Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 36

Controleren of iets recht is: hoe doen jullie het?

Voor het lijmen van wat dikker hardhout is de minimale eis toch wel dat de te lijmen
    delen recht zijn en dan ook écht recht aangezien je een beetje speling niet even comopenseerd door wat extra klemkracht.
    Ik zoek eigenlijk iets waarmee ik de stukken die ik geschaafd heb kan controleren op rechtheid.
    Wanneer je iets op een vlakbank doet is dit niet zo een probleeem, maar wanneer je deze stukken met de hand schaaft (en daar ontkom ik af en toe niet aan bij het maken van snaarinstrumenten) zou het leuk zijn als je destukken ergens tegenaan zou kunnen controleren.
    Zo'n 30 jaar geleden hadden we op de opleiding een stalen rei waarmee b.v. ook de vlakbank werd gesteld maar er moet toch een goedkoper middel zijn om dit te controleren?

Iemand suggesties?

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: Controleren of iets recht is: hoe doen jullie het?

Ik zou toch voor die stalen rei of een lange stalen liniaal gaan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpandriesse
    yep ... en als je er twee hebt dan kan je ook checken of het vlak getordeerd is
    (is getordeerd wel het juiste woord? :roll: )

Christopher Schwarz heeft het er weleens over dat hij aluminium hoekprofiel gebruikt. Zie bijv. http://blog.woodworking-magazine.com/blog/The+Traditional+Tool+Section+Of+Lowes.aspx.

Arthur

getordeerd is getorst/OF gevleugeld bij ons....

Athanor
    Guest

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guido
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpandriesse
    yep ... en als je er twee hebt dan kan je ook checken of het vlak getordeerd is
    (is getordeerd wel het juiste woord? :roll: )
    Dat is wel een passend woord hoor! Op de ambachtschool leerde ik om het "scheluw" te noemen. In Friesland noemen ze het "skelf".

Fons

Ik gebruik zelf een lange waterpas, die een aluminium, redelijk rechte kant heeft. Ik probeer de verbinding zo te krijgen dat de uiteinden mooi aansluiten en er in het midden een klein beetje ruimte is. Dat klem je vervolgens wel strak met een lijmklem. De zijkanten zijn dus een beetje hol. Dat is verre te verkiezen boven een beetje bol. Aangezien absoluut recht moeilijk te bereiken is, kan je beter expres voor een beetje hol gaan.

nou, ik ga per ongeluk voor een beetje hol :cry:

Maar jullie denken eigenlijk allemaal wel in dezelfde richting dus die hou ik dan maar aan..

Waar koop je tegenwoordig nog een stalen rei?

Om het met Christopher Schwarz te houden, hoeft het geen stalen rei te zijn. Aluminium extrusies zijn zeer geschikt. Wij gebruiken o.a. aluminium metselprofielen van 3m. Als rei, maar ook als onderlegger om een plaat mdf of betonplex goed vlak als tijdelijk werkbank te gebruiken. Te koop bij de ijzerwarenzaken die aan de bouw leveren.

jaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap
    Om het met Christopher Schwarz te houden, hoeft het geen stalen rei te zijn. Aluminium extrusies zijn zeer geschikt. Wij gebruiken o.a. aluminium metselprofielen van 3m. Als rei, maar ook als onderlegger om een plaat mdf of betonplex goed vlak als tijdelijk werkbank te gebruiken. Te koop bij de ijzerwarenzaken die aan de bouw leveren.

jaap
    En wie zijn wij?
    Wij as in the boys of bangkok?

Forum Rechten