Brede handschaaf

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Een ander handvat maken zou kunnen, maar met de 4 1/2 kan ik alles wat ik ook met de 4 kan.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Een bredere schaaf dan de 4 1/2 lijkt mij niet wenselijk, daarom zijn ze denk ik niet courant. Ze zullen vast wel bestaan, maar het zal veel inspanning kosten om ermee te schaven, waarschijnlijk kan je ook maar hele dunne krullen maken, dus een dunne afname.

Je geeft aan dat het eerder is te doen om sneller te kunnen schaven. In dat geval kan je denk ik beter voor een scrub plane gaan of kiezen voor een no. 5 of 5 1/2. Bij mijn no. 5 heb ik de beitel lichtelijk rond geslepen, zodanig dat deze wel nog door de schaafmond past. Daarmee kan je dikke krullen maken zonder al te veel inspanning, neemt dus snel materiaal af.
Als ik veel wil verwijderen schaaf ik vaak eerst haaks op de draad, daarna schaaf ik het vlak met een reischaaf. Een Stanley no. 6 of 7 is daar heel geschikt voor, maar je kan natuurlijk ook een houten reischaaf gebruiken, die kosten niet veel tweedehands.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.