Poeren - met bekisting of zonder bekisting?

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Hallo, aangezien ik binnenkort een speeltuig voor mijn kinderen wil maken (zal daar een apart topic over openen) was ik al wat opzoekwerk aan het doen naar de poeren. Ik zou ook willen werken met het systeem van de ingegoten draadstang met daarop een moer+plaatje (paaldragers).

Hier zijn uiteraard al heel wat voorbeelden van te vinden op het forum. Over het algemeen gaat het dan wel over poeren voor een volledige schuur/tuinhuis of terrasoverkapping, waarbij de poeren dan meestal worden opgenomen in een vloerplaat. Meestal is de locatie waarop deze constructies komen te staan ook ontdaan van de bovenste (onstabiele?) laag grond, en moeten de poeren de hoogte in gegoten worden. In mijn geval zou het gaan over enkel de poeren waarop de palen van het speeltuig afsteunen (in het gras), zonder vloerplaat en geen afgegraven grond.

Wat me opvalt is dat er quasi altijd een groot gat wordt gegraven, waarin dan een (al dan niet verloren) bekisting wordt gemaakt voor de poer.
Dit vind ik vreemd eerlijk gezegd, je neemt hiermee alle sterkte weg van de grond rond je poer, en moet nadien aanvullen met 'geroerde' grond. In het geval dat alles wordt samengegoten in een vloerplaat bied die dan weer sterkte aan het geheel, maar bij losstaande poeren is dit niet het geval.

Mijn eerste idee was dan ook om gewoon gaten te graven ter grootte van de poer, en deze zonder bekisting te gieten. Dit lijkt me het sterkst, en ook nog eens het minste werk! (dat kom je niet veel tegen)

Op deze manier komt je poer dan natuurlijk niet boven het maaiveld uit (hetgeen wij esthetisch het mooist vinden). Het idee was dan ook de houten structuur gewoon ongeveer 5cm boven het maaiveld te laten zweven op de draadstang/paaldrager. Of is het toch beter om de poer wat naar boven uit te laten steken? Hiervoor zou ik een soort 'hoed' kunnen maken die ik boven het gat een paar cm de grond induw (en met genoeg gewicht op), om de bovenste kraag boven het maaiveld laten uit te komen.

Dus in het kort: is een (volledige) bekisting echt noodzakelijk, en waarom dan?


Nog een bijkomend vraagje over wapening: is dit noodzakelijk voor een (relatief) lichte constructie als een speeltuig? Hier zijn op dit forum ook al heel wat (hoogoplopende) discussies over geweest. Indien nodig kan ik bij een bouwhandel wel de precieze korven laten samenstellen, dat kost de wereld niet. Gewoon wat rest betonijzer etc. er in kieperen kan ook, maar dan vraag ik mij af of dat wel enig nut heeft...
 
Reden van een bekisting is om het vocht in de beton te houden en niet (met name droge grond) het vocht uit het beton in de grond te laten trekken.
Beton heeft vocht nodig voor de chemische reactie tot uit harden.
Bij gebrek aan vocht in het beton krijg je beton van slechte tot heel slechte beton.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Ik heb met een gehuurde Grondboor 30 geboord tot op de harde ondergrond en daar plastic ingedaan om uitwateren tegen te gaan.
Was een stevig karwei met 2 man maar goed te doen.
Voor jou zou het veel kleiner kunnen.

Begrijp het spagaat tussen wat je mooi vind en wat beter zou zou, de poeren een stukje boven het maaiveld. Indien je daar toch voor kiest zou ik alleen daar wat bekisting doen ter grootte van de palen.
Wat wapening zou ik zeker doen, wat staven 6 of 8mm met wat hulpwapening om het bij elkaar te houden, is niet mijn specialiteit blijkt uit mijn eigen topic:)

als het speeltoestel ook een schommel of zo inhoud zou ik er wel voor zorgen dat de palen niet gaan vliegen....
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Aan het uitwateren had ik niet gedacht, weer wat bijgeleerd. Maar een grote stevige plastic zak in elk gat zou dit inderdaad kunnen oplossen.

Het speeltuig zou bestaan uit 2 torens van 1,25x1,25m vierkant en 2,5m hoog. De hoekpalen zijn telkens ongeveer 130x130mm (Rode Noorse Den). Tussen beide torens komt inderdaad een balk met schommels. Eigengewicht gaat wel al stevig zijn, dus gaan vliegen zit er niet in denk ik.

Bedankt voor de tips alvast.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Een wapening hoeft niet. Je spreekt dan over stampbeton. Maar een wapening heeft ook als functie om krimpscheuren in de beton te voorkomen en hoe massiever de betonconstructie (bijvoorbeeld een poer van 30 x 30 cm) hoe meer kans op krimp. Aan de andere kant. Als er met wapening toch scheuren ontstaan (bijvoorbeeld omdat die wapening niet minimaal omkleedt is met goed getrilde betong, dan kan die wapening met water in contact komen, op gaan zwellen en zo delen van het beton van de constructie laten knappen (bekend onder de niet lading dekkende naam 'betonrot').
dus ik zou er wel plastic in doen, zodat er geen vocht verloren gaat bij het uitharden. Maar wel de beton goed verdichten door met een stok. Eerst de onderste helft, verdichten en daarna direct de bovenste helft.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Speeltuigen zijn eigenlijk maar tijdelijke constructies. Als het geheel het 20 jaar uithoudt zal het wel goed zijn.
Die funderingen hoeven dan ook niet uitgevoerd te worden met de zelfde eisen als voor bijvoorbeeld een viaduct.
De enige voorwaarde waar ze aan moet voldoen is voorkomen dat de schommel gaat wandelen. En dat zijn niet zo bijzonder hoge eisen.
Beton gewoon rechtstreeks in het gat zonder bekisting of folie gaat prima werken. Wapening is overbodig, die gaat niets toevoegen aan het geheel.
Denk een beetje aan het milieu en gebruik dus zo weinig mogelijk nieuwe grondstoffen. Stukken baksteen, stoeptegels en dergelijke kunnen prima als aanvulling in het beton.
Bedenk ook dat er misschien een dag gaat komen dat alles terug uit de grond moet. Dan is het minder leuk als de constructie uitgevoerd was voor de eeuwigheid.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Geen wapening, goed aandrillen/verdichten, ok...

Het is inderdaad een tijdelijke constructie. Dochter is nu 2j, en de 2de is nog onderweg, dus binnen max. 15j kan de boel wel weer afgebroken worden vermoed ik...

Welke afmetingen zouden jullie de poeren ongeveer geven? Ik dacht nu puur op gevoel iets van een 30x30x60cm te doen ofzo...
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Lijkt me erg fors die poeren. 15/15 lijkt me ook voldoende. Te lijden heeft het nauwelijks.

Indien het toch maar een jaar of 15 mee moeten kun je ook bangkirai of zo nemen.
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Als ik het goed voor heb spreekt men hier niet over poeren maar eigenlijk over fundering, een poer is een soort van opstand boven de grond en lijkt me moeilijk te maken zonder een bekisting, fundering daarentegen gewoon putje graven, platiek folie erin en volstorten met beton. In dit geval zou ik opteren voor een put van 30 x 30 x 30 a 40cm en beton zonder wapening, de put zowieso breder dan de palen en de diepte volgens mij niet nodig om dieper te gaan dan 40cm, het is maar een speeltuig he.

Mvg Bart
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Mijn spade is al 20cm breed denk ik, dus smaller zal niet gaan ;-)

Door middel van een soort 'hoed' te maken kan ik de poer/fundering eventueel wel hoger krijgen dan het grondpeil, moest daar een goede reden/voordeel aan zijn. Als het niet moet steek ik die betonnen ondingen liever weg onder de grond/gras, en laat ik enkel de draadeinden bovenuitsteken.

Om die draadeinden mooi uitgelijnd te krijgen/houden zal ik wel een soort frame moeten maken waarschijnlijk, moet ik nog eens over nadenken...
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Als je hoger dan het grondpeil wil komen en een proper zicht wil kan je gewoon een kader maken (bekisting) van ong. 5cm hoogte die je gewoon boven op de put legt, deze kan je gelijk brengen met elkaar en pas leggen door wat grond weg te schrapen.
De kader iets groter dan de put en gewoon los erop leggen, het zicht zal zijn alsof alles in de grond ook zo is.
hierbovenop een plank over de kader met een gat, hier de draadstang door, onder en boven een moer en zo hangt de draadstang recht en klaar in de put (plooi een kleine hoek aan de draadstang onderaan).
Als je niet wilt dat de onderste moer mee wordt ingebetoneerd dan moet je tussen de plank met draadstang en kader nog wat stukjes hout voorzien.

Mvg Bart
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een stevige stoeptegel (van 5cm dik) waarop je de constructie bevestigd met hoekijzers zal ook al volstaan. Ik heb destijds een soortgelijk speelhuisje gewoon op ingegraven betonblokken gezet. Voldeed prima.
Als je goede kwaliteit tuinhout gebruikt (klasse 1 of 2) kan je het ook gewoon ingraven.
Best wel een betontegel onder de poten leggen om wat meer dragend oppervlak te verkrijgen.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
nog een tip, misschien staat ie er al tussen, maar dan heb ik erover heen gelezen...

je kan een bredere rioleringsbuis nemen en die afdichten aan de onderzijde, die ingraven en volstorten met beton en een draadeind erin. Dat kan je eventueel ook boven de grond doen. voldoet volgens mij prima, is makkelijker uit graven dan los beton storten in een gat. Je kan hem zo lang en kort maken als je zelf wil. ook is het dan wat makkelijker om in een hoek te plaatsen voor bijvoorbeeld een A frame van een schommel. (als je hem boven de grond maakt en in graaft als het uitgehard is). Ik zal wel opschieten... wie weet kom de vorst in de grond en kan je wachten tot juni.

succes!
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
In mijn onkunde heb ik smalle gaten met de handboor geboord en de palen vastgezet met grint. Twaalf jaar later alles vlotjes uitgetrokken.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Een emmer volstorten en je heb een poer in de bodem een paar gaten boren voor de draadenden en klaar is Kees
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ok, de poeren/paalfundaties komen voor deze toepassing niet zo nauw. Bedankt voor de feedback.

Nog een vraag ivm. de paaldragers, je kan hier verschillende soorten voor nemen, bv.:

0001763_pitzl-paaldrager-bovenplaten-m24-systeem.jpeg


In eerste instantie dacht ik de versie met opgelaste moer te nemen, maar na er even over na te denken kom ik tot de constatatie dat je hiermee weliswaar de palen mooi kan afregelen bij het initieel plaatsen, maar achteraf (als deze verbonden zijn met regels) kan je niet meer doen. (je moet nl. de volledige paal kunnen draaien).

Daarom lijkt de versie zonder vaste moer me in mijn geval beter. Ik denk sowieso de torens eerst in het gras samen te bouwen/lijmen, en ze dan in hun geheel (met 2-4man) op de draadstangen te heffen. Met losse moer kan ik dan de hoekpalen mooi gelijkstellen zodat de torens pas staan.

Ik zie niet meteen het grote voordeel in van de versie met het lipje (beschermlip of 'locking latch'). Iemand die weet wat daar de bedoeling van is?
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Inderdaad de versie zonder moer is het makkelijkst. Enige is ik zou dan wel twee moeren per draadeind doen zodat je ze tegen elkaar strak kan draaien zodat hij niet na verloop van tijd zakt. Enige probleem waar je volgensmij nog mee zit is het feit dat je draadeind straks alleen in de beton vast zit. En normaal is dat niet zo erg maar omdat er ook schommels aankomen heb je kans dat het geheel toch nog gaat bewegen straks. En een oplossing zou ik hier ook niet heel snel voor weten behalve toch de drager met opgepaste moer nemen. En hopen dat je hem later niet meer na hoeft te stellen.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Aha, daarvoor kan de versie met lipje dus dienen!
Moer tussen plaatje en die lip: zo is de moer toch los van de plaat en kan je nastellen, maar paal kan toch niet meer naar boven 'wippen' want het lipje zit onder de moer.

Zo'n tegenmoer zal ik plaatsen.

edit: ook teruggevonden in cataloog fabrikant:
7-11-2016 13-18-24.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Vaak worden speelhuisjes met de palen in de grond gezet. Dan kan er desnoods ook snelbeton omheen. Eea is trouwens wel afhankelijk van de grootte en soort van het huisje en niet te vergeten de grondsoort. In puur zand gaat het bijvoorbeeld niet lukken zonder bekisting een poer te maken. In veengrond zou ik geen beton gebruiken.

Voor de draagkracht van een poer gaat het niet om de grond naast de poer, maar eronder.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Waarom niet gewoon paalhouders met pin gebruiken?
puntpaalhouder-91x91x900.jpg


Daar worden de meeste speeltuigen op geplaatst en werkt prima. Je hout raakt niet langer de grond aan, en je hebt ruimschoots voldoende verankering. Ons eigen ontwerp speeltuig staat er nu ook al goed 2 jaar en daar is niets aan te zien, staat prima zo.

Voor schuine balken (bijv de driehoek die een schommel ondersteund) zet je ze gewoon op de vlakke grond, verankerd met een grondanker:
grundanker_4.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.