basic werkbank

Duvel

Nieuw lid
31 okt 2016
11
0
beste iedereen,

Ik ben me aan het verdiepen in houtbewerking en heb nog maar enkele gereedschappen.

Ik wil zelf als eerste project een basis houtbewerkingsbank gaan maken.

Heeft iemand een goede bouwtekening? Heb al heel wat gezocht op internet maar ze zijn meestal incompleet!

Groet,


Duvel
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik weet niet waar je woont maar als je nog maar enkele gereedschappen hebt dan kan je je aanmelden bij een stadswerkplaats.
Daar leren ze je de verschillende machines die ze hebben te hanteren en kan je meteen je hout op maat maken, prijzen vallen vaak mee.
Hout bij de handel kan nog wel oplopen, je kan ook op mp kijken voor een oude eethoek.
Soms gratis ophalen of voor een paar tientjes.
Of je begint met vurenhout, wel wat zacht maar niet duur.
Beter is beuken dan maak je meteen een bank voor de rest van je leven.
 
Laatst bewerkt:

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Zoals Willem al zegt kunnen de kosten van hout aardig oplopen, naast vuren kan je voor goedkoop hout ook bij een tweedehands bouwmarkt terecht. Hier hebben ze vaak oud vuren liggen en massief oude deuren en soms eiken planken, in principe een prima basis voor een goedkope werkbank. Je moet wel echter rekening houden met hier en daar een verdwaalde spijker.
 
P

Pel

Guest
Als je naar een tweedehands winkel van meubels gaat daar staan soms eiken salontafels, het blad is ideaal voor een werkbank.

Groet Pel.
 

Duvel

Nieuw lid
31 okt 2016
11
0
Als je naar een tweedehands winkel van meubels gaat daar staan soms eiken salontafels, het blad is ideaal voor een werkbank.

Groet Pel.

Goed plan, hoef je niet een hele serie balken tegen elkaar te lijmen !

Is er nog een ´standaard´ afmeting voor een werkblad?
 
P

Pel

Guest
Er zijn m.i. Geen standaard afmetingen van zelfbouw werkbanken! Wat voor jou het makkelijkste is, let wel op de hoogte dat je makkelijk kunt schaven. Het ligt er natuurlijk aan hoe groot jezelf bent, zoek hier maar op het forum er is meer dan genoeg over geschreven.

Groet Pel.
 

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Hallo, ik heb ook wel belangstelling voor jou digitale plannetje voor het maken van een werkbank. Zou je me dit toe willen sturen?

Groet Vels
 

PeterVD

Actieve deelnemer
24 nov 2015
46
0
Wateringen
Duvel, Vels, Ik heb eventueel ook nog een pdf in het Engels voor de constructie van een Roubo werkbank die ik kan sturen. Deze is wel meer bewerkelijk als de Paul Sellers werkbank en wordt beschreven met het gebruik van electrische machines waar de Paul Sellers werkbank gebaseerd is op het gebruik van handgereedschap.

Groeten, Peter
 

Duvel

Nieuw lid
31 okt 2016
11
0
Duvel, Vels, Ik heb eventueel ook nog een pdf in het Engels voor de constructie van een Roubo werkbank die ik kan sturen. Deze is wel meer bewerkelijk als de Paul Sellers werkbank en wordt beschreven met het gebruik van electrische machines waar de Paul Sellers werkbank gebaseerd is op het gebruik van handgereedschap.

Groeten, Peter

Beste Peter, ik ontvang ze graag. Dank je voor de moeite...
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Is er nog een ´standaard´ afmeting voor een werkblad?

De eerder genoemde salontafel is te klein.
Als je een eethoek scoort van massief hout van 2 m bij 1 m of 80 cm dan zit je goed.
Beuken of eiken zou mooi zijn.
Hoe massiever hoe beter en misschien moet je 'm iets ophogen, dan lijm je een paar blokken hout onder de poten of je zet er wielen met rem onder, kan je 'm ook verplaatsen.
Je boort wat gaten voor klemmen op het blad daar kan je op het forum genoeg over vinden.
En hou marktplaats in de gaten, dan heb je misschien eentje gratis.
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Hier ook veel interesse voor plannetjes :)

Als je nog niet veel ervaring hebt in houtbewerking, dan kan je je eerste werkbank heel simpel houden.
Naarmate je er meer en meer op werkt dan weet je perfect wat je zeker nodig hebt en wat niet.
Ook welke veranderingen je zeker zou doen.

Mijn eerste werkbank was er eentje van Steve Ramsey (https://www.youtube.com/watch?v=lQWY7Pi4v-M).
Dik(ker) vurenhout icm met een blad van mdf.
Staat nog altijd als een rots en gebruik ze nog steeds :)

Een tijdje geleden heeft hij ook een andere gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=SFrWBdb0OjU
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.