Beuken stam zelf zagen en drogen

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
Mijn broer heeft een paar beuken bomen geregeld om kachelhout van te zagen. Ze schijnen flink te zijn, zo'n 80 90 cm doorsnede onderin. Nou wil ik proberen om van minimaal één stam een paar planken te zagen. Ik heb geen alaskan mill maar een timberjig, dus ik wil ze proberen om in de lengte te splijten zodat ik ze beter kan zagen. Zou dat uberhaupt lukken met een paar kloofwiggen? En is het beter om hem dan gelijk in 4 stukken te splijten zodat je hem kwartiers kan zagen?

Als ik het voor elkaar krijg om er een paar planken uit te zagen wil ik ze ook opslaan en laten drogen op het terrein van mijn vader. Die heeft een behoorlijk bos achterin de tuin waar ik makkelijk een klamp kan maken. Het is wel een behoorlijk open terrein en het is midden in de polder, dus het is nogal winderig daar. Ik zat te denken om een stapel te maken en die af te dekken met wat plaatjes of een zeil. Hoe kan ik dat het beste aanpakken in deze omstandigheden?
Wat zijn verder nog zaken om rekening mee te houden? Heb nog totaal geen ervaring met planken zagen en drogen, dus alle tips zijn welkom!

Groeten Koen
 
Laatst bewerkt:

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemiddag cruiser,

Dat zijn flinke beuken en inderdaad zonde om te verstoken. splijten gaat bij beuken vaak goed. wacht even met de stammen totdat je spanningsscheuren gaat zien aan het dikste stuk. houdt er wel rekening mee dat je goed kijkt of de stam niet gedraaid is of een vergroeing heeft in de nerf over de lengte anders zou het goed kunnen dat je makkelijk te verzagen kachelhout krijgt ipv kwartiers stukken ;-) je kan de timberjig ook ombouwen dat je van boven naar beneden zaagt maar als je geen ervaring hebt met grotere stammen zou ik dit niet aanraden.
drogen met beuken is best gevoelig. je hebt het over de wind,.. beuken mag juist niet te snel drogen vanwege het scheuren en splijten. je krijgt er vaak schimmel/mos of paddestoelen op ( groene dikke aanslag) maar deze heb je juist nodig als natuurlijke beschermlaag dat deze niet te hard droogt. houdt er wel rekening mee dat beuken geliefd is bij vele houtbeestjes en dit beperkt zich vaak niet tot de schors/rand.

als je verder iets wilt weten, stuur maar een berichtje
 
Mocht het niet lukken kun je altijd kijken of er iemand in de buurt is die het kan zagen.

Dit kost dan wel wat maar....... zelf 3 dagen hakken en hopen dat je wat overhoud is ook zo wat.
Vaak zit er ergens in de buurt wel iemand . gewoon even goed vragen ( op dit Forum bv ) .
Waar in Nederland zit je ongeveer ?.
succes !

Gr Edwin
 

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
Ik zit in West Brabant, vlak bij Zeeland. Het gaat mij niet zo zeer om het hout, maar meer om het zelf te proberen. In principe was het de bedoeling om er kachelhout van te zagen, maar vind het wel een mooie gelegenheid om het ééns te proberen. Het lijkt me gewoon erg leuk om zelf planken te kunnen zagen en er dan wat moois van te maken. Als het alleen om het goede hout zou gaan kan ik waarschijnlijk beter naar de handel rijden met een karretje... Mocht ik echt het slag te pakken krijgen om met 'echt' hout te timmeren kan ik altijd bij wat grotere partijen een mobiele zaag te laten komen! Lijkt me ook mooi om eens aan de gang te zien.

Weet alleen niet of ik de stam beter een tijdje kan laten liggen of dat ik er gelijk planken uit kan gaan zagen. Wat zou beter zijn?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
In de lengte kloven is best te doen. Ik heb dat ooit met een iep gedaan (en dat klooft heel wat lastiger dan beuken).
Zaag de stam in over de lengte met een kettingzaag, in een zo recht mogelijke lijn, een flink stuk, bv. tot de kern. Dan kloofwiggen en een hele grote houten hamer/sleg. Zorg dat je een stuk stam hebt zonder splitsingen, draaigroei of zijtakken. Kloofwiggen zaag je het best uit onverwoestbaar hout, robinia, azobe, lijsterbes, iepen, haagbeuken etc.

Ik zoek trouwens nog een flink stuk beuken stam - zeg maar 150 cm lang bij een aanzienlijke dikte. Als de beuken van binnen niet rot zijn, wil je broer wellicht een deel verkopen?

Wat betreft het laten liggen: voor de tekening van het hout maakt dat uit, vers en snel verwerkt beuken ziet er uit als 'standaard' beuken, redelijk gelijkmatig. Hoe langer het ligt, hoe meer schimmels en vlekken/strepen je zult krijgen. Wat uiteraard ook zijn charme heeft!
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
laten liggen geeft zeker ook de soms erg mooie strepen en vlekken. Ook handig is om te wachten tot het uiteinde een droogscheur begint te krijgen. Vanuit de kern zie je op een gegeven moment een scheur ontstaan. Als je de stam over die scheurlijn splijt ben je al een aanzienlijk deel van de spanning kwijt, plek met meeste spanning scheurt het eerst, opdeze manier zit je in het juiste vlak en krijg je stabieler hout igg dat is de idee:p. Ik splijt zo mn stammetjes (30/40cm diameter), en heb er goede resultaten mee. Eventueel kan je erdaarna nog kwarten van maken, voordat je rechte stukken gaat zagen. Wat je er mee wil maken, de netto afmeting en type nerfverloop dat je nodig hebt, speelt natuurlijk ook een rol.
 

davepk

Actieve deelnemer
29 jan 2016
43
0
Zonhoven, België
Hout verliest zijn vocht voor het grootste deel via de kopse kant. Als je direct na het zagen de kopse kanten verft met een verf die op vochtig hout kan (moet je even navragen), vertraag je aanzienlijk het drogingsproces en heb je minder kans op barsten.
 

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
Het was iets anders gelopen dan gedacht; zaterdag hebben we een 30 jaar oude fijne spar opgehaald. De beuken waren een ander project, dat misschien nog wel door gaat. Het opgehaalde hout is dus vurenhout, en niet zo heel goed hout naar het schijnt. Maar ondanks dat heb ik de logosol timberjig uitgeprobeerd, en het ging boven verwachting goed! Erg leuk om te doen, en stond er van te kijken dat ik al vrij snel nette, haakse planken en balken kon zagen die aan beide kanten even dik waren!
Alleen zag ik al wel dat mijn 341 met 50 cm blad al snel te kort gaat komen, dus nu beetje zoeken naar een 660 of 460.

Wat betreft het drogen van planken; mijn vader heeft een hooischelf waar ik ook wat planken op zou kunnen gooien. Ligt het uit de zon en de regen, maar het tocht aardig. Zou dat goed werken?
 
P

Pel

Guest
De hooischuur lijk mij prima om hout te drogen, het beste is om de wind erdoor te laten gaan, maar zorgen dat ze droog liggen, planken wel op latten leggen.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.