Zelfbouw werkbank - zaagtafel - freestafel

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Hallo woodworkers,

Ik ben een tijdje geleden begonnen met het bouwen van mijn eigen werkbank / zaagtafel. Als inspiratie heb ik de Holzwerken Hobelbank (zie hieronder) genomen. Ik heb er echter voor gekozen een groot deel van de tafel van massief beukenhout te maken.

hobelbank.jpg

Het project heeft een tijdje stilgelegen en ga ik nu weer oppakken. Daarbij heb ik ook “last” van voortschrijdend inzicht. In eerste instantie wilde ik gaan voor de zaagoplossing van de Holzwerken-bank. Dus met de geleiderail vast gemonteerd op een scharnier en dan je materiaal op de bank leggen en zagen. (Hoop dat dit een beetje begrijpelijk is… Kon er geen aparte foto's van vinden. Kijk anders de video op youtube hier, bij 3:50 min)

Lastig daarbij is dat je steeds je materiaal opnieuw moet neerleggen, de rail erop en zagen. Ik vraag me ook af of het zuiver (genoeg) is; worden alle delen wel net zo groot? Alternatief zou kunnen zijn de zaag onderste boven monteren in de tafel zodat het een zaagtafel wordt. Dan kun je langsgeleider instellen en zijn alle stukken (bijv. ladefrontjes) gelijk.

Ik heb al enige tijd zitten zoeken naar mogelijkheden om de zaag te monteren. Je komt op internet allerlei diy oplossingen tegen waarbij de zaag met klemmen wordt vastgehouden. Ik twijfel of dat allemaal stevig genoeg en zuiver is. Wil niet dat mijn dure Festool TS55 valt…

Aan één kant van de werkbank wil ik gebruikmaken van een (vervangbare) multiplex plaat. In die multiplex plaat kan ik dan bijvoorbeeld de CMS module van Festool monteren. Een prijzige oplossing, maar wel een mooi en stevig systeem.

Bijkomend ‘voordeel’ is dat ik misschien in de toekomst ook een bovenfrees wil kopen en die stationair wil gebruiken. Doordat de CMS module van de zaag net zo groot is als de CMS module van de bovenfrees kan ik het ‘gat’ in de werkbank net zo groot maken. Dan kan ik de ene CMS module omwisselen met de andere CMS module.

Nadeel is dat de CMS-module van Festool voor de bovenfrees nog duurder is. Als ik het goed zie duurder dan een table top van Incra. Nu kan ik dat waarschijnlijk oplossen door een groter deel van de multiplex plaat te vervangen. Dus dan komt de TS55 in een deel van de multiplex plaat te zitten en de (goedkopere) freesplaat in een ander deel van een multiplex plaat. (Ben ik nog te volgen??)

Tot zover eigenlijk geen concrete vragen. Maar mocht een ervaren woodworker betere ideeen hebben, dan houd ik me uiteraard aanbevolen!

Waar ik nog niet helemaal uit ben is het geleidingsysteem voor de zaag (en bovenfrees). Ik kwam na wat surfen op dit forum en internet (uiteraard) uit op het table saw fence systeem van Incra. Zie hieronder.

incra ls table fence.jpg


Prachtig, maar ongeveer net zo duur als de complete hoeveelheid beukenhout :)!
Iets goedkoper zou zijn om alleen de LS positioner te gebruiken. Maar ik vraag me af of dat wel zuiver is. De positioner zit immers in het midden en als je dan je materiaal er langs duwt gaat het voorbij het middelpunt misschien toch scheef lopen.

Een ander alternatief is zelf een geleiderail systeem maken. Dat wordt ook gedaan in de Holzwerken-bank bij het bovenfrees gedeelte. Ook elders op internet zag ik geleiderail-systemen gemaakt met T-tracks of Miter Channels. Ik kom er alleen niet goed uit hoe ik dat dan moet maken. Ik wil dan een langsgeleider maken die je kunt instellen om bijvoorbeeld steeds even brede delen te zagen.

En het lijkt me ook wel handig om een (dwars)geleider te maken waarmee je kunt afkorten.

Mocht iemand van jullie weten hoe dit moet en/of mij kunnen verwijzen naar websites waar dit duidelijk wordt uitgelegd dan houd ik me sterk aanbevolen! Als iemand het heeft gemaakt en bereid is mij het te laten zien zou dat natuurlijk nog mooier zijn!

Ik ga nu snel verder met andere delen van de werkbank. Als er wat te showen valt zal ik een foto in deze post plaatsen.
Werk ze allemaal! :p
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Hallo woodworkers,



Ik heb al enige tijd zitten zoeken naar mogelijkheden om de zaag te monteren. Je komt op internet allerlei diy oplossingen tegen waarbij de zaag met klemmen wordt vastgehouden. Ik twijfel of dat allemaal stevig genoeg en zuiver is. Wil niet dat mijn dure Festool TS55 valt…

Aan één kant van de werkbank wil ik gebruikmaken van een (vervangbare) multiplex plaat. In die multiplex plaat kan ik dan bijvoorbeeld de CMS module van Festool monteren. Een prijzige oplossing, maar wel een mooi en stevig systeem.


Je kan ook eens kijken naar een INCA zaagtafel die op dezelfde hoogte als je werkbank zet. Zet hem op wielen en zorg voor een vaste verbinding mogelijkheid zodat die op zijn plek blijft. Dan vergoot je daarmee je zaagtafel en kan je ook grotere platen met behulp van een 2de persoon zagen.
idee? zaagtafels van inca zijn tweedehands regelmatig te koop voor tussen de 100 en 200 euro.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Da's de meest beroemde werkbank die er is en het is ook een perfekte werkbank.
Je kan een werkplan tegen een klein bedrag van ze downloaden, wellicht handig als richtlijn want je volgt je eigen plan begrijp ik.
Misschien als je zoekt op T Track geleider op het forum dat je dan wel wat handige info vindt.
Er zullen vast nog wel forumleden reageren die daar al 'ns wat mee gedaan hebben.
Succes met de voortgang!
 
Laatst bewerkt:

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
@ arthurdeboer: Dank voor je tip. Helaas is de bijkeuken waar de werkbank moet staan niet groot genoegd voor nog een aparte tafel. Het moet dus worden ingebouwd.

@ willem1958: Dank voor je reactie (en excuus voor late reactie terug). Heb inderdaad de tijdschriften met het werkplan aangeschaft. Maar volg zoveel mijn eigen plan dat ik er niet al te veel aan had.

Heb zojuist (moest rest van de week werken :() nog even verder gezocht op T-Tracks enz enz. Ik blijf het moeilijk vinden. Aan de ene kant ga ik graag voor de Incra LS Positioner, omdat ik die dan ook kan gebruiken bij/met de bovenfrees. Je ziet op internet dat je daar veel mooie zwaluwstaarten en andere verbindingen mee kunt maken. Zoals zo vaak houden de kosten me (een beetje) tegen. Ben al ruim Euro 300 kwijt voor de CMS, dan komt er nog Euro 369 voor LS bij. Met T-Tracks en een zelfbouw geleider lijkt het ook te kunnen. Dan alleen vanaf het zaagblad meten en geleiderail vastzetten.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Whugos, je hebt mijn topic toch gezien? Dat is een relatief goedkope manier om een TS55 in een zaagtafel te zetten. Overigens mag je, als je wat geduld hebt, de onderdelen die ik gebruikt heb om de TS55 te installeren overkopen. Ik heb een beetje in een opwelling een Festool CS70 gekocht en ga dus een nieuwe zaagtafel maken.
 

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Ha LN, heb jouw topic wel tig keer bekeken! Inderdaad goedkoper dan cms module. Vraag me wel af of het echt stevig is. En door gebruik van multiplex plaat lijkt me zaagdiepte (of hoogte) een stuk lager. Net weer wat filmpjes gekeken van LS positioner. Mooi hoor! Zou wel een keer iets willen zien wat groter is dan een theedoosje...

Een CS70 in een opwelling? Nu al een 13e maand ontvangen? Wat heeft de CS70 wat jouw zaagtafel niet heeft?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ha LN, heb jouw topic wel tig keer bekeken! Inderdaad goedkoper dan cms module. Vraag me wel af of het echt stevig is. En door gebruik van multiplex plaat lijkt me zaagdiepte (of hoogte) een stuk lager. Net weer wat filmpjes gekeken van LS positioner. Mooi hoor! Zou wel een keer iets willen zien wat groter is dan een theedoosje...

Een CS70 in een opwelling? Nu al een 13e maand ontvangen? Wat heeft de CS70 wat jouw zaagtafel niet heeft?

Je hebt gelijk dat de zaaghoogte bij een TS55 in een multiplex plaat minder is. Bij mijn zaagtafel heb ik het 18mm blad ongeveer 8 mm ingefreest, zodat de zaaghoogte ongeveer 45 mm is. De zaag zit met de klemmen zeer stevig vast. Ik weet even niet met hoeveel klemmen de zaag vast zit (ben niet thuis), maar in ieder geval met 2 grote en 2 kleine klemmen. Volgens de specificatie van de klemmen is er dan een totale kracht van meer dan 260 KG nodig om de zaag los te laten gaan en daarom heb ik daar wel vertrouwen in. Bij het geval dat er iets mis gaat, dan is het meestal dat er een stuk hout weg schiet of dat er iets klem komt tussen het zaagblad en de zaagtafel. In het eerste geval komt er niet heel veel kracht op de zaag en bij het tweede geval komt de kracht niet op de klemmen. Je kunt overigens ook hetzelfde bevestigingssysteem van de CMS los kopen en die bevestigen aan een multiplex plaat.

De reden dat ik de CS70 heb gekocht is dat ik de laatste tijd veel zaag en daardoor het onhandig vond om de TS55 steeds uit de tafel te halen. Daarnaast was de zaagdiepte soms net te weinig. Een balk van 5 x 7 onder een hoek zagen ging net niet met de zaagtafel en met een liniaal is het lastig. De CS70 die ik heb gekocht is een tweedehands en was behoorlijk goedkoop voor een dergelijke zaagtafel.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Wat betreft zuiverheid bij een lineaal met scharnier:

Je zou een aanslag op je werkbank kunnen maken (bijvoorbeeld een die in de 19mm gaten past) waar je je hout tegenaan schuift voor je de lineaal er overheen legt. Zo kan je alsnog zorgen voor herhaalbaarheid, en kan je gebruik maken van de splinterguard op je lineaal.

Het eerste wat in mij opkomt hiervoor is dit
Het is misschien niet waarvoor het bedacht is, maar volgens mij zou het prima werken, en past het bij plaatmateriaal vanaf 15mm onder je lineaal.

Groet,

Tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.