MDF frezen

  • Onderwerp starter Errieberrie
  • Startdatum
E

Errieberrie

Guest
Hallo, ik heb een 18 mm sleuven freesje gekocht om hier mee een sleuf te frezen in MDF. De bedoeling is in die sleuf een ander stuk mdf te plaatsen en dit te verlijmen. Tot mijn verbazing past het stuk MDF van 18 mm niet in de sleuf van 18 mm.

Wat is bij dit soort verbindingen eigenlijk de juiste benadering? Moet hierbij een bepaalde speling genomen worden o.i.d?

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Vermoedelijk is je frees wel 18 mm doorsnede, maar ik zou het mdf even nameten, het liefst met een schuifmaat. Plaatmateriaal heeft eigenlijk nooit precies de dikte die aangegeven wordt. Vocht zal van invloed zijn, maar ik ook productie toleranties.
Nu is natuurlijk de vraag hoe je het oplost, want frezen oplopend met 0,1 mm zijn er niet. Of je gaat je sleuf wat breder frezen of je brengt het uiteinde van de plaat die in de sleuf moet op dikte, met een schaaf of rechtopstaand op de cirkelzaag als dat mogelijk is, of met dezelfde bovenfrees en 18 mm frees.
veel succes.

jaap
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ik heb ook mdf gefreesd. Volgens de winkel moest het 18 mm zijn, maar het is bijna 20.0 mm!
Twee keer gefreesd, en het probleem was opgelost ;)

Groeten Rudolf.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
tja.. ik ben ook niet echt fan van bouwmarkten, vooral als het gaat om gewoon massief hout, ga ik daar niet kijken ;)

Heeft iemand in de prov. Groningen of Drenthe nog goede adressen voor plaatmateriaal?

Groeten Rudolf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.