Nieuwe draaibank....

Eelcootje

Actieve deelnemer
1 jun 2015
50
0
Sprang-Capelle
Wat is dit toch leuk van een forum. Ik heb dit hoofdstuk in 1 keer uit gelezen. Zo interessant. Wat gaaf om je eigen bank te bouwen. Nu ik dit allemaal gelezen heb, heb je wel lef hoor Toxiq. Petje af. Ik wil nu ik dit gelezen heb, ook wel een eigen draaibank bouwen. Ik wacht n spanning af hoe dit nu verder gaat. Groetjes Eelco
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bewonderen ? wat dacht je van uitproberen, asociaal groot stuk hout meenemen en gaan met die banaan :)
Dank je Eelco, ik ben ook weer door iemand anders (Zaag) geinspireerd
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Haha....kan met mij alle kanten op
Vandaag de lokale handel (wehl) gesponsord
De mega Banjo opgehaald, een bosje pepermolen maalwerken, een beitel voor de maalwerken en Woodcut Milldrill

Nu heb ik nog twee boren nodig een 22mm en een lange 25mm
De Losse kop heeft een Mk3 opname, ik ga ook nog een adapter voor bestellen naar Mk2 en een boorkop

De 25mm wil ik in ieder geval lang genoeg hebben om lange (450mm) pepermolens te maken
Van 2 kanten boren dan zal de boor iets van 250 mm lang moeten zijn (zonder de opname)


Optie 1: gewone stift voor in de boorkop
Optie 2: Mk3 opname
Optie 3: Mk2 opname met verloop naar Mk3

Ik heb geen idee hoe vaak ik dergelijke boren ga gebruiken, dus ik zoek de beste en bij voorkeur ook vriendelijkst geprijsde oplossing

Iemand tips, links, adressen ?

EDIT: Meteen maar even 2 verloopadapters (Mk3 > Mk2) besteld, mocht ik er 1 niet kunnen vinden heb ik nog een reserve

PS.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Voor de beeldvorming:
De fles is een 1,5 liter fles (met titebond ;)) de banaan had ik er bij gezet want op een eerdere foto leek het wel of er een half liter flesje tussen de banjo en losse kop staat, die zijn zo kolossaal dat alles er tussenin in het niet valt


20170215_214643.jpg
 
Laatst bewerkt:

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
De foto kan een verkeerd beeld creëren, maar is de banjo niet te hoog? Als je hier een leunspaan in zet kom je volgens mij flink boven de centerlijn uit
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heb ik nog niet Eelcootje, want die moet nog gelast worden

Zaag, dat is afhankelijk hoe hoog de leunspaan is
Ik heb gemeten bij Ronald met een leunspaan die standaard bij deze Banjo geleverd word
Echter is dat niet de leunspaan die ik ga gebruiken, ik laat er 1 maken in duitsland



VRAAG: ik overweg nog even of ik wel/niet een laag onder de losse kop zet om het glijden te verbeteren
Ik denk daarbij aan een plaatjes brons of een plaatje gietijzer
Welke van de twee zou het beste glijden op een blank stalen bed ?
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Zelf vorige week boor 21,5 mk2 gekocht. Beetje op het grote net zoeken en dan vindt je ze wel. Alleen aardig aan de prijs. Site waar ze nu veel reclame voor maken (indi.nl) heeft kwa grote boren een hoop en ook schappelijke prijzen. Vondt alleen de verzendkosten wat hoog voor 1 boor.
Uiteindelijk de boor gehaald bij een auto-onderdelen zaak bij mij om de hoek voor +\-€25
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik koop meestal mijn boren op ebay.de. Voor een 21.5 mm boor bv

http://www.ebay.de/itm/HSS-Spiralbohrer-Bohrer-21-5-mm-MK-2-Morsekegel-bohren-drehen-Werko-WMW

Wat betreft de losse kop en het glijplaatje: ik dacht dat je het eerst wilde uitproberen?

Hier vind ik verschillende getallen voor staal/gietijzer/brons https://de.wikipedia.org/wiki/Reibungskoeffizient maar ik kan het niet goed interpreteren - het lijkt wel of staal op staal soepeler glijdt dan brons op staal. Misschien heeft het meer met vreten https://nl.wikipedia.org/wiki/Vreten_(koudlassen) te maken?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja dat wilde ik ook, dat ga ik doen door de bedsbanen los neer te leggen, vooruitlopend op de resultaten leek het me niet slecht ook vast in de materie van het glijden te duiken
Eea valt nu ook samen met de hoogte tussen banjo en losse kop of die voldoende is, anders moét ik wel een plaatje toepassen om de losse kop hoger te plaatsen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.