Houtworm in onbehandelde eiken schaaldelen - Hoe zelf behandelen?

smitjr

Nieuw lid
31 aug 2016
13
0
Beste Woodworkers,

Ik heb in (volgens mij) 1 schaaldeel van de 4 last van actieve houtworm :eek:, er ligt namelijk boormeel op (en onder) de plank. Ze hebben 4 jaar droog in een loods gelegen, en nu binnen in huis.
Het schaaldeel met houtworm ligt inmiddels een maandje in huis, in de woonkamer (beton huis) met CV verwarming.
De andere schaaldelen liggen nu ook in de woonkamer erbij om te zien of daar ook boormeel uit komt vallen.
1) Is het risico vol om naast die andere te leggen??

Ik heb er gisteren een larve uit gesneden, deze was een 2/3mm dunne witte larve die +-10/12mm lang was met een bruinkleurig kopje.

2) Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Want ik wil daarbij de schaaldelen met de PU lak Skylt aflakken.
- Vergassen in een ruimte? Bedrijf van Meijel rekent hier flinke bedragen voor, is complext geworden ivm regelgeving. Ze spreken over 1000+ euro's.
- Invriezen? via
http://ongediertevrijdoorvriezen.nl/prijzen/ kom ik op +- 100 euro voor een paar planken en is minstens 4x150km (heen/terug brengen + heen/terug ophalen) rijden.
- Zelf behandelen met Tenco? (is het dan daarna nog te lakken?) of beter Petroleum?
- Of komen die beestjes niet door de PU Skylt lak heen en gaan ze dan dood/blijven eten?? :D dat zou ideaal zijn!

2016-11-06 09.15.05.jpg
 

tuoh

Oud hout
Productenzoals Tenco, xyladecor, etc. brengen wel redding, ook petroleum klaart de klus perfect. Alleen is het hier even experimenteren qua hechting met de later afwerking. Vermoedelijk gaan de beestjes ook enkel in het spinhout zitten, spint verwijderen betekend meteen ook beestjes verwijderd:p
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ander truukje dat je kan toepassen: leg er 1 of meerdere eikels bij. Dat eten houtwormen graag, dus ze gaan je planken verlaten om de eikel aan te tasten. Van zodra je gaatjes ziet in de eikel kun je ze weggooien. Ik geloofde het ook eerst niet, maar heb het succesvol toegepast met een parket die ik niet onmiddellijk wou behandelen met een product omwille van de geur.
 

smitjr

Nieuw lid
31 aug 2016
13
0
Het zit helaas ook verder in het hout, niet alleen het spinthout. Zouden wel wel door PU lak komen denk je?

Die eikels, klinkt wel ideaal (en grappig!). Maar hoe zit dat dan voor wormen die zich al volgegeten hebben en gaan uitvliegen? (Die moeten ook 'dood/onschadelijk gemaakt worden?)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Van Lierop in Alpgen a/d Rijn heeft een goedje dat goed werkt en voor zover ik heb kunnen merken geen geur achter laat. Maar laatste keer dat ik het gebruikte is 10 jaar geleden. Werkte perfect!
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Misschien een idee om alle planken in te smeren met anti houtworm goedje, of iets anders dat ze dood krijgt.
Daarna de planken in plastic wikkelen (landbouwplastic of zoiets) , zodat er geen schone lucht bij kan komen.
Laat dat maar tijdje liggen, dan gaan ze toch wel dood.?

- - - Updated - - -

oh, en als je maar een paar gaatjes ziet, bij de apotheek spuit kopen en met die spuit in alle gaatjes die je ziet anti houtworm spuiten.
 

smitjr

Nieuw lid
31 aug 2016
13
0
Ik heb afgelopen weekend een anti-houtworm middel van de Hornbach erop gespoten. (geen Tenco/HG, ben de naam even kwijt, witte fles 1 Liter iets van 12,95)
EDIT: Perfacs Houtwormmiddel is de naam, van Denka. ( https://static.karwei.nl/mam/celum/...711575290452_1_33546_tif_picture_Fullsize.jpg )

Daarna gelijk in 2 vuilniszakken gestopt en dicht geplakt, nu stond dit niet op de verpakking maar ik denk dat ik het een weekje laat liggen om daarna uit te dampen.
Zou dat nog veel kwaad kunnen?
 

smitjr

Nieuw lid
31 aug 2016
13
0
Update, het hout is na 14 dagen eruit gehaald. Het lijkt een heeeeel licht tintje donkerder, maar verder niets spannends.
Het schaaldeel ligt weer binnen inmiddels (alweer een maand), en geen nieuw boormeel meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.