Touchstone

  • Onderwerp starter Dulcimer
  • Startdatum
P

Pel

Guest
Inderdaad Frans 60 cm of 40 cm is een groot verschil, zeker met die kleine kralen, belletjes en priegeltjes die er nog op komen, ik werk dan, daar waar mogelijk is, met kleine vijltjes en kleine raspjes om de vorm van het kleine priegeltje erin te krijgen. Ik vind dat je heel goed bezig bent, de verhoudingen zijn heel goed, ook het trotse van de nar komt goed tot zijn recht de borst vooruit. Hoe wil je hem als hij klaar is laten staan, als hij alleen op zijn voeten staat is het erg fragiel?

Groet Pel.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
40cm klinkt voor mij als een immens groot werkstuk ��

Het ziet er erg goed uit. De trotse houding is mooi en de verhoudingen kloppen goed. Ook hoe de stof van de kap valt. Hopelijk gaan er niet te veel stukje afbreken bij het maken van de details.
 
D

Dulcimer

Guest
Edwin; het is inderdaad om te doen; de schoenen/voeten maken met een verticale nerf. Maar ik wil dat het beeldje daarna nog een tijd meegaat ( voor de kleinkinderen misschien ooit); kijkend naar duurzaamheid kan ik de voeten beter verlijmen met de benen. Linden breekt zoals je weet tamelijk snel; had ik esdoorn gebruikt dan had het wel uit een stuk gekund.
Pel; inderdaad, het kan op een gegeven moment niet anders om vijlen, schuurpapier, kleine schraapstalen e.d. te gebruiken; voor sommige details bestaat geen snijgereedschap dat het aan kan. Ik denk dat ik Touchstone met lange, dunne staafjes door de voeten/onderbenen heen op iets monteer ( wat weet ik nog niet).
Meron; als je het ultrafijne gedetailleerde werk gewend bent is een kopje van 5 cm inderdaad heel groot; ik heb daar echter geen ervaring mee en heb ook geen jonge ogen meer:(
Groet,
Frans
 
P

Pel

Guest
Je zou ook een standaard kunnen maken waar hij dan als het ware in hangt, bijvoorbeeld van RVS draad ± 5 mm dik onder zijn armen, met een hardhouten voet, zoals je wel een ziet met poppen?

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Frans,

Mooi werk en fijn dat die nieuwe guts zo goed voldoet.

Ik heb een notenhouten saxofoonspeler (cm of 30) al een tijd geleden gemaakt en hij staat op een hardhouten plank met lange schroeven verbonden. Dat gaat best goed en de voeten/tenen zijn ook aardig beschermd. Ik heb er alleen nog niet aan gedacht om mijn jonge kleinkinderen ermee te verblijden, dat zou er wellicht een stukje afvliegen. De tenen waren erg lastig om goed te krijgen vanwege de nerf inderdaad, een beetje snijden over de diagonaal wil wel eens lukken. Om de voeten daarna los er aan te zetten lijkt me nog een kunstje op zich, maar krijg je daar op de cursus geen goed advies over? Grtz Hans
 
D

Dulcimer

Guest
Hallo houtsnijders en geïnteresseerden,
ik heb schandalig lang niks meer van mij laten horen ( c.q. lezen), daarom nu een snelle update omdat ik vanavond verder wil snijden aan Touchstone.
Het hoofd heb ik weg moeten snijden omdat het te diep in de kap kwam te zitten, ik ben nu bezig een los kopje te snijden dat op de bijgaande foto's te zien is. Op advies van mijn houtsnij-leraar is het vastgelijmd op een plankje en dat werkt inderdaad beter dan in de hand houden. Het kopje is slechts 4,5 cm hoog en het snijden is bijna splinter voor splinter.
De schoenen heb ik ook weggesneden i.v.m. de draad van het hout waardoor de schoenen een zwakke plek zouden zijn, de schoenen zijn nu los gemaakt en worden met pen en gat verbinding vastgezet aan de benen.
Ik zal nog wel even aan Touchstone bezig zijn maar zie uit naar een volgend project; mogelijk een kop van Xavier Messerschmidt of een kopje van een uitgesneden kolf van een 17e eeuw vuursteenslotpistool dat ik in het legermuseum zag.
Groet,
Frans
IMG_2164.jpgIMG_2166.jpgIMG_2168.jpg
 
P

Pel

Guest
Fijn nog wat van je te horen en te zien Frans, gezichten zijn verdomd moeilijk, iedere splinter die bij wijze van spreke wegsnijdt veranderd de mimiek, en je bent altijd bang dat je teveel weg snijd. Maar ik vind dat er beweging in het beeld zit, zeker op de foto die van opzij is genomen is dat goed te zien, ook de schoenen zijn heel mooi gelukt. Laat je niet op jagen om het af te krijgen, of het nu een maand eerder of later af komt maakt immers niets uit, succes met de afwerking.

Groet Pel.
 
D

Dulcimer

Guest
Dank je wel Peter; inspiratie en toewijding heb ik wel maar ook dan kan het tegen zitten, soms heb je een week waarin niets gaat zoals het zou moeten. Het kopje was in het begin een crime; waar moet je de ogen plaatsen? neus te breedt? Past het kopje wel in de kap? etc. Als er eenmaal een goed begin is dan loopt de rest gelukkig bijna vanzelf.
Hallo Pel; inderdaad, je hebt gelijk; gezichten zijn erg moeilijk; elke dag kijken wij mensen tegen tientallen en misschien honderden gezichten aan; niet een is hetzelfde en toch is het erg moeilijk een gezicht te snijden, tekenen, schilderen dat gelijkend is. Mooi dat je weet dat elk splintertje dat je wegsnijdt de mimiek kan veranderen, dat is zo heb ik nu ervaren. Maar, niet alleen gezichten zijn moeilijk; ook handen zijn extreem moeilijk ( op de foto's zie je dat de linkerhand veel te groot is, dat komt mij goed uit omdat er nog een staf doorheen moet), zo ook voeten. Michelangelo, Leonardo da Vinci en Albrecht Duerer hebben daar hele studies van gemaakt en dat is niet voor niets.
M.b.t. opjagen; na zoveel tijd ben je wel aan iets anders toe maar ik merk dat ik veel leer van Touchtstone, met de nar heb ik de fout gemaakt die kop op het eind te snel af te raffelen en heb daarmee geleerd dat niet meer te doen omdat je dan na maanden geduldig werk je werk in een week en paar niveaus omlaag brengt.
Kennen jullie overigens het werk van Xavier Messcherschmidt? Hij heeft allerlei groteske koppen van zichzelf gesneden eind 18e eeuw, interessant om na te maken en weer bij te leren. Veel van zijn overgebleven werk is te zien op de website van het belverdere in Wenen. Op de site van dat museum zijn zijn werken met moeite te vinden; handiger is zijn naam intikken in Google en afbeeldingen kiezen.
Groet,
Frans
2284-2014-8.jpg5688.jpg5696.jpg5700-A.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D

Dulcimer

Guest
Bijgaand nog foto's van de uiteinden van de kolf van 17e eeuwse vuursteenslotpistolen zoals te zien in het militair museum in Soesterberg ( mooi museum die in depot een geweldige collectie oude wapens e.d. hebben maar naar mijn smaak teveel modern oorlogstuig tentoonstellen). Deze pistolen zijn in de 17e eeuw gemaakt in Maastricht, het zijn luxe pistolen en daarom zijn kolf en schacht niet in hout maar in ivoor gemaakt. Mogelijk wil ik een van die koppen als volgend project maken. Voor iemand die graag wandelstokken maakt ook een bron van inspiratie.
Groet,
Frans
IMG_1798.jpgIMG_1806.jpgIMG_1809.jpg
 
Hoi Frans,

Leuk weer iets te horen. Ja, veel werk ........ goed dat je doorzet en mooi om te zien dat je oplossingen hebt gevonden voor het probleem.
Gezichten zijn zoals Pel zegt moeilijk. Ik denk dat het veel ervaring is en veel veel gezichten maken. Ook fouten horen bij zo'n leer proces.
Ik vindt hem nog steeds bijzonder knap gemaakt.

Gr Edwin.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ha Frans, herkenbaar dat het houtsnijden lang kan duren en dat het proces vaak anders gaat dan verwacht en/of gehoopt. Vaak zijn dat wel de uitdagendste momenten en die waarop je het meeste leert.

Ik blijf de vooruitgang volgen.

groet,
meron
 
D

Dulcimer

Guest
Gestaag gaat het snijden door en hoop (eindelijk) volgende maand Touchstone af te krijgen om dan aan het volgende project te kunnen beginnen.
Ik ben nu bezig om een derde gezicht te maken omdat ik niet tevreden was over de twee vorigen. Sokkel is ook al ver af, evenals de staf. Van dunne latjes ga ik binnenkort de riemen maken die om het linkerbeen zitten; die latjes leg ik in heet water en zet ze daarna vast in een mal ( mogelijk moet ik ze nog voorbuigen om een dikke bout o.i.d. die ik met een gasbrander verhit).
Groet,
Frans
( jammer; ik weet niet hoe ik de foto's kan draaien)
IMG_2373.jpg
IMG_2371.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_2370.jpg
    IMG_2370.jpg
    60,7 KB · Weergaven: 138
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Hoi Frans tjonge je hebt prachtig werk verricht zeg, vooral die tierlantijntjes die erop zitten, heel mooi, ik heb de foto even gedraaid, dat verdient zo'n mooi kunstwerk.

Groet Pel.

IMG_2373.jpg
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Dag Frans, Leuk hoe je er nog steeds mee bezig bent. Grappig hoe het nu langzaam wat verandert is in een studie naar het snijden van gezichten. Het lichaam ziet er in ieder geval al goed uit.

groet!
meron
 
D

Dulcimer

Guest
Dank je wel Pel voor het draaien van de foto ( dat probleem heb ik eerder nooit gehad).
Peter en Meron; dank jullie voor jullie bemoedigende woorden.
Het gezicht krijg ik nooit zoals Norbury het heeft gemaakt, ik mis de ervaring daarvoor, het 3e gezicht kan gelukkig nog een stuk dieper worden ingesneden dus is er nog een sprankje hoop op een beter gezicht.
Een vraag aan jullie; voor de sokkel heb ik een stukje hout gebruikt waarvan ik niet meer weet hoe ik er ooit aan ben gekomen, wie weet welk hout dit is? Kenmerken:
het is erg zwaar hout, m.i. niet inlands maar tropisch. Ik heb niet eerder hout in handen gehad met zo'n hoog gewicht. Kleur donker roodbruin met gele strepen. Ondanks de zwaarte heeft het ooit last gehad van houtworm ( op een van de foto's te zien). Het splintert vrij snel als je het met gutsen wil bewerken. Aan de kopse kanten langwerpige vierkante patronen, poriën opvallend groot. Coromandel? Zie foto's.
Groet,
Frans
IMG_2377.jpg
IMG_2378.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.