Berken-houten Pot

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
De afgelopen dagen bezig geweest met deze (gedeeltelijk) vervuurd Berken Pot.
De stam heb ik inmiddels 1 jaar hier liggen en deze pot is aan de dunste kant van de stam afgezaagd.
Omdat hij nog niet helemaal droog is staat hij nu (ondersteboven) na te drogen, en daarna ga ik hem van een olielaag voorzien.

Diameter 46cm
Hoogte 39cm
Wanddikte 10mm


P9260160.jpg

P9260158.jpg

Hier is goed te zien hoe dik de schorsrand is, Ik ben benieuwd of hij blijft zitten ik heb dit met Berk nog niet eerder gedaan.
P9260162.jpg

P9260168.jpg

En ja, hier alweer een datum vergissing, het was echt vandaag.
P9260171.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Weer een prachtige pot Rien.
Kan je nog wat meer vertellen over het gebruikte gereedschap en zo?

Ik kan daar zeker over vertellen Nico.
Op de volgende foto zie je 2 uitholbeitels die ik hiervoor gebruikt heb.
Helemaal links de Pro-Form van Wood-cut (tegenwoordig te koop bij De Houtdraaierij), je kunt hiermee echt veel hout snel afnemen mits de draaibank genoeg p.k's. heeft.
De 2e van links is de zware Kelton Tool waarmee je echt diep kan komen.

P9230159.jpg

De Pro-Form.
P9230161.jpg

Hier heb ik een foto van de Pro Form met een haakbeitel van Wiedemann, die past er prima in.
Ik had de haakbeitel al langer maar eigenlijk nog nooit gebruikt en ik moet zeggen na even oefenen en uitproberen werkt hij ook heel goed.
P9230163.jpg
Hier nog een foto van de blok hout van 90kg waarmee ik ben begonnen.
Met de takel erin gehangen en de buitenvorm buiten het bed gedraaid omdat hij toen nog te dik was om over het bed te draaien.
P9210137.jpg
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Rien,

Mooie pot! enorm groot ook! Ik denk dat de schors wel blijft zitten.
Die laatste beitel in je uitholbeitelrek is dat een Simon Hope beitel?
 
Hoi Rien,

Dat is geen potje ...... gaaf hoor. Wat is er aan gewicht over gebleven van die 90 kg ?.
Ik denk dat je de kachel wel een dag of wat kunt laten branden van de spaanders na het draaien ;).

Hij is echt prachtig. Vooral de afwerking van de rand met de schors heeft mijn voorkeur.

Gr Edwin
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hoi Rien,

Dat is geen potje ...... gaaf hoor. Wat is er aan gewicht over gebleven van die 90 kg ?.
Ik denk dat je de kachel wel een dag of wat kunt laten branden van de spaanders na het draaien ;).

Hij is echt prachtig. Vooral de afwerking van de rand met de schors heeft mijn voorkeur.

Gr Edwin

Ik heb hem net even gewogen Edwin en het is ongelooflijk maar er is 4,4 kg overgebleven.
Ik heb niet zo'n grote aanhanger maar alleen van de krullen van deze pot zit hij overvol.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Rien,
schitterende creatie!

Heeft je draaibank het nu moeilijk met zo'n zware blok , of kan die dat makkelijk aan?

groeten ,
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.