Peltor Optime II /Optime III oorkappen, ervaringen gezocht voor brillies

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Ik heb het een beetje gehad met de wegwerp oordoppen, die ik tot nu toe altijd gebruikt heb, ze zijn voor eenmalig gebruik. Ik vind het vervelend om ze in mn oren te hebben.

Graag zou ik gewoon oorkappen willen hebben, de Peltor Optime II of III, liefst de III want die is mooier en dempt meer :p

Alleen een probleem, ik heb een BRIL...


Zijn een van deze oorkappen dan nog te doen? Of wordt dat gewoon een vervelende, mogelijk zelfs pijnlijke, ervaring??
Ik heb het idee dat de ruimte voor je oor van de Optime II groter is dan die van de Optime III?

Gek genoeg vind ik op het web niet veel info hierover ondanks dit een van de meest gebruikte oorkappen zijn.

Groeten en alvast dank!




Optime II

H520A-407-GQ_Optime_II_Earmuff.jpg


Optime III

832865_RB_00_FB.EPS_1000.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb bij de optime III geen last van mijn bril, maar het hangt er natuurlijk ook van af hoe dik je brillepoten zijn en hoever die vrij van je hoofd staan - mijn bril heeft dunne poten en kan ik gemakkelijk en zonder pijn tegen mijn hoofd duwen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wij hebben twee optime II's en allebei een bril (ik zo een met een montuur van heel dun geheugenmetaaldraad, mijn meissie met een meer doorsnee montuur); geen enkele last van de bril met deze prima dempende gehoorbeschermers.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Hier ook in het bezit van de Optime II en ben zelf brildragend met een vrij fors kunststof montuur.
Helemaal geen last van het dragen met deze oorkappen en kan je deze dan ook zeker aanraden.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks mensen, en dat ook nog eens voor 20.00u. !

Met een beetje geluk kan ik morgen, in alle rust, herrie maken :p
Een Optime II is in bestelling.

En vrolijk de stofzuiger legen:(, want ik heb ook een P3 filter meebesteld.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik zit ook al een tijdje te dubben. Ik heb plugjes die niet goed blijven zitten en zat te denken aan otoplastieken. Maar die zijn wel heel erg duur.
Is de Opime III veel beter dan de II? Wat zijn de eventuele (betere) alternatieven?
 
Laatst bewerkt:

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Ik heb beide modellen. De III is wat groter dan de II, maar merk geen verschil in werking. Theoretisch is de III beter. Zelf vind ik de II prettiger.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Heb de 3 vind mn veiligheids bril dr irritant bij! zonder best comfy. Merk wel dat de 3 echt beter dempt dan de 2 van mn zusje.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hehe firma heeft mn order van 5min voor 8uur mooi die avond nog verwerkt en verstuurd, netjes! Met een firma, die niet bezorgt op zaterdag ;)

Ik zit ook al een tijdje te dubben. Ik heb plugjes die niet goed blijven zitten en zat te denken aan otoplastieken. Maar die zijn wel heel erg duur.
Is de Opime III veel beter dan de II? Wat zijn de eventuele (betere) alternatieven?
Ja eigenlijk is er geen alternatief, er zijn van die kunstof kegels die je in je oor stopt met een kin band, dat is opzich ook makkelijk in en uit halen, maar die zijn om de zoveel tijd ook aan vervanging toe.
Peltor heeft nog een andere/nieuwere lijn aan oorkappen, die wat moderner uiterlijk hebben, maar volgens mij zijn die Optimes nog steeds de "gouden standaard".

Optime III is gewoon weer een geluidniveau hoger tov II.
voor de meeste hobbyisten zullen de I en II goed genoeg zijn, dus of het echt beter is zal vooral op draagcomfort aankomen, en of je het ding ook daadwerkelijk opzet of niet.
Ik heb ergens gelezen dat het gat voor je oor bij de III kleiner zou zijn dan bij de II, of dat ook minder lekker zit, dat weet ik niet.

Ik heb ook wat gelezen over de eyemuff, oorkappen en veiligheidsbril in één. Voor mij niet handig want ik heb een bril, persoonlijk lijkt het me vooral ook een gimmick, maja als het maar goed zit dempen zal het toch wel.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik heb in mijn werkplaats van die oorkleppen. Daarnaast heb ik op maat gemaakt oordoppen. Niks is beter dan dat. Past perfect in je oor, zit NOOIT in de weg en je oren warmen ook niet zo hard op (wat verder onschadelijk is trouwens).

edit: 1 nadeel: omdat ze klein zijn, die op maat gemaakte doppen, kan je ze wel makkelijker kwijspelen ;)
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ff een korte update, enige tijd nu de Peltor Optime II in bezit, en ze zitten prima ook voor linkshandige brillies:p
Ook samen met een halfgelaatmasker (Moldex) heb ik geen problemen.

Demping is prima.
Eerste instantie vond ik dat ik toch nog veel geluid kon horen, omgevingsgeluid en machinegeluid. Even getest naast de vlakbank, stukje met en zonder oordoppen, nou het verschil is gewoon gigantisch.
Ongelofelijk dat ik in het verleden ook wel eens ff snel een plakje erover en erdoor haalde zonder oordoppen...
Omdat de schuimpjes ff ergens anders lagen...onverantwoord.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zet ze tegenwoordig zelfs standaard op als ik even de werkplaats moet stofzuigen (wat heb ik daar toch een takkehekel aan, het geluid van stofzuigers...). De zaak waar ik ze kocht maakte onderscheid tussen houtbewerking (smachines), waar de Optime II voldoende zou moeten zijn, en metaalbewerking, waar de III echt beter werkt. Ik ben met mijn/onze II's zeer content.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik gebruik bijna altijd ook een veiligheidsbril. Daardoor sluiten de (Peltor) oorkappen iets slechter af. Eigenlijk alleen bij de schuurmachine heb ik te weinig demping en doe de bril dan af. Misschien is dat net een andere frequentie waardoor het irritant wordt.

De otoplastieken heb ik in de auto liggen voor het werk dus weet niet wat het verschil daarmee is. Ik zou voor thuis eigenlijk wel oorkappen willen hebben met muziek-aansluiting.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als ik in de schuur/werkplaats bezig ben met machines heb ik ook elke keer de oor kappen op maar die vind ik soms wat te warm op het hoofd.
Nu kwam ik gisteren op YouTube ISOtunes https://isotunesaudio.com/products/isotunes-pro tegen wat mij ook wel wat lijkt, gehoorbescherming en draadloze BT headset. Alleen nog niet kunnen vinden waar ze te koop zijn, Amazon verzend niet naar NL.

Ebay.de kent er verschillende:

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=isotunes&_blrs=spell_check

moet je natuurlijk wel paypal hebben, dat dan weer wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.