Snij-bok (spoonmule)

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hallo,

Afgelopen maand een snij-bok (<spoonmule>) in mekaar geknutseld voor het maken van lepels en ander kleinere werkstukken. Het hout is iepen en de globale afmeting 110*30*3*45 (zithoogte) cm voor de zitting en de snijbok is plm 20*30*3*30 (werkhoogte) cm.

DSC_2158.jpgDSC_2163.jpgDSC_2167.jpgDSC_2170.jpg

Het werkstuk wordt vastgehouden met twee beweegbare benen.

Het werk fijn en lekker snel, je kunt met haalmes, guts en spookschaaf prima uit de voeten.

Alles zit <los> in elkaar geschoven en geklemd zodat ie in een paar stukken uiteen genomen kan worden voor demo's.

Nu nog een paar foto's erbij zoeken en dan uploaden.

Een uitbreiding is gepland met een klompenmakersmes zodat het ruw bijwerken van blokken mogelijk is (nu doe ik dat met de bijl).


Groet, Hans van Wijk
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Edwin,

Het is allemaal glad gesneden of geschuurd en ik zag zelf geen goede reden voor extra afwerking, wat denk jij? ik heb even gedacht aan lijnolie of zo maar verder niet. Het is niet echt een kunstwerkje.. wel erg handig en het hout is lekker stevig (werd vroeger ook voor windmolens gebruikt).
Groeten, Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.