Peltor Optime II /Optime III oorkappen, ervaringen gezocht voor brillies

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Zelf heb ik een Optime II en een III. Ik ben begonnen met een II, maar omdat ik die tijdens het werken altijd kwijt was heb ik een 2e gekocht. Toen ben ik voor een III gegaan, omdat het in prijs bijna niets uitmaakt. Het verschil in demping is niet zo groot, waardoor ik meestal de II pak. Die steekt minder uit en valt door de knalgele kleur ook beter op, waardoor ik die het eerste zie. Voor mijn dochters heb ik de groene versie voor kids.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
de gele is toch de I en de groene de II ?
Als jij het juist heb dan heb ik 2x de II en 1x de III

Je hebt gedeeltelijk gelijk. De gele is inderdaad de I, waardoor ik dus een I en een III heb. De II is donkergroen en de III is zwart met een rode rand.

De kids versie is normaal roze of fel groen, maar er is nu ook een "prinsessen rode" en "prinsen blauwe" versie .
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ervaringsgewijs moet ik zeggen dat op het eerste gezicht (gehoor) er geen verschil zit tussen de Peltor 1 en 3 totdat er geluid komt, dan merk je dat de Peltor 1 aanzienlijk minder dempt, vooral de hoge volume pieken.

Vooral als ze naast je staan met .45 longcolt en .44 magnum, dan is de peltor 3 een must en zijn de peltor 1 niet afdoende.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Schieten is heel wat anders als het meer monotome geluid van een draaiende machine. De geluidsdruk is bij schieten ook hoger. Voor comfort wil je misschien wel veel dempen, maar voor beperken van gehoorschade moet je onder de 80dBa blijven. Een Optime 1 dempt 27dB, hogere frequenties doet die iets beter als laag. De meeste houtbewerkingsmachines komen niet boven de 100dB uit, dus deze volstaat altijd.

Ik vind het hogere gewicht van de 2 en de 3 niet prettig om langere tijd te dragen, dus ik heb de gele 1 in de schuur hangen. Ook op werk hebben we de 1, alleen die zijn voor incidentele gevallen, daar hebben we voor de werkplaats individuele otoplastieken, dat blijft toch het allerfijnste om te gebruiken. Die combineren ook het beste met een veiligheidsbril en masker, dat komt bij ons ook nog wel eens voor.

Voor thuis is dat me te duur, daar gebruik ik dus de kappen van Peltor. Ik heb al otoplastieken voor het motorijden, maar die hebben geen oogje voor een koordje, en dat is met klussen wel fijn, anders raak je ze heel snel kwijt. De oorschelpen van Peltor kun je ook los vervangen, dus als die kapot zijn hoef je niet gelijk een hele nieuwe te kopen, ook wel fijn.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
De peltor I is perfect voor klein kaliber hoor en voor bij de zaagtafel ;) daar gebruik ik ze ook voor
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik heb sinds een tijd de Peltor X4A, een stuk compacter dan de meeste oorkappen, maar wel comfortabel en even kwalitatief. Erg tevreden van, heb ze vaker wel een uurtje of 3-4 na elkaar op zonder problemen, ondanks dat ik een bril draag.
Sterker nog: het gebeurt me wel eens dat ik over ga op handgereedschap en ze simpelweg vergeet af te zetten!
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
En vandaag (midden middag) de ISOtunes binnen gekregen.
Natuurlijk meteen proberen gewoon binnen met muziek luisteren en dat was al fijn geen buiten geluiden en net natuurlijk even de schuur in geweest om te proberen.
De oorkappen zullen niet veel meer gebruikt worden alleen als het een heel klein klusje is maar voor langere tijd niet meer.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
En vandaag (midden middag) de ISOtunes binnen gekregen.
Natuurlijk meteen proberen gewoon binnen met muziek luisteren en dat was al fijn geen buiten geluiden en net natuurlijk even de schuur in geweest om te proberen.
De oorkappen zullen niet veel meer gebruikt worden alleen als het een heel klein klusje is maar voor langere tijd niet meer.

Ik heb zelf afgelopen week de IsoTunes (Pro) besteld. Diezelfde dag nog verstuurd. Helaas geen track&trace.
Zelf heb ik een bril van kunstof met redelijk dikke poten. Hopelijk zit het lekker.

Vervolg stap is nog een stofmasker wat goed over mn oren valt incombinatie met de IsoTunes en de bril. Ik zag laatst op youtube, Darbin Ovar en WoodWorkWeb dat zij een masker hadden die ze met klittenband opdeden. Ff zoekne of ik die nog kan vinden, dat zag er redelijk comfortabel uit.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ik had een track/trace erbij en was zeer goed te volgen. De bestelling had ik gedaan en kreeg daar een bevestiging van vlak erna weer een mail om het te kunnen volgen.
Voor de aanschaf had ik April Wilkerson nog een mailtje gestuurd met de vraag hoe ze bevallen en die was er zeer positief over en kan het me voorstellen :)

Gisteren avond was ik in de schuur met de oordoppen in stofmasker (3M6300) op en bescherming voor het gezicht met houtdraaier en dit ging perfect.
Nu weer de schuur in :D
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Ik heb even in de mail gekeken, inderdaad een T&T beschikbaar. Pakketje zit nu in Chicago IL. ;)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Hoe bevallen de IsoTunes? Is dit een volwaardige oorbescherming of is een kap over het oor aan te raden?

Ik zoek gehoorbescherming met audioaansluiting, liefst via bluetooth. Dan is de IsoTunes een redelijk goedkope en lichte optie.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ik wil ze niet meer kwijt :)
Er zitten siliconen/rubber dopjes bij die in de oren gaan en van een fijn schuim de schuim dempen volgens mij beter en zitten voor mij ook prettiger.

Van Peltor heb ik ook oor kappen volgens mij de optime 2 maar merk weinig verschil tussen die 2 alleen de ISOtunes kan ik uren in hebben en de oor kappen worden mij te warm op het hoofd.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Hoe werkt de noise cancelling? Blokkeert die al het geluid of bepaalde frequenties? Dus als je ze in hebt kun je dan wel een gesprek met iemand voeren (al machines uitstaan) of blokkeert die dat ook? Vind ze verder erg interessant niet alleen voor de werkplaats, maar ook voor in vliegtuig of voor de kinderen..:)
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Noise cancelling is alleen met een telefoon gesprek en hoe het werk dat weet ik niet nog niet een gesprek gehad dat ik ook bezig was met machines. Als je filmpjes op youtube bekijkt zou het goed werken.
Dus hij dempt alles net als bv die schuimpjes die je in je oren kunt doen en het is een headset met actieve noise cancelling voor het telefoon gesprek.

De reden dat ik ze gekocht heb was dat oor kappen mij veel te warm zijn op het hoofd en gehoor bescherming toch wel prettig vind en ook nog graag naar muziek luister en dit was het enige wat ik heb kunnen vinden dat er ook nog mee gebeld kan worden is wel leuk.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dat klinkt positief. Ben een beetje sceptisch ten opzichte van actieve demping, dus ook erg geinteresseerd om het uit te proberen. Waar hebben jullie de IsoTunes Pro besteld?
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Gewoon bij ISOtunes besteld was goedkoper dan via bv amazon en verder heb ik ze ook niet kunnen vinden.
Toen was er een actie van $10,- korting bij inschrijven op een nieuwsbrief en verzendkosten waren $20,-
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.