blad met rimpels, hoe af te werken?

Boo

Actieve deelnemer
Hallo,

ik heb wat foto's gemaakt van een tafelblad met een golf/rimpel effect erin.

Het blad is nog niet afgewerkt, de bedoeling is om het af te werken met Skylt Ultramat.
Ik vraag me echter af of er misschien nog andere lakken zijn om een dergelijk effect nog beter tot zijn recht te laten komen.
De houtsoort is Esdoorn.

Alvast bedankt voor een reactie.

Sommige foto's zijn een kwart slag gedraaid helaas, sorry.

P1030216.jpg

P1030217.jpg

P1030218.jpg

P1030233.jpg

groeten Bo
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wil je zo'n tekening echter goed naar boven halen dan is kleuren met bv clou waterbeits een hele goede optie. bv met zwarte clou de hele tafel insmeren...laten drogen en dan weer schuren. Door het verschil in hardheid rondom de "tekening" trekt de beits beter in de zachte delen en krijg je dus meer contrast.

Wil je iets subtieler dan is de kleur amber ook mooi.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik sluit me bij Henk Verhaar aan wat olie betreft.
Door het hout iets te kleuren/donkeren zullen de contouren meer opvallen, olie werkt heel goed.
Lastig als je juist skylt wilt gebruiken om het hout zo blank mogelijk te houden.
Zwarte beits van Clou klinkt voor mij wel heel ruig, zeker als je met skylt wilt werken voor een vrij onzichtbare afwerking.
Ik heb zelf wat keren met Clou gewerkt om hout een wat warmere uitstraling te geven maar dan een verdunning met licht kersen of eiken en daarna afwerken met olie of lak.
Rick; kan je iets meer uitleggen hoe je dit bedoelt en hoe het esdoorn zoveel mogelijk onaangetast blijft?
Je maakt me nieuwsgierig.
Ik zie met zwarte beits al een hele donkere tafel namelijk.
 
Laatst bewerkt:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@willem1958 : Het trucje zit hem in het schuren. je schuurt nog zo lang totdat de laag zwart weg is (nou ja..niet helemaal natuurlijk..even testen op een reststukje) . Vele klanten hebben hier de mooiste dingen mee gemaakt. Natuurlijk helpt olie de tekening naar boven halen maar voor die tijd zou ik die clou-beits truc eens proberen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@willem1958 : Het trucje zit hem in het schuren. je schuurt nog zo lang totdat de laag zwart weg is (nou ja..niet helemaal natuurlijk..even testen op een reststukje) . Vele klanten hebben hier de mooiste dingen mee gemaakt. Natuurlijk helpt olie de tekening naar boven halen maar voor die tijd zou ik die clou-beits truc eens proberen.


Ik snap 'm bedankt.
Voor mij is Clou altijd iets geweest om het hout te kleuren of warmer te maken.
Ik zou er nooit op gekomen zijn om Clou op die manier te gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.