Prijzen Festool

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
A

Anonymous

Guest
Ik kwam op de site van Festool onder de prijzen opeens de kreet "Niet-bindende aanbevelings prijs" tegen. Is me nooit eerder opgevallen, dus ik denk dat dit nieuw is. Heeft iemand hier iets over gehoord en betekend dit het einde van het vaste prijsbeleid?

Ik krijg haast de indruk dat ze een rechtzaak o.i.d. hebben verloren en dit nu noodgedwongen op de site zetten.....
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
het was mij ook opgevallen.... kan dus nu ook korting aan de dealer vragen omdat ze niet meer bang hoeven te zijn om niet meer beleverd te worden door festool.... :D
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
er stond een artikel in de klusvisie van oktober en ik citeer "alle waar naar zijn geld. verkoopunten die de prijs bepalen met door alleen met een laagste prijsgarantie te schermen, passen als partner niet bij ons."

dus ik weet niet wat het gaat worden bij fetsool.
 

WR1944

Oud hout
Ik denk dat dit te maken heeft met de Europese richtlijnen die verticale prijsbinding niet toestaan. Het is niet toegestaan dat een fabrikant een vaste of een minimum prijs voorschrijft aan de uiteindelijke verkoper. Hier werd al sinds 1986 over gebakkeleid toen de regel werd uitgevaardigd en ik vermoed dat Europa het per 1 oktober 2010 dwingend voorgeschreven heeft. Het werd trouwens al op de Engelse en Duitse Festool site gespot.
Maar hang me er niet aan op, ik ben geen jurist. Ik heb alleen maar op het Internet gesnuffeld.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
ik weet van mij vrouw die gewerkt heeft bij een bouwgroothandel als hoofd boekhouder (helaas niet meer) waarbij hun festool dealer waren. Dat je gewoon keihard wordt aanpakken als ze je betrappen op verkopen onder de prijs, en ik ken een verhaal van een meubelmaker die voor duizende euro kocht en die vroeg korting, dat hebben ze met een omweg moeten, doen.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Mijn ervaring na mijn festool zoektocht een maand geleden (CTL26 en Rotex RO150) is dat je via officiele dealers tot in ieder geval een maand geleden nergens korting kan krijgen.
Wel kan je x procent van de aankoopwaarde vaak na wat onderhandelen omzetten in accesoires :) .

Ik kreeg overigens vandaag ineens een waardebon van Festool in de bus om voor 110 euro gratis schuurpapier te halen bij de winkel waar ik mijn spullen heb gekocht, en het toolsforprofit systeem is wat karig qua opbrengst qua euro's die je besteed en die je terugkrijgt, maar er zitten wel geinige deals e.d. aan gekoppeld.
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Mijn ervaring is dat dealers geen korting mogen geven en dat dat op dit moment nog steeds zo is. Heb voor 3 jaar terug zelf een festool accu schroever C12 besteld bij mijn verf leveransier. Omdat ik een (goeie???????) vaste klant bij hen ben heb ik over de prijs onderhandeld. Ik had nog wat van ze tegoed. Kreeg bijna 80 euro van de adviesprijs af.
Een aantal weken later kwam dit in een gesprek met een colega van mij ter sprake, hij ook naar zijn dealer. Raad eens wat, mijn verfgrossier werd op het matje geroeppen. Alle schuurmachines uit het schap. Kortom groot drama. Uiteindelijk alles goed gekommen ze zijn tenslotte wel de grootste grossier in de verf branch en tevens een van de grote afnemers van schuurmachines.
Wel lukt het de laatste tijd goed om acceswares bij de prijs in te dingen.
 

deklus punt eu

Nieuw lid
22 jul 2016
3
0
Sorry mods dat ik op deze hele oude topic toch nog even reageer (na google zoeken) zodat HEEL Nederland weet dat winkeliers die zich beroepen op de vaste prijs van festool oplichters zijn!!

Festool heeft idd in Duitsland een rechtszaak verloren en een boete betaald van enkele miljoenen sindsdien mag festool geen prijs afspraak meer maken met winkeliers.

Ik weet van bv Kruis gereedschappen in rotterdam dat deze in het begin van hun ondernemen zij stunten met festool prijzen waarop een festool vertegenwoordiger is langs gekomen en hun complete voorraad machines heeft opgekocht en na afronding zijn legitimatie liet zien en zijn kaartje achter heeft gelaten met de opmerking dat zij geen leveringen van festool meer zullen ontvangen voor zeker een periode van 3 jaar.
Dus zo heeft de festool mafia de boel goed op slot gehouden.
Ondertussen verkoopt deze leverancier weer gewoon festool en bepalen zij hun eigen prijs ( me very happy )

Gelukkig dat er nu eindelijk een einde aan is gekomen en onze Nederlandse winkeliers conform de Nederlandse wetgeving ook voor festool hun eigen prijzen kunnen bepalen.

Een voorbeeld van een winkel die zich beroept op de oude festool regel is bv een grote gereedschappenzaak op de ceintuurbaan in rotterdam beginnend met de hoofdletter B geen aanrader dus.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Kruis is zeker netjes met zijn prijzen, maar de vrienden op de ceintuurbaan willen ook wel wat korting geven (minder), maar dan moet je ze wel even op de feiten wijzen. Wat dus idd een beetje jammer is, maar wel hun goed recht.
 

deklus punt eu

Nieuw lid
22 jul 2016
3
0
Kruis is zeker netjes met zijn prijzen, maar de vrienden op de ceintuurbaan willen ook wel wat korting geven (minder), maar dan moet je ze wel even op de feiten wijzen. Wat dus idd een beetje jammer is, maar wel hun goed recht.

idd hun goed recht om hun eigen prijs aan te houden dat ben ik helemaal met je eens.
wat breur niet mag doen is de klanten vertellen dat festool de prijzen bepaald en hun er niets aan kunnen doen.
dat is misleiding en oplichting

mij niet meer gezien bij Breur
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ook ik ben een keer gebeld door festool met de mededeling dat ze niet meer leveren. Een paar weken voordat wij onze winkel sloten. Het verhaal heeft echter meerdere kanten. Voor een winkelier moet er wat overblijven onder de streep. Met kortingen die ik soms zie of hoor valt er aan de machines erg weining te verdienen. Lampen moeten branden personeel betaald etc. Kost veel geld. Ja we kunnen tegenwoordig alles vergelijken. De consequenties zijn dat vele kleintjes stoppen en er straks een paar overblijven die de markt gaan dicteren.
Of je dan nog zo goed uit bent waag ik te betwijfelen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Natuurlijk moet de winkelier wat marge overhouden. Anders was-tie er niet meer, of had-ie niet zoveel spul op voorraad. Maar ik vind wel dat je bij het bestellen van apparaten rond de 15% korting moet krijgen — er hoeft immers niet voorgefinancierd te worden, niets op voorraad gehouden (men hoeft zelfs niet uit te pakken, hoewel dat wel gewenst is).

Trouwens, bij mijn vaste leverancier van de groen-zwarte spullen krijg ik 10% korting op die zaken (meenemen uit de winkel), en als het een redelijk totaalbedrag is, vaak 20 tot 30% korting op andere spullen, verbruiksgoederen en accessoires.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Bert jij vind dat je 15% korting moet krijgen. Ik vind dat ik als consument een lage prijs moet krijgen. Een groot verschil. Het verhaal in de bouw/aannemerij is dat ze korting willen zien. Wat gebeurt er, er zijn bij veel artikelen hoge bruto prijzen en dan hoge kortingen. Weinige kijken echt wat ze netto betalen. Spaanplaatschroeven met 60% of meer. Ik had nagenoeg het complete festool assortiment op voorraad liggen. Alle facturen binnen 8 dagen betaald. Dus de complete voorraad is betaald. Dat slaapt lekker. Bovendien lag er als service voor de gangbare machines een leenmachine klaar voor reparatie en als de levertijd te lang was.
Ja het is inderdaad zo dat als je omzet maakt je de machines bijna "weggeeft" en dat de rest dit moet compenseren. Maar als je denkt dat je met voorraad service een winkel ed het binnenstroomt heb je het mis.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Inderdaad Wim, wij kicken op korting. In Belgie mogen de winkels maar twee keer per jaar uitverkoop houden, de rest van het jaar is bijvoorbeeld kleding gemiddeld 20% goedkoper als in Nederland. Een doos Heco schroeven kost bij de Praxis €8,- terwijl die bij de Toolstation maar de helft kost. De 20% korting die je dan op 1 artikel krijgt bij de Praxis schiet dan niet op. Ik voel mij standaard bekocht als ik die bouwmarkt binnen loop. De Hornbach doet het dan beter, tijdens een verbouwing moet je gewoon spullen kunnen halen zonder stickers te hoeven plakken. Voor ijzerwarenhandels ligt het iets anders, de service en de mogelijkheid een machine uit de doos te halen krijg je in de bouwmarkt niet, en die service moet ook betaald worden. Consumenten kijken meer naar de prijs, bedrijven verdienen op de lange termijn meestal meer met goede en snelle service.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik ben ook helemaal niet zo blij met praxis enz want die hebben er wel voor gezorgd dat de goede oude ijzerwinkels bijna niet meer bestaan, het worden er steeds minder terwijl de prijzen bij de bouwsupers vaak helemaal niet geweldig zijn en over het aanbod maar te zwijgen.
Probeer maar 'ns een bijzonder scharnier of een kraanleertje te kopen, meestal kom je voor niets.
Als je 'ns een keer iets nodig hebt wat ook maar even buiten het reguliere spul valt dan hebben ze het niet en als je met een vraag komt dan merk je ook dat de gemiddelde medewerker niet echt verstand van zaken heeft.
Natuurlijk is internet een zege als het om prijs vergelijken gaat en ook voor reviews is het een goede bron maar ik stel me zo voor dat het voor winkeliers niet zo'n lekkere ontwikkeling is.
Het is gewoon een race to the bottom in vrijwel alle sectoren en dat geldt voor zowel ondernemers als voor werknemers helaas.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.