scheuren in eikenhouten stamdeel vullen met transparante epoxy?

niksweter

Nieuw lid
3 nov 2016
4
0
Dag allemaal,

Nog nooit een voet op een forum gezet.
that's one small step for mankind, a giant leap for this man...

Ik heb een stuk uit een eikenhouten stam bijna 3 jaar laten drogen. Het wordt een bijzettafel
De zaak geschuurd vanaf korrel 40 omhoog naar 240. Mooi glad geworden.

Er zit een aantal op zich niet hinderlijke scheuren in.
Het lijkt me mooi om die met een transparante epoxyhars te vullen en dan de boel nogmaals glad te schuren.
Daarna wil ik kleurloos beitsen om d eberf nog wat op te halen en dan met glitso mat aflakken zodat het echt gebruikt kan worden.


De scheuren brengen me bij een paar vragen:

1.
Bij o.a. de Gamma zeggen ze: dat wordt niks, dat hout gaat wat je ook doet, en hoe droog het ook mag zijn, werken en dan scheurt die epoxy toch weer los.

Is dit zo, ik ziet (amerikaanse) filmpjes op youtube, waar het wel wordt gedaan.

2.
Als het wel kan, laat de epoxy die boven zo'n scheur uitsteekt of naast de scheur op het stamoppervlak zich een beetje redelijk weer glad schuren?
met wat voor korrel kan je dat dan het best doen?

3.
Wie weet waar je zulke transparante epoxy in niet al te grote hoeveelheden kunt kopen, bv in zo'n tweelingspuit als in het filmpje bij deze link.?

alvast bedankt voor julie reacties,

niksweter
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.785
933
Leeuwarden
Welkom op het forum!

ik heb zelf geen ervaring met epoxy, maar wil ook nog eens met zo'n klus aan de slag. Dan ga ik voor advies en materialen naar de firma Duursma. Deze hebben op de open dag hout veel toepassinge laten zien en zijn zeer bereidwillig in advies.

Succes! Fons
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik weet niet hoe beits op epoxy er uit ziet, maar dat zou ik absoluut op een proefstuk proberen voor je je enige stuk hout voor de tafel daar mee bewerkt.

Of het hout na 3 jaar (al) droog is, hangt ook van de afmetingen af, en doe noem je niet? Je kunt het hout ook wegen, een week wachten en nog een keer wegen. Zie je dan een verschil, dan ontsnapt er nog vocht en krimpt het hout (dus) nog.

Werken ze in die Amerikaanse filmpjes wellicht het hele blok met epoxy af, zodat er geen vocht meer uit kan? Je kunt epoxy wellicht ook mat krijgen, bv. met staalwol. Ook hier geldt: probeer een proefstuk.

Ik weet dat er van Bison een spuit met heldere epoxy te koop is in de bouwmarkt 'Bison kombi snel'. Maar zo'n spuitje is echt weinig, lijkt me.

Wat betreft het schuren: echt wegschuren doe ik het liefst met korrel 40 en weinig druk, maar niets spreekt tegen korrel 80. Zorg wel dat je met korrel 40 of 80 het omliggende hout niet raakt, als je dat tot korrel 240 geschuurd hebt - wat dat betreft is eerst vullen en dan schuren van de hele stam handiger.
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Klein spuitje moet wel te vinden zijn in iedere bouwmarkt. Ik heb er 1tje van Pattex. Maar als het grote scheuren zijn ga je inderdaad al snel tekort komen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik gebruik 5 minuten epoxy van zap a gab. Werkt prima bij scheuren inn mijnn draaiwerk. Ook mengbaar met kleurpoeder.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Check wel goed de vochtigheid van het hout !! Wanneer de vochtigheid te hoog is voor de plek waar het meubel komt te staan is er grote kans op ellende.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Ik ken iemand die een plakken boomstam met epoxy aan het behandelen is. Er is dunne en dikke epoxy verkrijgbaar. De dunne is handig voor de scheuren, de dikke om er een film overheen te doen. Als je alleen de scheuren gaat behandelen, heb je mogelijk het probleem dat een deel van de epoxy in het hout gaat trekken. Dat is niet weg te schuren en ziet er lelijk uit. Maar ik hoop voor je dat het meevalt. Het is lastig alle luchtbelletjes eruit te halen. Met een verfbrander/föhn lukt het redelijk.

Verf op epoxy hecht niet, tenzij het wordt opgeschuurd en geprimerd.

De epoxy in mengtubes is volgens mij bedoeld om te lijmen, en is dus heel dik. Dit ga je niet in de scheuren krijgen. Je moet het ook eerst mengen. Handiger is losse componenten. Om de scheuren nauwkeurig te vullen kan je wel een spuit gebruiken. Winkels die epoxy verkopen hebben vaak die lege spuiten ook wel. Ik heb zelf veel bij Polyservice gehaald.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Epoxy kun je oa. kopen bij Polyservice.nl
zorg dat het werkt stuk een tijdje binnen ligt, als dat van buiten komt (koud en droog) zal het binnen weer werken om zich aan te passen aan de omstandigheden daar

Wat gamma zegt zou ik niet heel serieus nemen, ik heb daar nog nooit een goed advies gehoord
Beitsen kan best, maar wss niet over de epoxy

Dus.... eerst je werk stuk beitsen en dan rondom de kier afplakken en dichtgieten
Of eerst de kier dichtgieten en en rustig met beits aan de gang, doe het met een doek, rustig opbrengen/uitwrijven, komt er wat op de epoxy veeg je dat weg (wattenstaafje oid)

Het kan dus best

Net als bij meubels het advies is om alle zijden te lakken om te voorkomen dat het kromtrekt zou dat hier ook het beste zijn lijkt me, dat voorkomt misschien ook in grote delen de opname van vocht en hout het werken binnen de perken
 

niksweter

Nieuw lid
3 nov 2016
4
0
Dag allemaal,

zo dat is een heleboel info na één nachtje.
super bedankt.
een hele snelle leerschool is dit!
 

davepk

Actieve deelnemer
29 jan 2016
43
0
Zonhoven, België
Ik heb ook een salontafel van een dikke schijf eikenhout. Het staat binnen en is dus ook gebarsten. Ik zit ook te denken om het met epoxy te vullen en volg dit dus met interesse.
Wat ik je al wel kan aanraden is om het met Trae Lyx naturel te lakken. Ik heb het destijds met jachtlak gelakt, maar dat wordt na verloop van tijd altijd geel.
Ik heb een grote eettafel blank gemaakt en met Trae Lyx behandeld, dat blijft prachtig. Je ziet niet dat het gelakt is, de kleur verandert niet en het is bestand tegen alles wat op een tafel kan komen.
Ik zal, als ik thuis ben, foto's maken en plaatsen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Trae yx Naturel wel eerst voorbehandelen met de grondlak naturel, anders gaat het vocht in de lak reageren met het looizuur in het eikenhout
ik gebruik het eerdaags op een maple vloer en heb dus het eea moeten uitzoeken
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Als eerste verdiep je vooraf in de beschermingsmiddelen als je met 2k epoxy aan de gang gaat.

schuur je tafel goed glad en breng hem op kleur
goed laten drogen en eventueel nog even licht schuren.
vul de scheuren op en zet vervolgens het hele blad in de epoxy
bij grote scheuren eerst de scheur en dan een dag wachten
bij kleine scheuren kan het in 1 gang.
eventueel meerdere dunne lagen (kan rap achter elkaar epoxy verhard heel snel)
laat de epoxy goed door harden ( 2 dagen) en polijst het daarna eventueel als het niet vlak genoeg is geworden naar je zin.
vervolgens een matte afwerking geschikt voor epoxy als het mat moet worden.
 

davepk

Actieve deelnemer
29 jan 2016
43
0
Zonhoven, België
20161105_111058.jpg20161105_111436.jpg20161105_111133.jpg

Het lukt me niet om ze te draaien, ook niet als ik het oorspronkelijke bestand draai. Ik heb ze met mijn gsm genomen, misschien ligt het daaraan.
De eerste twee zijn de tafel die met Trae Lyx behandeld is, de derde de eiken schijf die gelakt is. Met de kwaliteit van mijn gsm camera zie je niet echt een kleurverschil, maar dat is er wel degelijk.
 

davepk

Actieve deelnemer
29 jan 2016
43
0
Zonhoven, België
Bedankt, Pel, voor het draaien van de foto!

Als ik probeer het hout weer bij elkaar te trekken, zal het ergens anders scheuren. De spleet is doordat elke cel een kleine percentage kleiner is geworden door vochtverlies. Dat is niet te herstellen.
Overigens heeft het zo ook zijn charme. Onze kleinkinderen spelen op de tafel en vinden het interessant dat daar dingen door kunnen.
 

A.N

Actieve deelnemer
Er is een relatief nieuw product op de Nederlandse markt dat uit Denemarken komt, een vuller van polyamide.

Werkt met sticks in een soort lijmpistool, een aluminium blok voor het koelen en een snijblok.
Open noesten, scheuren, uitgevallen noesten cq gaten kantbeschadigingen etc alles wordt gedicht en is weer bewerkbaar binnen 30 seconden.
Het product is elastisch, krimpt niet en kan gewoon geschuurd, gebeitst, geverfd en in de olie,was of lak worden afgewerkt.Er zijn verschillende kleuren leverbaar zelfs het mooie grenen:cool:

Zelf heb ik nu 2 sets in gebruik, super product.
Woodrepair Denemarken Er staan diverse filmpjes op de site over de verschillende toepassingen

Het wordt in Nederland verkocht door Woodfix die het evt ook komt demonstreren.
Voor eenmalig gebruik zal aanschaf van de set te duur zijn maar als je veel met massief hout werkt en regelmatig noesten of scheuren moet repareren is het een echte aanrader.

Albert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.