Ventilatie sleuven frezen midden in ( MDF ) paneel - welke bovenfrees bitjes?

Roy D

Nieuw lid
3 feb 2016
5
0
Hoorn
Onze oude inbouw combi magnetron en oven begaf het spectaculair, en na wat onderzoek bleek dat de vorige eigenaar van onze keuken deze had ingebouwd zonder de nodige lucht aanvoer en ventilatie sleuven voor deze in de mdf kast constructie..

Ik heb een Bosch FOP 500 A bovenfreesje met inval frame, en ben op zoek gegaan naar de nodige bitjes om deze klus te klaren maar tot nu toe geen succes.

Sleuven van tussen de 6 en 12mm zijn gewenst, en als het kan met licht afgeronde hoek - het materiaal is 18mm dik. Gezien dat de sleuven midden in het paneel gemaakt moeten worden zocht ik naar freesjes die zichzelf inboren maar verschillende online catalogi doorgespit en ik kom er niet uit.
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
Ik weet niet welke opname maat je bovenfrees heeft, maar onderstaande link wijst naar een frees met een 8mm opname.

https://www.ecotools.nl/hm-groeffrees-10-mm-met-ondersnijder/

Je hebt een frees nodig met een ondersnijder. Die kan je (langzaam en in een paar stappen!) midden in een plaat laten zakken.

Wil je de groef ook nog netjes afgerond hebben dan moet je denk ik een tweede frees gebruiken voor de afronding.
Dat afronden kan met een kwartrondfreesje. (klik) Je moet dan denk ik wel een freesmalletje maken voor het afronden.
Je kan oof een schuin kantje aan de groef maken met bijvoorbeeld deze. Ook bij deze moet je denk ik een malletje gebruiken om het netjes te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Wil je de groef ook nog netjes afgerond hebben dan moet je denk ik een tweede frees gebruiken voor de afronding.
Dat afronden kan met een kwartrondfreesje. (klik) Je moet dan denk ik wel een freesmalletje maken voor het afronden.
Je kan oof een schuin kantje aan de groef maken met bijvoorbeeld deze. Ook bij deze moet je denk ik een malletje gebruiken om het netjes te krijgen.

Zou je dan niet gerbuik willen maken van een afrondfrees met onderlager?
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Je bedoel waarschijnlijk Bosch POF 500A met 6mm spantang?
Nu zijn freesjes met een 6mm schacht in meerdere varianten moeilijker te verkrijgen,
dus doe als ik en schaf een 8mm spantang aan voor deze bovenfrees (ik heb een POF 600A)
PB040003.jpg PB040006.jpg

Dan kun je bij b.v. ecotools.nl (nog goedkoop ook) deze opzoeken:
Met een 8mm shaft b.v. 10mm frees met ondersnijder https://www.ecotools.nl/hm-groeffrees-10-mm-met-ondersnijder/
en daarna een afrondfrees R3 https://www.ecotools.nl/hm-afrondfrees-r-3-2mm/ moet de klus kunnen klaren.
Mvg, :).

oeps, Ik zag na plaatsen dat het laatste al aanbevolen is.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.037
2.572
Als je geen ondersnijdend freesje wil kopen, kan je gewoon een gat boren bij het begin van elke sleuf. Als je het gat iets kleiner boort dan de diameter van de frees ,kan je in het gat je frees steeds iets dieper zetten. Afronden is het makkelijkst met een afrondfrees met onderlager.
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
Je moet dan alleen wel een onderlager hebben dat in de reeds gefreesde groef past.... Ik weet niet of dat lukt met een groef van 6mm. Bij bredere groeven moet dat makkelijker gaan.
 

Roy D

Nieuw lid
3 feb 2016
5
0
Hoorn
Bedankt iedereen voor de raad!

Ik ga zo op zoek naar de 6 naar 8mm adapter, en de aangeraden bitjes; de reden van de afronding is om dat de kast van MDF gemaakt is, en er nogal wat warmte vrijkomt zowiezo ik vrees dat wanneer ik parallelle sleuven in het material maak, om de 1.4cm oid, door de temperatuurverschillen binnen en buiten de onstane dunne latten tussen de sleuven in wel eens de neiging kunnen gaan krijgen om hol of bol te gaan staan; mijn redenering was een ronde of schuine velling geeft het materiaal net wat extra sterkte als een vouw in karton..

Het advies om in kleine stappen steeds dieper te gaan - bedoel je dan de router het materiaal in duwen in kleine stapjes, en dan de sleuf langzaam aan frezen, of de frees een stukje het materiaal in te duwen en dan met meerdere halen de sleuf stapsgewijs dieper maken?
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
@Roy D,

Een vellingkantje zoals je beschrijft gaat voor de sterkte alleen negatieve gevolgen hebben. Dus daar hoef je het niet voor te doen. Qua afwerking is het wel mooier denk ik om de rand af te schuinen of af te ronden.
Als je bang bent voor de sterkte van de spijlen dan zou je de sleuven wat verder van elkaar af moeten maken.


De kleine stapjes vooral nodig als je de frees met ondersnijder in je werkstuk duwt. De ondersnijder kan dan het weggesneden hout niet kwijt omdat het gat op dat moment even groot is als de frees. Dus even drukken en dan eruit halen, stof wegblazen en verder gaan.
Je platen zijn 18mm dik, en dat is voor de meeste bovenfrezen te veel om in 1 keer weg te halen, dus voor een mooi resultaat kan je de groef beter in 2 of 3 gangen door de plaat heen frezen. Hoe groter de frees die je gebruikt, hoe meer gangen je moet doen.
Bij een groef van 6mm zal het best lukken om het in 2 keer te doen, maar bij 12mm zou ik zeker 3 keer doen.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
De frees erin zakken en dan de gleuf frezen in meerdere etappes.
Dus 5 mm erin, gleuf frezen, weer 5mm ,...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Je moet dat niet in 1 'beweging' willen doen, dat gaat heel moeilijk en het resultaat is onvoorspelbaar (op een freestafel gaat het nog net). Handiger is om het te doen als een langwerpig vierkant, waarbij je de lange zijden allebei in de optimale richting kunt frezen, zodat de frees niet kan 'uitbreken'. Dus: mal gebruiken en een kopieerring, gaten voorboren om de frees te kunnen lanceren, op je richting letten.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Overigens zit mijn oven/magnetron combi ook in zo'n MDF "doos".
Daar hebben ze de ventilatie geregeld door middel van gaten.
Zal eens kijken hoeveel, hoe groot en op welke afstand, gaten boren is wellicht makkelijker dan sleuven frezen, esthetisch daarentegen...
 

Roy D

Nieuw lid
3 feb 2016
5
0
Hoorn
Klopt ^^ Angezicht is hier wat kritischer - de kast is slechts 160cm hoog totaal, en staat in het verlengde van de korte kant van een L keuken - voorbij de muur nog.. Kijkt er dus van alle kanten bovenop.
Bosch heeft redelijk duidelijk richtlijnen - keek even voor de lol bij Atag en Bauknecht, en die kwamen overeen - 50cm² totaal oppervlak lucht inlaat tenminste, en 250cm² totaal bovenop aan ventilatie.
Al kan men deze ovens over het algemeen ook onder een inbouw kookplaat inbouwen waar er weer geen mogelijkheid is ( en het gevaarlijk is om ) ventilatie bovenop te maken - voor de levensduur doet het doch goed.
 

Bijlagen

  • MCZ_009001_HBC86K751_nl-NL.jpg
    MCZ_009001_HBC86K751_nl-NL.jpg
    68,8 KB · Weergaven: 96
  • 2016-11-04.jpg
    2016-11-04.jpg
    25,4 KB · Weergaven: 94
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Wij hadden ook een Siemens inbouw combimagnetron onder de gaskookplaat. Inderdaad zorgen dat deze onderlangs voldoende lucht kan aanzuigen, de koellucht werd door de oven vlak boven de deur weer de keuken ingeblazen, zoals op het onderste plaatje is te zien.
 

Roy D

Nieuw lid
3 feb 2016
5
0
Hoorn
Wij hadden ook een Siemens inbouw combimagnetron onder de gaskookplaat. Inderdaad zorgen dat deze onderlangs voldoende lucht kan aanzuigen, de koellucht werd door de oven vlak boven de deur weer de keuken ingeblazen, zoals op het onderste plaatje is te zien.

Helaas dacht de vorige eigenaar er anders over dus - jammer dat ik niet eerder gecontroleerd heb.. maar t had weinig uitgehaald doch denk ik uiteindelijk na een jaar of 6 met ongeveer 5cm² totaal aan lucht inlaat - te weten een gat groot genoeg om de stekker van de oven door te voeren =_=
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.037
2.572
Als het in het zicht komt, wordt er meestal een rechthoekig gat gefreesd, waar dan een aluminium lamellenrooster in gaat. Die roosters zijn daar speciaal voor gemaakt.
 

Roy D

Nieuw lid
3 feb 2016
5
0
Hoorn
Als het in het zicht komt, wordt er meestal een rechthoekig gat gefreesd, waar dan een aluminium lamellenrooster in gaat. Die roosters zijn daar speciaal voor gemaakt.

Ook naar gekeken Chevy - enige die ik kon vinden die een beetje in de buurt komt was 10X30cm, maar was totaal 27mm onder het oppervlak diep en in onze kast deukt dat door de magnetron behuizing heen die precies past.. en licht prijzig.

Ook vond mijn vrouw het idee van een metalen rooster bovenop de kast wat minder bekoorlijk als sleuven.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Je kan natuurlijk ook een mooi houten roostertje maken :D
en deze over een rechthoekig gat plaatsen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.