collet chucks

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik heb collet chucks ingekocht voor in mijn winkeltje (en omdat ik ze zelf nodig had...:)) Ik wil de teksten op mijn website graag enigszins Nederlands houden.... Dus... hoe noem ik zo'n ding in het Nederlands?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Anderen noemen dat vaak een spantang met een spantangmoer. Mooi dat je de Nederlandse benamingen voorop zet in al het Engelstalige houtbewerkersjargon:D

Fons
 
P

Pel

Guest
Hier ben ik het volkomen mee eens, af en toe moet ik zelfs naar Google vertalen gaan om te kijken wat er bedoeld wordt. Ook het noemen van aan aantal getallen gevolgd door een onbekende merknaam, of dat iedereen maar weet wat er bedoeld wordt. Ik weet dat beginnende houtbewerkers veelal naar die Engelstalige You tube filmpjes kijken, en zo het vak proberen te leren, vandaar het gebruik van het Engels op het forum. Maar bij sommige denk ik het kan wel een onsje minder:)

Groet Pel.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Gert,

Zo een spantang gebruik je voor het precies centrisch opspannen van een rond werkstuk. Je kan het ook wel beschouwen als een klauwplaat voor kleine diameters. Maar omdat het spanbereik kleiner is, en omdat je meer klemdelen hebt kun je preciezer opspannen. Zeer geschikt voor klein werk dus. Nu weet ik de maten van de spantangen van Axminster niet, maar dat kan ik eventueel opzoeken.


Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
123
2
Neede
Beste Gert,

Zo een spantang gebruik je voor het precies centrisch opspannen van een rond werkstuk. Je kan het ook wel beschouwen als een klauwplaat voor kleine diameters. Maar omdat het spanbereik kleiner is, en omdat je meer klemdelen hebt kun je preciezer opspannen. Zeer geschikt voor klein werk dus. Nu weet ik de maten van de spantangen van Axminster niet, maar dat kan ik eventueel opzoeken.


Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.

Ok bedankt voor de uitleg.
Had geen idee waar het voor gebruikt kon worden.
Werk zelf niet zo klein.

gr. Gert
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Spantangen volgens ER uitvoering. Ik gebruik ze dagelijks. Spanhulsen zijn cilindrisch met aan beide zijden een conisch gedeelte.
Dit zijn dus spantangen.

IMG_0389.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.