aanlopen, en is mijn hand nog op of in ieder geval in de buurt van de schakelaar.
Ervaring, mijlen maken etc.... maar dan nog, een ongeluk zit in een klein hoekje...
En zo een knop, ach... beter mee verlegen dan om verlegen, toch ?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het is een misvatting dat de noodstop de machine sneller moet laten stoppen dan in een normale situatie.

Wat de noodstop, die inderdaad verplicht onder handbereik van de bediener moet zitten, anders doet als de uitschakelaar, is dat er na het gebruik van de noodstop eerst een ontgrendeling moet plaatsvinden. Immers moet eerst de noodsituatie zijn verholpen voordat de machine weer kan worden ingeschakeld.

Met andere woorden, tijdens de noodstopinschakeling zou de aanschakelaar niet mogen werken totdat de noodstop weer is ontgrendeld.

De noodstopschakelaar moet dus niet een terugverend model zijn, zoals ze in het verleden wel werden gebruikt, maar een die na indrukken weer uitgetrokken of een kwartslag gedraaid moet worden. Recent zijn bij ons op werk vergrendelende noodstopknoppen gemonteerd op de oudere machines die al een verende noodstop hadden. Nieuwe eisen, dus aanpassing.

Wat de aansturing betreft zou de noodstop dus op de uitknop gekoppeld kunnen worden. Uiteraard mag de machine niet vanzelf aangaan bij het ontgrendelen.

Bij stroomuitval is het een andere situatie, daar draait de motor gewoon uit, maar dat is dan ook geen noodsituatie, de machine houd simpelweg op te functioneren. Uiteraard mag ook hier de machine niet weer gaan draaien bij terugkomst van de stroom. Dit is de nulspanningsbeveiliging.

Wat het trillen betreft bij kleine werkstukken, het kan zijn dat je dan door de hogere toerentallen dichter bij de eigenfrequentie van de machine komt. Dempen of verzwaren kan deze frequentie verleggen waardoor je minder last hebt.

Het is een groter probleem bij stalen machines, gietijzer dempt hier meer. Het is de lastigste materie bij het ontwerpen van een machine, helemaal wanneer je zelf bouwt, dan is het vaak trial and error (proberen en falen in NL).

De vergelijking met een hijskraan gaat hier mank, werken op hoogte vraagt andere maatregelen om het veilig te maken, zoals andere remmen op de motor en lastbeveiliging. Is hier niet van toepassing.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je William

noodstop is van het juiste type (2 stuks) ik zet hem dus zoals ik al bedacht had dan zit het helemaal goed

Die frequentie zou kunnen (of juist niet ?) het gebeurd namelijk ook bij het zelfde toerental maar het kleiner worden van het werkstuk
Wanneer is het trillen, ik zou eerder van schudden spreken (in mijn geval)

Verzwaren ga ik zeker nog doen
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ja, je moet hem natuurlijk zo maken dat je er zelf blij mee bent. Ik heb bijvoorbeeld de analoge uitgang van mijn frequentieregelaar geprogrammeerd op het aantal Amperes dat de frequentieregelaar uitgeeft. Een 0-10V digitaal display in mijn bedienkastje laat me ondertussen zien hoe hard de motor werkt. Niet echt nuttig, maar wel leuk!
 

tuoh

Oud hout
Komt de trilling niet van de snaar? Bij lichte stukken zal die niet zo strak in de poule's getrokken worden en laat een slechte las zich sneller gelden . Bij zware stukken zal dit nauwelijks optreden door de zwaardere belasting.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
nee denk het niet
De snaar word gespannen door eigen gewicht motor, maar als ik wil kan ik hem strakker zetten
de machine is te zwaar om dermate te trillen
ik denk dat het iets te maken heeft met de onbalans van het werkstuk (want dat moet er wel zijn) dat dichter naar het center komt
Waarom dat dan juist gebeurd is me nog een raadsel (daar ben ik niet wiskundig genoeg voor onderlegd vrees ik)
 
P

Pel

Guest
Jeroen misschien een domme opmerking, maar als de de bank laat draaien op verschillende toeren zonder werkstuk, met alleen de klauwplaat erin wat doet hij dan?

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Niks, dan draait het soepel
Maar misschien stel ik de vraag verkeerd
Als ik een stuk heb dat niet balans is, dan merk ik dat eerder aan de draaibank als het een klein stuk is (dichter bij het center) dan een groot stuk
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb ongeveer hetzelfde. Ligt volgens mij aan 2 factoren: bij grote stukken hout laat ik hem automatisch minder hard draaien, en de draaibank staat bij mij op Azobe balken met stelvoeten waar ik een stuk rubber onder gemonteerd heb (plakjes van een profiel wat op duwboten gebruikt wordt). Waarschijnlijk zijn de soort en afmetingen van het rubber niet precies het beste wat ik hiervoor had kunnen gebruiken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bert, de onbalans is er zeker, het gaat om grote/grove ruwe stukken al dan niet met gaten oid
deze worden tijdens het draaien langzamerhand steeds ronder, je zou dus bijna zeggen steeds minder onbalans, toch begint de draaibank meer te schudden
Ik gebruik een toerental dat zo gekozen is dat het grote/ruw stuk de draaibank niet laat schudden (ik weet nog geen toerental omdat dit systeem nog niet gemonteerd is)
Als het stuk kleiner word is het al een aantel keren gebeurd dat de draaibank dan we gaat schudden

Ik vermoed dus dat dit te maken heeft dat de onbalans zich meer naar het centrum verplaatst (dichter op de as dus) waarom dit zou is, dat weet ik niet en daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar

Jurriaan, fijn dat jij het ook hebt (nou ja niet fijn maar je snapt me, dan ben ik niet helemaal gek)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De trillingen zouden wel eens veroorzaakt kunnen worden door de plek van het zwaartepunt. Je hebt een vrij hoge machine met het bed dat laag zit. Hierdoor heb je een laag zwaartepunt.

Bij zware werkstukken komt dat zwaartepunt hoger, en met lichte werkstukken komt dat minder hoog. De afstand tussen het zwaartepunt en de rotatieas (hoofdspil) is bij lichtere werkstukken dan groter. Onbalans beweegt zich dan met een grotere arm als zware werkstukken.

Het gebrek aan dempend gewicht boven in de kop zou hier debet aan kunnen zijn. Ik weet niet of je nog wat staal over hebt?
Probeer een zwaar stuk eens met een lijmklem boven aan de vaste kop vast te maken, en kijk dan nog eens of het zo erg is met de kleinere lichtere werkstukken. Help dat niet, zul je waarschijnlijk gewoon gewicht onder in de machine moeten brengen.

Een paar stoeptegels op het bed kunnen dan helpen te bepalen of gewicht onderin wel helpt. Het gebrek aan een computersimulatie maakt dat je hier met wat zaken proberen moet kijken of je het probleem weg krijgt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.