Zaagtafel Mafell MONIKA L/K | Welk zaagblad? Hoogteverstelling?

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Hoi,

Ik heb op Marktplaats een Mafell Monika L (220-240 V) uit 1993 gekocht. Deze zaagtafel komt standaard met een 315 x 30 mm blad met 28 tanden. Het lijkt wel of het originele zaagblad er nog op zit want het zaagblad is volgens mij helemaal bot. Ik heb een paar Robinia planken (2 cm dik) in een hoek van 45 graden geschulpt maar het snijvlak is zwart van de verbranding.

Nu vraag ik me af of dit type zaagblad geslepen kan worden en of dat de moeite loont? Ik kan een vergelijkbaar zaagblad vinden van Mafell maar die kost dik 100 euro.

Ik wil best één of twee nieuwe zaagbladen gaan kopen, maar met welk type zaagblad kan ik allround vooruit? Ik ga de tafel met name gebruiken voor het zagen van massief houten planken zoals eiken en voor het zagen van mdf.

Volgens de handleiding kan ik voor de Mafell Monika zaagbladen van 250 tot 315 mm gebruiken, dus welke specificatie zouden jullie aanraden? Bij een kleinere diameter draait het blad minder snel maar wat is daarvan het voordeel of nadeel?

En heeft iemand anders ook een Mafell Monika? De hoogte stelling van het zaagblad werkt niet helemaal soepel meer maar ik kan niet zo goed achterhalen waar het aan ligt.
 

schumi

Nieuw lid
13 sep 2014
24
2
In Eindhoven heb je van der Lee op de Hoogstraat die elk blad slijpt. xxx centen per tand. Dus als het een blad met HM tanden is kun je dat perfect slijpen.
suc6
Marc
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
In Eindhoven heb je van der Lee op de Hoogstraat die elk blad slijpt. xxx centen per tand. Dus als het een blad met HM tanden is kun je dat perfect slijpen.
suc6
Marc

Dank je, ik zal ze eens bellen voor de prijs! In de technische data van Mafell staat dat het zaagblad "carbide tipped" is dus dat zouden HM tanden moeten zijn.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Kan je een foto plaatsen van de hoogteinstelling?

Veel mensen halen hun zaagbladen bij ecotools of HBM. Misschien zit jouw maat er ook wel bij. Koop wel twee aparte bladen voor massief schulpen en plaatmateriaal.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De meeste slijperijen verkopen ook zaagbladen, vaak niet zo goedkoop als op het www, maar wel goede kwaliteit.
Ook in Someren, Gemert en Geldrop zit een gereedschapslijper, als je tenminste in Deurne woont.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
hoogteverstelling.jpgpagina 4.jpg

De zeskantmoer (onderdeel nr 160) draait los als ik tegen de klok indraai met het handwiel. Onderdeel 196 ontbreekt op mijn machine en dat zou een "klemkapje" zijn (DE: klemmkappe / EN: clamping cap). Dus dat bemoeilijkt de hoogteverstelling. Maar verder loopt de hoogteverstelling ook zeer stroef.

Wat betreft zaagbladen: welke diameter (250 mm of juist groter) raad je aan en met hoeveel tanden (28/40/60/?)?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wat wil je zagen, voor het schulpen van hout is 28 tanden voldoende, voor afkorten en zagen van plaat ga je richting de 40 tanden. Zaag zo groot mogelijk ivm de zaagsnelheid/ omtreksnelheid. Als met het huidige blad de zaag volledig onder de tafel kan, dan is de huidige maat goed. Bij sommige machines kan met het grootste blad de zaag niet onder de tafel, dat is oa lastig met het zagen van sponningen.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Wat wil je zagen, voor het schulpen van hout is 28 tanden voldoende, voor afkorten en zagen van plaat ga je richting de 40 tanden. Zaag zo groot mogelijk ivm de zaagsnelheid/ omtreksnelheid. Als met het huidige blad de zaag volledig onder de tafel kan, dan is de huidige maat goed. Bij sommige machines kan met het grootste blad de zaag niet onder de tafel, dat is oa lastig met het zagen van sponningen.

De hoogteverstelling werkt niet optimaal maar normaal gesproken zou het zaagblad volgens mij onder de zaagtafel moeten kunnen zakken.

Ik wil met name mdf platen zagen, massief eiken planken, misschien wat multiplex (kan dat?). Nu voor in de tuin Robinia planken.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Wat ik zou doen ivm de hoogte verstelling, begin met een 2de moer op de as bij het handwiel erop te zetten en die tegen elkaar in klem te zetten.
Dan zou ik de spindel die met het handwiel wordt aangedreven schoon maken en de verstelling zo draaien dat hij volledig omhoog of volledig omlaag staat, zodat je de rest ook kan reinigen.
Vervolgens zou ik het glij mechaniek waar het wiel 27 inzit ook volledig schoon maken en op bramen en andere oneffenheden controleren.
Beide latste onderdelen zou ik alleen schoon maken en niet smeren want elke vorm van smering trek stof aan en dat heb je meer dan genoeg onder bij het zaagblad.
Als de vorige eigenaar de boel goed gesmeerd heeft kan dat al de oorzaak zijn.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dat deel van de hoogteverstelling wat schuift is aan de binnenkant vies, dat zie je door de diagonale sleuf. Dat moet je wel schoon zien te maken. Misschien kan je er iets tussenschuiven, of met perslucht?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.