Controleren of iets recht is: hoe doen jullie het?

A

Athanor

Guest
Wij gebruiken hier in Fryslan ook het woord kletteren, ik verwacht dat ze dat in Bangkok zelfs doen ;)

Fons
 

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
jokke zei:
Ik heb de indruk dat vele mensen er geen idee van hebben hoe pietjeprecies een instrumentenbouwer moet zijn. Als tantetruus spreekt over basgitaren is een haarliniaal absoluut geen overkill. Je moet wel de nodige toleranties in acht nemen en kunnen ze inschatten natuurlijk. Ik kan je verzekeren dat een haarliniaal een courant stuk gereedschap is binnen de instrumentenbouw.

@seek: Ik weet niet zeker of je een haarliniaal tracht te verduidelijken of dat je gewoon over een metalen meetlat spreekt. Die laatste is binnen de instrumentenbouw geen referentie voor de rechtheid van iets hoor... ;)

Ik heb net nog even zitten kijken, maar het valt nog niet mee om iets in deze richting te vinden.
Toch gevonden, een bedrijf dat zowel haarlinealen als stale reien maakt en ze hebben óók nog een dealer in Dordrecht zitten :mrgreen: http://www.vanerp.nl/catalog.php?id=30127
 

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
@jokke,
Wat voor instrumenten maak je?

Ik ben nu bezig met mijn B-flat.
Een experimentje met 2 varianten op een thema die ik nog niet ben tegengekomen.
Als ik klaar ben zal ik wat fotos plaatsen.
Ik ben nu bezig met het vormen van de hals en de overgang van de body naar de hals.
De hals is een laminaat van esdoorn en wenge; normaal gesproken zou ik zoveel mogelijk machinaal voorbereiden, maar dat is in dit geval wat lastig met blaren en spierpijn als gevolg;
met name wenge lijkt wat allergisch te zijn voor verspaning :mrgreen:
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Kijk even op volgende link: viewtopic.php?f=10&t=1972

Twee van mijn leerlingen zijn momenteel bezig aan een electrische gitaar. De body zal volledig CNC gefreesd zijn. Ben op dat vlak een beetje verwend... Maar het is dan ook bedoeld als oefening voor het vak CNC. Als de resultaten er zijn wil ik gerust foto's posten.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Muziekinstrumenten heb ik geen verstand van hoor!

Met die verbuigende lineaal bedoelde ik geen precisie lineaal, zoals de haarlinieaal of dat ding van Dieter Schmidt. Nee, ik bedoel gewoon zo'n stalen lineaal die je bij de bouwmarkt koopt, hoostens een mm dik, die je makkelijk krom buigt. Op zich is zo'n lineaal prima bruikbaar als je houthobby zich beperkt tot bescheiden kastjes en doosjes ed. Maar dan moet je dus wel oppassen dat je hem wel recht houdt.
 

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
jokke zei:
Kijk even op volgende link: viewtopic.php?f=10&t=1972

Twee van mijn leerlingen zijn momenteel bezig aan een electrische gitaar. De body zal volledig CNC gefreesd zijn. Ben op dat vlak een beetje verwend... Maar het is dan ook bedoeld als oefening voor het vak CNC. Als de resultaten er zijn wil ik gerust foto's posten.

WOW;
doen jullie ook opdrachten?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
tantetruus zei:
jaap zei:
Om het met Christopher Schwarz te houden, hoeft het geen stalen rei te zijn. Aluminium extrusies zijn zeer geschikt. Wij gebruiken o.a. aluminium metselprofielen van 3m. Als rei, maar ook als onderlegger om een plaat mdf of betonplex goed vlak als tijdelijk werkbank te gebruiken. Te koop bij de ijzerwarenzaken die aan de bouw leveren.

jaap

En wie zijn wij?
Wij as in the boys of bangkok:)?

Ben een paar jaar geleden nog een bedrijfje begonnen in het verwerken van composietmaterialen, in ons geval pvc schuim, epoxy harsen en glas/kevlar/koolstofvezel en we doen veel gietwerk met polyurethaanhars. Dus ook mallenbouw, waarvan veel in mdf. De meeste van onze producten gaan naar een bekende superjachtenbouwer in Friesland.

@Athanor, het water kletterde hier de hele ochtend tegen de ramen, man wat kan het hier regenen.

Haarlinealen, hier een link naar een Duitse gereedschapleverancier. Ik heb er zelf 2 zoals op de afbeelding staan, ooit gekocht van een handelaar tijdens de Ducati Clubraces op Assen (heb een lang motorverleden voordat ik met hout begon :) :) ). Ook een mooi setje winkelhaken, een hoekmeter en een dieptemeter gekocht, allemaal nieuw uit het voormalige oostblok.
Hier de link: http://www.praezisionstools.de/mwgpt/lineale/haarlineal/wg1pt.html

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Chiel_78

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
Ik heb even gekeken;
groot assortiment!
Zou vooral geinteresseerd zijn in de Fasenlineale.
Kan er geen goede vertaling van vinden maar heeft iets met afschuining te maken.
Volgens mij het equivalent van een rei..
 

WR1944

Oud hout
Afgelopen voorjaar lag superjachtenbouwer Amels volgens mijn waarneming in Vlissingen, op de terreinen van de voormalige werf De Schelde. Ik was daar als gepensioneerde tijdens het senioren-uitstapje. Inderdaad superjachten, het exterieur krijgt meer lakbehandelingen dan een Ferrari of Masserati. Daar zijn de haarlinealen en aanverwanten wel weer op hun plaats.

@Tantetruus, een Fasenlineale is een lineaal of rei met aan één kant een afschuining, een Haarlineale heeft een afschuining aan twee kanten.
 

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
Ben benieuwd of Amels het redt; prachtige schepen, maar enorm aanbod op die markt
en misschien wat te weinig onderscheidend vermogen binnen al het geweld van b.v. feadship, Oceanco, Lurssen etc. etc.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
tantetruus zei:
Ben benieuwd of Amels het redt; prachtige schepen, maar enorm aanbod op die markt
en misschien wat te weinig onderscheidend vermogen binnen al het geweld van b.v. feadship, Oceanco, Lurssen etc. etc.

Tante Truus is aardig thuis in de bootjeswereld, maar Amels zit al jaren in Vlissingen :)

Ben je er al uit hoe je gaat controleren of je te lijmen delen vlak genoeg zijn?? Waar ik ook zeker naar zou kijken, of de vlak wat je gaat verlijmen goed haaks staat op de bovenkant. Ik zou de delen koud tegen elkaar aanleggen en kijken of het aan beide zijden ergens op lijkt.

jaap
 

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
jachtspotten was een hobby van me; heb een aantal fotoseries op yachtforums.com gepubliceerd, zodoende:)
Dat Amels verhuisde naar Vlisingen wist ik, maar mijn besef van tijd is iets minder :mrgreen:

Ik controleer de rechtheid van beide te lijmen onderdelen voorlopig even met een zware aluminium waterpas; die is behoorlijk recht.

Daarna leg ik ze tegen elkaar en kijk waar het elkaar raakt en waar niet.Daar laat ik dan de potloodtruuk op los en schuur de laatste microntjes weg tot het in de buurt komt van een goede lijmnaad.
 

houtere

Nieuw lid
7 nov 2010
16
0
www.herso.nl
twee geschaafde delen tegen elkaar zetten , lichtjes klemmen en tegen het licht houden , dan zie je precies waar je de fout in bent gegaan .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.